کد خبر: ۱۲۹۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
توضیحات دولت‌آبادی درباره پرونده قالیباف، فائزه هاشمی و مداحان

دادستان تهران حصر خانگی مشایی را تکذیب کرد

علیه روزنامه ایران اعلام جرم و مدیرمسؤولش احضار شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادستان عمومی و انقلاب تهران آخرین پیگیری‌ها در زمینه درج برخی مطالب علیه رئیس قوه قضائیه، فرمانده سپاه و آیت‌الله مصباح یزدی در یکی از روزنامه‌ها و آخرین وضعیت پرونده‌های ضرب و شتم حجت‌الاسلام فروزش، رهاسازی بیماران، بازداشت چند نفر از مدیران نفت، بازداشت مدیرعامل اسبق شرکت ایران خودرو، پرونده حادثه ایران خودرو، شکایت دولت از قالیباف، شکایت دولت از دو مداح، رسیدگی به مفاسد اقتصادی جریانی خاص، پرونده فریبرز رئیس‌دانا، پرونده فردی که به منزل مهدی کروبی وارد شده بود، فوت هدی صابر و هاله سحابی و پرونده فحاشی به فائزه هاشمی را تشریح و شایعه حصر خانگی برخی از افراد وابسته به دولت را تکذیب کرد.

علیه یکی از روزنامه‌های پرتیراژ اعلام جرم کردیم
دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه یک (شمیران) در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که «با توجه به انتشار مطلبی در یکی از روزنامه‌های پرتیراژ حامی دولت [روزنامه ایران] مبنی بر اقتدارگرا بودن رییس قوه قضائیه، فرمانده سپاه و آقای مصباح، آیا دستگاه قضایی موضوع را پیگیری خواهد کرد؟»، گفت: دادستانی روز گذشته علیه این روزنامه اعلام جرم کرد، مدیر مسئول احضار شده و باید در جلسه‌ بازپرسی حضور یابد و درباره اتهاماتش توضیح دهد. اکنون این پرونده به یکی از شعب دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده و به آن رسیدگی خواهد شد.

اصل ضرب و شتم فروزش محکوم است اما ربودنی در کار نبوده است
خبرنگار دیگری در خصوص ضرب و جرح یک روحانی به دلیل امر به معروف و نهی از منکر از دادستان خواستار توضیح شد که وی تصریح کرد: اولا به رسانه‌ها توصیه می‌کنم که سرعت خبر را فدای دقت خبر نکنند. اصل حادثه تلخ بود به ویژه آنکه جرم به صورت علنی اتفاق افتاده بود؛ لذا اصل حادثه غیرقابل دفاع است. پلیس و قوه قضائیه نیز به موقع اقدام کرده و متهمان را دستگیر کردند. امیدواریم این پرونده ظرف 10 روز آینده به دادگاه ارسال شود.

دادستان تهران ادامه داد: البته این پرونده با حواشی‌ای نیز همراه بود. باید در انتشار برخی مطالب دقت بیشتری شود. در حادثه دیگری هم که روز 15 اردیبهشت رخ داد، یک روحانی دچار ضرب و جرح شد که این مورد مصداق واقعی امر به معروف و نهی از منکر بود و در این پرونده چهار نفر دستگیر شدند؛ البته رسانه‌ها به این موضوع کمتر پرداختند و دیدار ما با این روحانی نیز به علت جبران همین موضوع بود.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت‌های این دو حادثه‌ گفت: در پرونده اول اساسا روحانی به کسی تعرض نداشته و در حال عبور بوده، دو نفر به این روحانی تعرض می‌کنند و زمانی که این روحانی از آنها علت را جویا می‌شود ناگهان با یک جسم سخت به وی حمله می‌کنند و چشم چپ او بینایی خود را از دست می‌دهد؛ اما در حادثه دوم حواشی‌ای وجود داشته است. اصل حادثه از نظر ما محکوم است اما ربودنی در کار نبوده است.

خبرنگار دیگری به اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه رهاسازی بیماران یک توطئه بر علیه دولت و وزارت بهداشت بوده اشاره کرد و خواستار توضیح شد که دادستان پاسخ داد: پیش از این نیز گفته‌ام که دادستانی بر اساس ادله موجود متهمان را تعقیب می‌کند. اساس کار ما به وجود ادله استوار است و تحقیقات خود را نیز بر اساس ادله آغاز کرده‌ایم.

رهاسازی بیماران توطئه نبوده است
وی گفت: از وزارت بهداشت نیز به واسطه این اظهار نظر مبنی بر توطئه بودن این اقدام دلیل خواستیم. حتی برادر و پسرعموی یکی از بیماران را از شهرستان به تهران آوردیم و سوالاتی در خصوص چگونگی ورود بیمار به بیمارستان پرسیدیم. پرونده روز گذشته به دادگاه ارسال شد و تا این لحظه دلیلی مبنی بر وجود توطئه وجود ندارد.

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: به مسئولان وزارت بهداشت و کسانی که اینگونه ادعاها را مطرح می‌کنند توصیه می‌کنم که دلایل ادعای خود را به دادستانی ارائه دهند تا ما پرونده را بر اساس آن ادله مورد بررسی قرار دهیم. تا روز گذشته بر اساس تحقیقات ما این ادعاها صحت نداشت.

در این میان خبرنگاری سوال کرد که «آیا ادعاهای معاون اول رئیس‌جمهور می‌تواند مصداق نشر اکاذیب باشد؟» که دادستان پاسخ داد: اگر ثابت نشود، بله. می‌تواند.

در مورد بازداشت رئیس شعبه بین‌المللی بانک توسعه صادرات اطلاعی ندارم
جعفری دولت‌آبادی در مورد صحت خبر بازداشت رئیس شعبه‌ بین‌المللی بانک توسعه‌ صادرات نیز گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و باید بررسی کنم.

چند مدیر نفتی بازداشت شدند؛ پرونده، بسیار مهم و دارای جنبه‌های بین‌المللی است
وی در ادامه با اعلام خبر بازداشت چند تن از مدیران نفت گفت: دو هفته پیش شش نفر از کارکنان نفت که بعضا بازنشسته و شاغل بودند، 48 ساعت بازداشت شدند. دادستانی پس از بررسی‌های لازم آن‌ها را با تودیع ضمانت آزاد کرد.

جعفری دولت‌آبادی یادآور شد: این پرونده‌ بسیار مهمی در ایران است که بعضا جنبه‌های بین‌المللی نیز دارد اما اینکه درباره اتهامات این افراد به سرعت در مطبوعات بحث شود، جای بررسی است. اتهامات این افراد قابل اعلام نیست ولی اصل خبر بازداشت صحت دارد. این پرونده از پرونده‌های معروف اقتصادی است که جنبه‌ بین‌المللی دارد و افراد دیگری نیز تحت تعقیب هستند.

حصر خانگی برخی افراد وابسته به دولت تکذیب می‌شود
خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که «هفته گذشته شایعاتی در مورد حصر خانگی برخی از افراد وابسته به دولت [اسفندیار رحیم مشایی] منتشر شد. آیا این صحت دارد؟» که دادستان پاسخ داد: تکذیب می‌شود.

افرادی از استانداری در رابطه با پرونده بیمه احضار شدند
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر صحت اخبار منتشر شده در خصوص بازداشت تعدادی از مسئولان عالی‌رتبه استانداری نیز اظهار کرد: یکسری افراد به دادستانی احضار شدند که پرونده آنها مرتبط با پرونده‌ بیمه است اما در خصوص اعلام اتهامات، معذوریت داریم.

بازداشت مدیرعامل اسبق ایران خودرو صحت دارد
به گزارش ایسنا، دادستان تهران همچنین در خصوص خبر بازداشت مدیرعامل اسبق شرکت ایران خودرو گفت: بر اساس تبصره ماده 188 قانون، نمی‌توان اتهامات را قبل از قطعی شدن حکم اعلام کرد اما بازداشت این فرد با هویت «غ» و چند نفر دیگر صحت دارد. این فرد بر اساس شکایت شاکی خصوصی احضار شد و چند روز در بازداشت بود اما بعد آزاد شد. نکته قابل ذکر این است که اقدامات این افراد قابل تعقیب است. این پرونده از دو سال پیش مطرح بود و بازپرس پس از جمع‌آوری دلایل اقدام به احضار متهمان کرد.

پرونده حادثه ایران خودرو به دادگاه ارسال شد
جعفری دولت‌آبادی در مورد آخرین وضعیت پرونده حادثه ایران‌خودرو نیز گفت: این پرونده به دادگاه ارسال شده است.

جلسه دوم بررسی شکایت دولت از قالیباف تشکیل نشده است
خبرنگاری خواستار اعلام سرانجام شکایت دولت از قالیباف شد که دادستان گفت: در خصوص این پرونده هنوز جلسه‌ی دومی تشکیل نشده است.

احضاریه به دو مداح ابلاغ شده‌ و باید پاسخگو باشند
جعفری دولت‌آبادی در خصوص رسیدگی به پرونده‌ مداحان که با شکایت دولت تشکیل شده بود نیز گفت: احضارها به آنها ابلاغ شده و آنها باید حضور یابند و پاسخگو باشند.

12 متهم از جریانی خاص به دلیل مفاسد اقتصادی در اختیار دادستانی هستند
خبرنگار دیگری با اشاره به رسیدگی به مفاسد اقتصادی جریانی خاص از دادستان تهران خواستار توضیح شد که وی اظهار کرد: 12 متهم در اختیار دادستانی هستند. این افراد کسانی‌اند که در نهادهای دولتی کار می‌کردند البته برخی از آنها فقط رابط این افراد بودند. همه این افراد برای تحقیق احضار شدند و امیدواریم در یک فرجه زمانی مناسب تحقیقات تکمیل شود؛ اما نکته قابل توجه این است که قوه قضائیه در برابر مفاسد اقتصادی کوتاه نمی‌آید.

دادستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا همه این افراد مسائل اقتصادی داشتند؟ گفت: بازداشت اکثر این افراد مربوط به مسائل مالی است.

برداشت ما از پرونده ملک 8هزار متری بازار تهران، زمین‌خواری نیست
جعفری دولت‌آبادی در توضیح پرونده‌ای با عنوان زمین‌خواری هشت هزار متری در بازار تهران نیز گفت: ما از این پرونده برداشت زمین‌خواری نداریم. این زمین در سال 80 در اختیار وزارت ارشاد بود که پس از آن به آموزش و پرورش فروخته شد و بعدها به فردی فروخته شد که اکنون یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران کشور است. بعدها اوقاف ادعا می‌کند فروش این زمین اشکال دارد. اینکه فروش زمین در چند نوبت انجام شده، قابل تردید نیست و اکنون پرونده در دادسرای ونک در حال رسیدگی است و حسب اظهارنظر نماینده ما در دادسرای ونک مشخص شده که جنبه‌های حقوقی این پرونده به مسائل کیفری آن می‌چربد.

وی رسانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و توصیه کرد: رسانه‌ها اخباری را بزرگ نکنند که ممکن است واقعیت نداشته باشد. مشکل در شیوه خرید و فروش آن است و زمین‌خواری مطرح نیست.

پلیس از پشتوانه خوب قضایی برخوردار است؛ 
خانواده‌ها در اجرای طرح امنیت اخلاقی همکاری کنند

خبرنگار دیگری از دادستان عمومی و انقلاب تهران سوال کرد که «آیا دستگاه قضایی در اجرای طرح امنیت اخلاقی با پلیس همراه شده است؟» که وی پاسخ داد: جلسه‌ ستاد مبارزه با جرایم خاص روز گذشته تشکیل شد. فرمانده پلیس تهران گزارش مفصلی ارائه داد. در این جلسه هماهنگ شد کسانی که خارج از عرف در منظر عمومی ظاهر می‌شوند در مرحله اول مورد تذکر قرار گیرند و در صورت تکرار به قوه قضائیه معرفی شوند. به پلیس نیز گفتیم خودروهایی را که برخی اصول را رعایت نمی‌کنند متوقف شوند.

جعفری دولت‌آبادی تاکید کرد: امروز پلیس از پشتوانه خوب قضایی برخوردار است اما از خانواده‌ها و مردم نیز می‌خواهیم که در اجرای این طرح همکاری کنند.

برخلاف اظهارات شورد، سه تبعه آمریکایی در زندان از بهترین امکانات برخوردار بوده‌اند
به گزارش ایسنا، دادستان تهران درباره زمان برگزاری دادگاه سه تبعه آمریکایی و ادعاهای سارا شورد مبنی بر بدرفتاری با آنها در زندان نیز تصریح کرد: امیدواریم دادگاه اواخر تیر یا مردادماه برگزار شود. ادعای خانم شورد را رد می‌کنیم. این در حالی است که این سه آمریکایی از بهترین امکانات برخوردار بودند و رفتار خوبی با آنها شده است. آنها با خانواده‌های خود نیز تماس داشتند و در این زمینه خانم شورد از جاده انصاف خارج شده است.

امیدواریم در جلسه بعدی دادگاه، تصمیم نهایی پرونده سه تبعه آمریکایی اتخاذ شود
خبرنگاری با اشاره به عدم برگزاری جلسات دادگاه این سه تبعه آمریکایی به دلیل عدم انتقال دو آمریکایی از زندان به دادگاه، از دادستان تهران خواستار توضیح شد که وی پاسخ داد: این اشکال را پس از جلسه‌ دوم محاکمه متوجه شدیم و تلاش کردیم تا برای محاکمه بعدی ناهماهنگی‌ها از بین برود. امیدواریم در جلسه‌ آینده تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود.

اگر گزارش رسمی در مورد آلودگی هوا برسد، ورود پیدا می‌کنیم
خبرنگاری از دادستان تهران سوال کرد که آیا مدعی‌العموم در خصوص آلودگی هوا ورود نمی‌کند؟ جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: در صورتی که گزارش رسمی به ما ارسال شود ورود خواهیم کرد؛ اما باید توجه داشت که در مسائل تخصصی حتما باید مستندات کافی وجود داشته باشد. حفاظت از محیط زیست، میراث آینده‌ بشریت است و همه مکلف به حفاظت از آن هستیم.

رئیس‌دانا به یک سال حبس محکوم شده است
خبرنگار دیگری آخرین وضعیت پرونده فریبرز رئیس‌دانا را مورد اشاره قرار داد که دادستان گفت: بر حسب اطلاعات گرفته شده، وی به یک سال حبس محکوم شده است.

مطبوعات به رسالت خود عمل کنند
بر اساس این گزارش، از دادستان تهران در خصوص رسیدگی به پرونده‌هایی که به دلیل استفاده ابزاری از تصاویر زنان تشکیل می‌شود نیز سوال شد که وی گفت: در این مورد نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشته و دغدغه‌ها بیان شد. مستنداتی را به دستگاه‌های فرهنگی و ستادهای مربوطه فرستادیم. در چندین مورد اعلام جرم شده و چند مورد نیز محکوم شدند. دغدغه ما این است که مطبوعات به رسالت خود عمل کنند.

پرونده فحاشی به فائزه هاشمی آماده ارسال به دادگاه است
آخرین سوال خبرنگاران از دادستان تهران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه یک (شمیران) در خصوص رسیدگی به پرونده فحاشی به فائزه هاشمی بود که دادستان پاسخ داد: این فرد پس از فحاشی مجدد چند روزی بازداشت شد و پرونده پس از تکمیل تحقیقات در حال حاضر آماده ارسال به دادگاه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین