کد خبر: ۹۷۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۱
داریوش قنبری در گفت و گو با آفتاب؛

نامه 116 نماینده به دولت به دلیل تراز تجاری منفی وحشتناک کشور است

ارزش نفت صادراتي ایران 55 ميليارد دلار و واردات 70 ميليارد دلار
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: تذکر 116 نماینده به رییس جمهوری به آن دلیل است که ارزش نفت صادراتی ایران 55 میلیارد دلار و واردات 70 میلیارد دلاراست واگر درآمد نفتی کشور را کسر کنیم تراز منفی تجاری کشور وضعیت وحشتناکی پیدا می‌کند.

داريوش قنبري در گفت و گو با خبرنگار آفتاب با اشاره به نگراني مجلس از واردات بيش از حد كالاهاي مصرفي به كشور اظهارداشت: يكي از تهديداتي كه هم اكنون در كشور وجود دارد مشكل به وجود آمده براي توليدات ملي و بيكاري خيل عظيمي از كارگران واحدهاي توليدي به خاطر مسئله واردات است .

وي ادامه داد: آنطور كه گفته مي شود در سال جاری پيش بيني حدود 70 ميليارد دلار واردات شده كه دولت هم همين ميزان را در بودجه 89 لحاظ كرده است.اين حجم عظيم از واردات براي كشوري كه مي خواهد تبديل به قدرت اول منطقه شود به هيچ وجه مناسب نيست. بحث واردات بي رويه بيشتر در دولت نهم سرعت يافت نه در دولت‌هاي گذشته . ضمن این که آهنگ رشد واردات در دولت‌هاي گذشته تا حدودي معقول تر بود.

سخنگوي فراكسيون خط امام مجلس با اشاره به تذكر 116 نماينده مجلس به رئيس جمهوری درخصوص اندیشیدن به تدبيري خاص براي جلوگيري از واردات در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس گفت: ما هم‌اكنون بيش از درآمد ناشي از صادرات نفت، واردات انجام مي دهيم زيرا ارزش نفت صادراتي ما 55 ميليارد دلار و واردات 70 ميليارد دلار است.

قنبري تصريح كرد: هم اكنون تراز تجاري ما با بسياري از كشورها منفي است. اگر درآمدهاي نفتي را كسر كنيم تراز منفي تجاري كشور وضعيت وحشتناكي پيدا مي كند كه هيچ تناسبي بين صادرات و واردات وجود ندارد. نمي شود ثروت ملي را بفروشيم و آن را براي واردات بيشتر كه صرف كالاهاي مصرفي مي شود هزينه كنيم.

قنبري كه خود از امضاء كنندگان تذكر به رئيس جمهور درخصوص ميزان بالاي واردات به كشور است ادامه داد: معمولا اين واردات عظيم به بهانه تنظيم بازار صورت مي گيرد.

وي در پاسخ به اين سئوال كه مگر رئيس جمهوری از اين مسئله بي خبر بوده كه نمايندگان به وي تذكر داده و به او يادآروي كرده اند و اساسا چرا رئيس جمهوری تا كنون دستوري براي اين وضعيت نداده گفت: مطمئنا رئيس جمهوری از اين وضعيت مطلع است و سئوال ما نيز اين است كه مي خواهيم پاسخ اين چرا را بدانيم.

نماينده ايلام گفت: نامه امروز نمايندگان نيز به همين دليل است كه هيچ پاسخي براي آن نيافته ايم مجلس بايد به شكل جدي اين موضوع را دنبال كند هرچند كه ما در بودجه 89 نسبت به واردات محصولات كشاورزي موانع قانوني را لحاظ كرديم اما گويا اين مواد قانوني كفايت نمي كند و نيازمند قوانين جدي تري در اين خصوص است.

به گزارش آفتاب 116 نماينده مجلس در جلسه علني امروز مجلس طي تذكري به رئيس جمهوری نسبت به واردات بي رويه برخي كالاها از جمله دام زنده مبتلا به تب برفكي، شيرخشك، شكر، پنبه، ميوه‌هاي مختلف و گوشت مرغ انتقاد كردند.

امضا کنندگان این تذکر خاطر نشان کردند قاچاق بی سابقه کالا در سال 88 از جمله پوشاک، چای، پنبه، کفش و زیتون موجب نابودی بخشی از تولیدات داخلی و ورشکستگی بخشی از کارخانجات مرتبط و از بین بردن زمینه اشتغال در داخل شده است.این نمایندگان از رئیس جمهور خواستند تا از قاچاق بی سابقه کالا به کشور جلوگیری کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
کاملا درست میفرمایند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین