کد خبر: ۱۱۸۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۵

رمزگشایی از جنجالی‌ترین بركناری دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سات آینده نوشت: با گذشت دو هفته از بركناری متكی، خبرنگار «آینده» از نكات مهمی درباره این تغییر مطلع شد كه می‏تواند به رمزگشایی یكی از جنجالی‌ترین بركناری‌های دولت منجر شود.

عزل منوچهر متكی نسبت به سه چهره سرشناس دولت نهم علی لاریجانی، مصطفی پورمحمدی و غلامحسین محسنی اژه‌ای حاشیه‌سازتر بوده است.

در جریان تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی، دكتر احمدی‌نژاد پس از آن كه در نمازجمعه روز قدس نسبت به مذاكره با اروپا بدون اطلاع وی هشدار داد، علی لاریجانی را كه چندی قبل از آن استعفا داده بود را به رغم نظر منفی اولیه رهبر انقلاب بركنار كرد، اما آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به اصرار رئیس‌جمهور این موضوع را پذیرفتند.

در بركناری پورمحمدی، وزیر كشور دولت نهم نیز با وجود آن كه این موضوع چند بار توسط دكتر احمدی نژاد با رهبر انقلاب طرح می گردد، اما در آخرین بار در آستانه انتخابات مجلس هشتم موضوع طرح می‌گردد و رهبر انقلاب با اشاره به در پیش بودن انتخابات، مسأله را به بعد از انتخابات موكول می‌كنند و رئیس‌جمهور این تعبیر را به معنای موافقت با عزل وزیر كشور بعد از انتخابات تلقی كرده و بلافاصله پس از انتخابات مرحله اول مجلس، پورمحمدی را عزل می‌كند.

اما در موضوع بركناری متكی، روایت حامیان از طرح موضوع تغییر وزیر خارجه با رهبری تاكید دارد و مدعی عدم مخالفت ایشان با عزل وی می‌باشند.

با این حال روایت دیگری نیز وجود دارد كه بر طرح موضوع تصمیم دكتر احمدی‌نژاد به تغییر وزیر خارجه یک هفته قبل از انجام آن در جلسه با رهبر انقلاب حكایت دارد. مطابق با این روایت، در این جلسه رئیس‌جمهور با گلایه از عدم هماهنگی دستگاه ها و كمبود اختیارات از نظر خود درباره تغییر وزیر خارجه خبر می‌دهد، اما درباره زمان این تغییر، موافقت رهبر انقلاب با آن و فرد جایگزین صحبتی طرح نمی‌شود.

در دیدار دوشنبه هفته بعد نیز در این باره بحثی مطرح نمی‌شود و دكتر احمدی‌نژاد در حال خروج از دفتر رهبر انقلاب به یكی از اعضای دفتر رهبری اظهار می‌كند فراموش كرده است موضوع عزل آقای متكی را با آیت‌الله خامنه‌ای مطرح كند و از وی می‌خواهد این موضوع را به اطلاع ایشان برساند.

اخبار تكمیلی حاكی از آن است كه رهبر انقلاب در دیدار با یكی از بزرگان تصریح كرده‌اند در بركناری متكی با ایشان هماهنگی صورت نگرفته است و همچنین برای معرفی سرپرست وزارت خارجه تایید ایشان اخذ نگردیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
0
0
ولایت مداری را باید از آقای دکتر آموخت !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
0
0
احمدی نژاد با تبعیت نکردن از رهبر معظم انقلاب , مطمئنا حمایت مردم را از دست خواهد داد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
0
0
اگر قرار باشد رییس جمهور در مورد وزرای خود تصمیم نگیرد دیگر وجوش معنی ندارد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین