کد خبر: ۱۱۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۸

بازار اجاره مسکن در تهران؛ رو به گرانی و در انتظار هدفمندی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تابستان هم تمام شد اما تب اجاره مسکن فروکش نکرد. بیش از یک ماه از فصلی که همگان آن را فصل رونق جابه جایی می دانند، می گذرد اما بازار مسکن همچنان در تب و تاب گرانی است.

به گزارش خبر، تب‌و‌تابی که به نظر می‌رسید با پایان تابستان کمی به آرامش برسد، اما اینچنین نشد و فعالان بازار نیز برای نشان دادن تداوم این وضعیت از مثلی استفاده می‌کنند که چند سالی است جای خود را در بین ضرب‌المثل‌های ایرانی باز کرده ” آنچه که گران می‌شود، ارزان نمی‌شود“.

هر چند که فعالان بازار مسکن با اشاره به تجربه سال‌های گذشته این جمله را بیان می‌کنند، اما در عین حال به وضعیت آشفته‌ای که این روزها بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم می‌کند نیز نگاهی داشته و می گویند: معلوم نیست، قرار است چه اتفاقی بیفتد. 

مالکان بهای اجاره ملک خود را کاهش نمی‌دهند، آنها معتقدند با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بهای مسکن افزایش خواهد یافت و به همین دلیل اجاره ملک خود را بالاتر اعلام می‌کنند و حتی حاضرند ملک خود را خالی نگه دارند تا وضعیت مشخص شده و به اصطلاح ملک خود را به قیمت اجاره دهند.

این بی میلی مالکان برای کاهش ندادن بهای اجاره ملک و اعتقاد به گرانی مسکن در آینده‌ای نه چندان دور، جو روانی را بر بازار حاکم کرده است که تنها به گرانی گرایش دارد. 

فضایی که مالکان رقم زده‌اند و فعالان بازار اجاره بها به آن اشاره کرده و می‌گویند: مالکان به انتظار نشسته اند، بسیاری از مالکان که تا چندی پیش ملک خود را برای فروش گذاشته بودند، به پشتوانه این پیش بینی که پس از هدفمندی یارانه‌ها بهای مسکن افزایش می یابد پشیمان شده و منتظرند تا وضعیت بازار مشخص شود.

این به انتظار نشستن در حالی رقم خورده است که یکی از فعالان بازار در این خصوص می‌گوید: هیچ‌گونه پیش‌بینی از آینده بازار نمی‌توان داشت. افرادی هم که در این شرایط، آینده بازار را پیش بینی می کنند با اهداف خاصی که به سود خودشان تمام خواهد شد، دست به پیش‌بینی می‌زنند.

وی ادامه می‌دهد: نباید فراموش کرد که هر اتفاقی ممکن است بهای مسکن را افزایش دهد اما پایین آوردن قیمت آنچه که گران شده زمان بر و بسیار سخت است. چرا که اجاره مسکن امری توافقی است بین موجر و مستاجر. بر این اساس حتی اگر بهای ملک کاهش پیدا کند، موجر ملک خود را کمتر از اجاره قبلی اجاره نخواهد داد یا حاضر به فروش ملک خود نیست. به این ترتیب می بینیم که کاهش اجاره‌بها زمان بر و سخت خواهد بود.

در چنین شرایطی که فعالان بازار، گرانی و عدم اشتیاق به کاهش قیمت را در بازار اجاره بهای مسکن پایتخت به نمایش می‌گذارند، بهای اجاره مسکن در پایتخت لبخند تلخی به مستاجران می‌زند و انتظار گرانی را می‌کشد و این در حالیست که در این روزهای پایتخت یک واحد آپارتمان ۴۰ متری در خیابان جمهوری ۵ میلیون تومان ودیعه با اجاره ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان قیمت داده می‌شود.

آپارتمان ۴۵ متری در بلوار مرزداران نیز با ۶ میلیون تومان ودیعه و ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه، اجاره داده می‌شود. این متراژ آپارتمان در میدان سپاه ۳ میلیون تومان پول پیش می‌خواهد و ۳۳۰ هزار تومان اجاره ماهیانه.

در خیابان شریعتی- قدوسی، آپارتمان ۵۰ متری با قیمت ۴ میلیون ودیعه و ۴۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه قیمت داده می‌شود و این در حالیست که اجاره آپارتمان ۵۰ متری در سعادت آباد ۱۳ میلیون پول پیش می خواهد وماهی ۶۸۰ هزار تومان اجاره. در فلکه اول تهرانپارس نیز آپارتمان ۵۲ متری با ۶ میلیون ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه، اجاره داده می‌شود.

آپارتمان ۵۵ متری در فاطمی نیز با ۵ میلیون ودیعه و ۵۵۰ هزار تومان اجاره ماهیانه قیمت دارد.

بهای اجاره‌ها در زیر ۶۰ نوسان زیادی ندارد اما با رسیدن متراژ ملک به بالای ۶۰ متر، قیمت اجاره‌بها تکانی می‌خورد و قیمت‌ها، نگاه‌ها را بر روی خود نگه می‌دارند. اجاره آپارتمان ۶۰ متری که امکان استفاده تجاری از آن ممکن نیست و مالک آن را تنها به زوج اجاره می‌دهد ۴۰ میلیون تومان رهن کامل است. در نارمک نیز آپارتمان ۶۰ متری ۸ میلیون تومان ودیعه و ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه می‌خواهد. آپارتمان ۶۰ متری در گیشا نیز ۱۰ میلیون پول پیش می‌خواهد با ماهی ۶۰۰ هزار تومان اجاره.

این در حالیست که آپارتمان ۷۰ متری در امیرآباد خیابان سیندخت با ودیعه ۱۵ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ماهی ۵۰۰ هزار تومان قیمت داده می‌شود. این متراژ در شریعتی ترکمنستان نیز ۱۰ میلیون و ماهی ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

آپارتمان ۷۵ متری در سعادت آباد نیز ۱۰ میلیون پول پیش از سوی مالکان را طلب می‌کند با ماهی ۶۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه و این در حالیست که این متراژ در دروس ۱۲ میلیون تومان پول پیش می‌خواهد با اجاره ای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی.

هر چند که به گفته فعالان بازار مسکن اجاره ملک در متراژهای پایین به دلیل تقاضای بیشتر همواره نوسان قیمت بیشتری داشته و میل به گرانی را بیش از سایر متراژها به خود دیده است اما اجاره‌بها برای املاکی با متراژ‌های بالاتر، تب گرانی دربازار اجاره بها را بیش از سایر متراژ ها به نمایش می‌گذارد، نمایش گرانی در بازار.

بر همین اساس اجاره آپارتمان ۸۰ متری در جنت آباد شمالی به ۱۰ میلیون ودیعه نیاز دارد و ۶۵۰ هزار تومان اجاره ماهیانه می خواهد. در بهار شمالی نیز این متراژ آپارتمان همین قیمت‌ها را با خود همراه کرده است و این در حالیست که در سیدخندان اجاره این متراژ آپارتمان ۵۰ هزار تومان گران تر است.

اما در فرمانیه آپارتمان ۸۳ متری با ۲۶ میلیون تومان پول پیش و ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه قیمت داده می‌شود و در قیطریه این متراژ آپارتمان ۱۰ میلیون تومان ودیعه می‌خواهد با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه. آپارتمان ۸۲ متری در پونک نیز ۴۶ میلیون تومان رهن داده می‌شود.

رسیدن با متراژهای ۹۰ متری دنیای دیگری از قیمت‌ها را در بازار اجاره پایتخت رقم می‌زند. آپارتمان ۹۰ متری در شهرک غرب ۲۰ میلیون تومان ودیعه می‌خواهد با ماهی ۴۰۰ هزار تومان اجاره.

در اشرفی اصفهانی نیز این متراژ آپارتمان با ۲۰ میلیون تومان پول پیش و ۵۵۰ هزار تومان اجاره ماهیانه قیمت داده می‌شود. همچنین آپارتمان ۹۲ متری در خواجه عبدالله ۵ میلیون ودیعه و ماهی ۸۵۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود.

۱۰۰ متر آپارتمان در پونک نیز ۲۰ میلیون تومان پول پیش با ماهی ۷۰۰ هزار تومان اجاره قیمت دارد و حال آنکه در تهرانپارس این متراژ آپارتمان ۴۵ میلیون تومان رهن می‌شود. در جلال آل احمد نیز این متراژ آپارتمان ۲۰ میلیون پول پیش با ماهی ۷۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه را از سوی مالکان طلب می‌کند.

به این ترتیب هر چند که دولتی‌ها همواره تاکید می‌کنند، بهای مسکن افزایش نخواهد یافت و دارندگان خانه‌های خالی متضرر خواهند شد، اما جوی از انتظار بر بازار مسکن پایتخت سایه انداخته و موجران را برای نشستن در انتظار آینده تشویق کرده است. این امر منجر شده است تا بازار هیچ گرایشی به کاهش اجاره‌بها نداشته باشد و موجران به پشتوانه پیش‌بینی خود مبنی‌بر گران شدن بهای ملک با هدفمندی یارانه‌ها، حاضر به اجاره آپارتمان خود کمتر از قیمت‌های تابستان نیستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین