کد خبر: ۱۶۰۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰

اعتیاد و فقر اولین عامل سرقت امامزاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از دیرباز کهگیلویه و بویراحمد بعنوان یکی از استان‌های کوهستانی، مهد و پناهگاه‌های امامزاده‌های واجب التعظیمی بوده که در گوشه گوشه این دیار چهار اقلیم، زیارتگاه‌های آنان قابل مشاهده است.

به گزارش ایلنا، مقبره بیشتر این امامزادگان در جوار کوهستان‌ها واقع شده‌اند و در حاشیه این کوهستان‌ها نیز رودهای روانی جاری است که در بین عشایر و روستانشینان دیار کهگیلویه و بویراحمد این چنین روایت شده که به لطف امامزادگان، این رود‌ها روان هستند.

مردم کهگیلویه و بویراحمد بدلیل وجود طوایف، ایلات و عشیره‌ای بودن بخوبی همدیگر را می‌شناسند و فردی که ساکن بویراحمد سردسیری است با کمی کنکاش می‌تواند با فردی دیگر در کهگیلویه گرمسیری به روابط خانوادگی و فامیلیشان دست یابد.

ارتباطات اجتماعی بدلیل روحیه‌های اعتقادی و معنوی در بین مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد گسترده است بگونه‌ای که مردم عشایرنشین این دیار دارای اعتقادات خاص دینی و اجتماعی تقریبا یکسانی هستند.

اعتقاد به ائمه و امامزادگان در بین مردم این منطقه سبب شده تا ایام مختلف هفته و سال بویژه روزهای پایانی هفته صحن برخی از امامزاده‌ها مملو از زواری باشد که به بهانه‌های مختلف قصد زیارت از این اماکن متبرکه را دارند.

اغلب مردم کهگیلویه و بویراحمد به نام این امامزادگان برای اثبات حرف خود سوگند یاد می‌کنند و در برخی اوقات اگر فردی قصد جسارت ولو از روی اشتباهی به نام امامزاده‌ای داشته باشد براحتی می‌توان خشم و غصب را در چهره فرد مقابل دید.

حدود ۳۰۰ امامزاده واجب التعظیم در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که مقبره‌های اغلب این بزرگواران در دل کوه‌ها و یا حاشیه رودهای جاری محل راز و نیاز زوار در روزهای سرد و شب‌های تار است.

دسترسی به برخی از این امامزاده‌ها به سختی صورت می‌گیرد و به روایتی، این بزرگواران چون در دوران بنی امیه و خلفای عباسی مجبور به ترک دیار خود در عراق شده‌اند به سلسله جبال زاگرس و البرز در ایران پهناور پناه آوردند و برخی از آنان در‌‌ همان کوه‌ها به شهادت رسیدند و برخی نیز بدلیل خستگی یا بیماری جان دادند.

حدود ۳۰ سال پیش شرایط تغییرات ساختمانی در امامزادگان کهگیلویه و بویراحمد به شکل امروزی نبود و مقبره اغلب آنان در اتاق‌هایی تاریک و شبیه به زیرزمینی‌هایی بود که ورود به داخل برخی اتاق‌ها به سختی و با ترس همراه بود.
بدلیل نبود محورهای ارتباطی مناسب به اغلب امامزادگان در کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت درآمدزایی بودن آنان که از حضور زوار در فصول مختلف سال تامین می‌شود تاحدودی شرایط مناسبی نداشت.

برخی از امامزادگان نیز که دارای محورهای ارتباطی هستند نیز اکنون پروژه‌های عمرانی آنان چندسالی می‌باشد شروع شده اما بنحو مطلوبی به اتمام نرسیده است.

سرقت از امامزادگان در کهگیلویه و بویراحمد بطور متناوب وجود دارد اما در هربار انتشار خبر سرقت امامزاده‌ای از گوشه‌ای از این استان سبب نگرانی و آه و افسوس مردم را بدنبال دارد.

خبر سرقت از امامزاده شاه مختار (ع) در بویراحمد سردسیرهمانطور دل عاشقان به ائمه را در مناطق گرمسیری می‌آزرد که خبر سرقت از امامزاده شاه رجب (ع) در روستای گوشه علیا بخش سرفاریاب گرمسیری کهگیلویه دل دلدادگان به ائمه در مناطق سردسیری را.

در یکماهه گذشته خبر سرقت دو امامزاده در دو منطقه بویراحمد و کهگیلویه سبب واکنش‌هایی در بین روستانشینان و عشایر دیار سراسر شیعه کهگیلویه و بویراحمد شد.

برخی از مردم این استان کم اعتقادی و اختلاف بین تفکرات دینی نسل‌های قبل و کنونی را از مهم‌ترین عوامل جسارت سارقان به سرقت در امامزاده‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌دانند و برخی دیگر نیز بیکاری را از مهم‌ترین عامل این سرقت‌ها عنوان می‌کنند.

«حمید جهان» روستانشین گوشه علیا بخش سرفاریاب شهرستان چرام که امامزاده «شاه رجب (ع)» در روستای آنان مورد دستبرد سودجویان قرار گرفته است معتقد می‌باشد که بیکاری و بی‌اعتقادی دو عامل اساسی سرقت‌ها از امامزادگان در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

وی براین باوراست دستگاههای مرتبط باید تدابیر بیشتری برای افزایش امنیت در امامزادهای استان بکار بیندیشند یا بسترهای اشتغالزایی را فراهم کنند.

«رضا تباری» دیگر روستانشین گوشه علیا در بخش سرفاریاب چرام نیز با تاکید براینکه متاسفانه دستگاههای متولی مرتبط با امامزادگان می‌بایست امکانات بیشتری برای عمران و آبادانی در جوار اماکن متبرکه فراهم کنند، اظهارداشت: در چند ساله اخیر برغم برخی تلاش‌های صورت گرفته، متاسفانه این تلاش‌ها ناکافی بوده است.

معاون اداری مالی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد دیدگاه متفاوت تری نسبت به روستانشینان دارد و او معتقدست «معتادین» برای خرج اعتیاد خود اقدام به سرقت از امامزادگان در این استان می‌کنند.

«سید محمد موسوی» به ایلنا در یاسوج گفت: تجربه ما نشان می‌دهد تاکنون کسانی که از امامزادگان در کهگیلویه و بویراحمد سرقت کرده‌اند اغلب دچار اعتیاد بوده‌اند و برای خرج اعتیاد خود دست به سرقت‌های خطرناک از امامزادگان کرده و یا می‌کنند.

وی از نصب دوربین‌های مداربسته در برخی ضریح‌های امامزاده‌های کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و اظهارداشت: متاسفانه تاکنون دوربین‌های مداربسته هم نتوانسته سبب شناسایی سارقان امامزاده‌ها شود.

معاون اداری مالی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد افزود: علاوه بر اعتیاد، بیکاری، فقر و کم اعتقادی از دیگر دلایل سرقت‌های امامزادگان در این استان بوده است.

موسوی با بیان اینکه در سالجاری هیچکدام از سارقان امامزادگان در کهگیلویه و بویراحمد دستگیر نشده‌اند، یادآور شد: در سال گذشته نیز سه مورد سرقت از امامزادگان گزارش شد که تاکنون هیچکدام از سارقان آن‌ها نیز دستگیر نشده است.

وی اظهارامیدواری کرد سارقان دو امامزاده «شاه مختار (ع) بویراحمد و شاه رجب (ع) چرام» در سالجاری دستگیر شوند اگرچه سرنخ‌های به دست آمده سرنخ‌های ضعیفی هستند. 

...........
گزارش: ضرغام علیبازی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین