کد خبر: ۱۱۴۳۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۲
یک روانشناس:

62 درصد طلاق‌ها مربوط به ازدواج سنتی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روانشناس گفت: عدم استقلال جوانان در انتخاب همسر و هم‌چنین عدم بررسی کافی در ابتدای زندگی باعث شده است که خیلی اززوجین بعد ازازدواج با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند به طوری که ‌٦٢ درصد مراجعین به مراکز طلاق در انتخاب همسر تابع قوانین سنتی خانواده خویش بوده‌اند.

عزیز احدی با اشاره به عوامل طلاق، افزود: تحقیقی که در نیمه دوم سال ‌٨٨ در شهرستان اردبیل داشتم مشخص شد عامل دیگری که در طلاق نقش اساسی دارد دخالت اطرافیان به خصوص مادرزن و مادرشوهر، است به طوری که ‌١٣درصد مراجعین درعلت طلاق این مورد را بسیار مهم تلقی کرده‌اند.

این روانشناس ادامه داد: سلامت روحی و جسمی زن ومرد از معیارهای بسیارحیاتی در زندگی زناشویی به حساب می‌آید و در ایجاد طلاق و ناسازگاری عدم سلامت جسمی و روحی همسران مطرح شده است. در این میان معضلات روحی و جسمی در مردان بیشتر از زنان مشاهده شده است.

این استاد دانشگاه در دانشکده خبر اردبیل اضافه کرد: نداشتن رابطه سالم خانوادگی نیز از جمله عواملی است که در فروپاشی خانواده نقش مهمی را ایفا کرده است به طوری که آمار نشان می‌دهد، ‌٨/٦ درصد مردان و‌٢/١ درصد زنان به دلیل داشتن رابطه نامشروع کارشان به طلاق کشیده شده است. هم‌چنین ازدواج مجدد شوهر با ‌٤/٧درصد، ناتوانی جنسی مردان ‌٦/٥ درصد از جمله عواملی هستند که در نابسامانی خانواده‌ها موثر بوده‌اند.

احدی، با بیان این که ناآگاهی از مسایل زندگی وعدم مقاومت ومقابله با مشکلات عواملی هستند که در بسیاری از خانواده‌ها به خصوص جوانان تازه ازدواج کرده مشاهده می‌شود، تصریح کرد: ‌٥/١٢درصد ازمراجعین از کوچکترین مسایل زندگی اطلاعات کافی ندارند و والدین نیز در این مورد هیچ کمکی به آنان نکرده‌اند.

وی درپایان تصریح کرد: عدم استقلال جوانان در انتخاب همسر و همچنین عدم بررسی کافی در ابتدای زندگی باعث شده است که خیلی از زوجین بعد از ازدواج با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند به طوری که ‌٦٢ درصد مراجعین در انتخاب همسر تابع قوانین سنتی خانواده خویش بوده‌اند و‌٢٢درصد ازآنان ازدواج فامیلی داشته‌اند و ‌١٥ درصد نیز ازدواج خیابانی داشته‌اند و متاسفانه هیچ ازدواجی با عشق وعلاقه شروع نشده است.

طبیعی است که اگر فرد در انتخاب همسر خویش، آزادی عمل نداشته باشد بعد از ازدواج نیز با بروز کوچکترین مشکل، مقاومتی از خود نشان نداده و تمامی تقصیرها را به گردن خانواده خواهد انداخت پس بهتر است که درازدواج علاوه برآشنایی قبلی بررسی معیارهای ازدواج ،عشق وعلاقه نیز نقش اساسی داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین