کد خبر: ۱۶۰۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۱
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام:

مردم مستحق داشتن زندگی بهتری نسبت به وضع كنونی هستند

"اعمال سليقه" نبايد به مسايل فرهنگی آسيب بزند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مسايل فرهنگي از جمله حجاب بايد شاخص و الگوهاي خاصي داشته باشد كه اعمال سليقه نتواند به آن آسيب بزند؛ البته برخورد با گروهي كه عناد و دشمني داشته و تمرّد از قانون مي‌كنند، جداست.

به گزارش آفتاب، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از فعالان فرهنگي تهران و شهر ري، با تبريك مبعث حضرت رسول اكرم(ص)، اين عيد را از اعياد بزرگ و مهم مسلمانان خواند و گفت: مدينه‌النبي پيامبر گرامي اسلام بيش از اينكه جامعه‌اي سياسي و اقتصادي باشد، جامعه‌اي فرهنگي و براساس كرامت انسان‌ها و مكارم اخلاق بود، به‌گونه‌اي كه پس از گذشت يك دهه از حضور آن حضرت در مدينه بسياري از طوايف و قبايل جاهلي آن دوران جذب مكتب رهايي‌بخش اسلام شده بودند.

وي، انقلاب اسلامي ايران را برگرفته از تعاليم ناب اسلام و اهل بيت(ع) خواند و با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران اولين حكومت شيعه كه براساس فقه اهل بيت(ع) شكل گرفته است، تصريح كرد: از ديدگاه حضرت امام(ره) و انقلابيون، حكومت اسلامي بنا داشت با پياده‌سازي فقه سياسي و حكومتي، الگويي موفق و الهام‌بخش از جامعه اسلامي كه بشر انتظار آن را مي‌كشيد، برپا كند.

هاشمي رفسنجاني، جمهوري اسلامي ايران را براساس تعاليم اسلام و فقه تشيّع، اما جوان و كم تجربه در امر حكومت‌داري خواند و افزود: تجربه حكومتي سه دهه گذشته جمهوري اسلامي ايران، گرانقدر و شايان توجه است اما اشكالات و ضعف‌هايي هم ديده مي‌شود كه اميد است با رفع ايرادات و نواقص بتوانيم شاهد رشد و توسعه بيش از پيش جمهوري اسلامي ايران باشيم.

وي خاطرنشان كرد: اسلام ديني تمام شمول است كه براي كليه امور زندگي برنامه و راهكار دارد و اگر بدون افراط و تفريط و پيرايه‌‌ها و خرافات و برخوردهاي سليقه‌اي پياده شود، الگوي مناسبي براي مسلمانان و حتي غيرمسلمانان است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه، در پاسخ به پرسشي درباره مشكلات فرهنگي نظام پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامي، اسلام را حاوي مجموعه‌اي از اعتقادات، اخلاقيات و احكام فردي و اجتماعي خواند و با تأكيد بر آيه شريفه «لااكراه في‌الدين...» بر لزوم اجراي همه‌جانبه اسلام اشاره كرد و گفت: اسلام عزيز راه صحيح و غيرصحيح را به انسان معرفي كرده و در عين حال به بشر اختيار انتخاب داده كه راه نور يا ظلمت را انتخاب و به بهشت يا جهنم برود و هيچ جا اشاره نشده است كه بايد به زور انسان‌ها را به بهشت برد.

وي فقه و اجتهاد پويا را براي انطباق احكام با مسائل روز بسيار موفق دانست و افزود: امام راحل در زمان حياتشان بسياري از تابوها و سدهاي خرافي را شكستند و الگوهاي روشني به جامعه در مورد مسائل فرهنگي از جمله فيلم، موسيقي، ورزش و ساير امور اجتماعي و سياسي ارائه كردند.

هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر آيه شريفه «فبشر عبادي الذين يستمعون القول و يتبعون احسنه» تفكرات اسلامي را بسيار مترقي، روزآمد و قابل انعطاف خواند و تصريح كرد: مطمئناً اگر معارف اسلامي به صورت صحيح به ذهن و دل انسان‌ها و به خصوص جوانان ارائه و در اين راه از روش اقناع استفاده شود، مردم راه صلاح و رستگاري را انتخاب خواهند كرد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشي درباره مساله عفاف و حجاب و برخوردهايي كه در اين زمينه با بخشي از جامعه صورت مي‌گيرد، معيار و مبناي حجاب را با وجود تفاسير مختلف، براساس اسلام مشخص خواند و اظهار كرد: آيت‌الله شهيد مطهري ديدگاه جالب و ميانه‌اي در خصوص حجاب دارند و خوشبختانه آراي اين متفكر اسلامي مورد تأييد حضرت امام(ره) هم قرار گرفته است و مي‌تواند مبناي خوبي براي مواجهه با امر عفاف و حجاب باشد.

وي افزود: مسائل فرهنگي از جمله حجاب بايد شاخص و الگوهاي خاصي داشته باشد كه اعمال سليقه نتواند به آن آسيب بزند. البته برخورد با گروهي كه عناد و دشمني داشته و تمرّد از قانون مي‌كنند، جداست.

هاشمي رفسنجاني درباره مسائل فرهنگي، اعتقادي و سياسي نيز با تأكيد بر لزوم اجراي كامل اصول قانون اساسي، بويژه بخش حقوق مردم، تاكيد كرد: اگر بخش‌هاي حقوق مردم در قانون اساسي و بالعكس به طور كامل و بدون گزينش و تبعيض اجرا شود، در آن صورت حقوق حاكميت و جامعه اجرا مي‌شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، داشتن رفاه و ريشه‌كني فقر را يكي از حقوق مردم خواند و با اشاره به استعداد و ثروت سرشار كشورمان گفت: مردم ايران مستحق داشتن اقتصاد، توليد و زندگي بهتري نسبت به وضع كنوني هستند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره كيفيت روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران، الگوسازي در روابط خارجي را اساس سياست خارجي جمهوري اسلامي خواند و افزود: ما اگر بتوانيم در داخل اسلام را صحيح و همه‌جانبه اجرا كنيم، آنگاه منطق و سخن مستدل براي ساير جوامع داريم و مي‌توانيم با تبليغ افكار و ديدگاه‌هاي خود و بدون دخالت، ساير مسلمانان را جذب انقلاب اسلامي كنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش ديگري درباره القاء بي‌توجهي دولت سازندگي به مسائل فرهنگي در مقايسه با مسائل اقتصادي، اين برداشت را نادرست خواند و گفت: سياست اعتدال كه در آن دوره شكل گرفت، مناسب‌ترين راه براي اعتلاي فرهنگي عميق، انتخابي و به دور از تحميل بود و با تشريح اوضاع اقتصادي كشور در مقطع پايان جنگ، ساختن بنيان‌هاي كشور و افزايش توليد و اشتغال، مهمترين نياز كشور پس از جنگ بود. هر واقعه‌اي را بايد در ظرف زماني خود تحليل كرد، در حالي كه در طول جنگ بسياري از زيربناهاي كشور ويران و اقتصاد كشور آسيب جدّي ديده بود، نياز بود با توجه ويژه به اقتصاد، توليد و اشتغال را بالا ببريم تا بتوان كشور را سرپا نگاه داشت.

بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين ديدار برخي از حاضران ديدگاه‌ها و پرسش‌هاي خود را در رابطه با مشكلات و معضلات فرهنگي كشور ارائه كردند و خواستار پاسخ و ارائه ديدگاه از سوي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اين زمينه شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
0
0
درود بر سردار سازندگي... "سياست اعتدال كه در آن دوره شكل گرفت، مناسب‌ترين راه براي اعتلاي فرهنگي عميق، انتخابي و به دور از تحميل بود"... اميدوارم بسوی اعتدال پيش برويم و فرهنگ اصيلمون را با افراطی گری تحت تجاوز و بی حرمتی قرار ندهيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
0
0
درودخداوندبرعبدصالح خداهاشمی سردارربزرگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
0
0
واقعا مرد بزرگیه باید حرفاشو طلا بگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
0
0
سلام فعلا که عده ای کمر بسته اند که به هر شکلی درتمامی سطوح نارضایتی ها را لحظه به لحظه بیشتر کنند جناب هاشمی شما باید آستینها را بالا بزنید ( آستین بر روی نقشی در میان افکنده ای خویشتن پنهان و نوری در میان افکند ه ای ) کجاست آن خطبه های آتشینت کجاست آن طرحهای دلپذیرت زجا برخیز قدم بر چشم ما نه که دارد غصه ها قلب حزینت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
0
0
سلام سردار ، سلام مرد بزرگ ، سلام پدر ، سلام برادر، سلام رفیق .
کو آن تهمتهای ناروایی که به شما بستن؟ کجاست آن نسبتهای نادرستی که به شما دادن؟
گذشت زمان همه چیز را روشن نمود.
مبادا احساس خستگی کنی، مبادا احساس تنهایی کنی ، اجر شما پیش خداوند محفوظ است و تکلیف تهمت زنان نیز روشن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
0
0
من دوران قبل از انقلاب را درک کرده ام و می دانم دانشگاه آزاد چه معجزه ای کرده کاش می شد از جمعیت بزرگ تحصیل کرده به نحو مطلوب در اعتلا و سربلندی ایران و اسلام عزیز استفاده کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
0
0
هاشمی مهربان مرد بزرگ ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
0
0
ایشان معمولا نظرات ارزشمندی میدهندوبسیارسیاستمدارانه صحبت میکننداماتوجهی نمیشودومشکلات ومعضلات ازهمین بی توجهی هاست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
0
0
بزرگترهای ما می گوینددردولت آقای هاشمی سفره های مان پُرتربود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
0
0
امام رحمت....علیه فرمود:مردان بزرگ تاریخ تا آخر زنده اند ونهضت زنده است تا هاشمی زنده است ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
0
0
دوران هاشمی دوران طلایی کشور بود اما اقتدارگرایان نطلبیدند مرد بزرگی چون هاشمی باشد اما هاشمی هست. وضع اقتصاد 100 دلاری بدتر از 6 دلار شده . اینهم از وضع سیاسی که عربها فرزندان ملت را اعدام کنن و..... . هاشمی مرد روز های سخته اگه اجازه بدن هاشمی درستش میکنه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
0
0
سلام حرفهای آقای هاشمی و نظرات شما دوستان گرام صحیح من فقط به یه موضوع میخوام اشاره کنم که چرا اون زمان که شرایط دانشگاه ازاد بود همون شرایط رو برا دانشگاه ملی فراهم نکردن تا مردم بتونن راحت و بدون مشکل بچه هاشون رو راهی دانشگاه کنن چرا؟چون بچه پولدارا باید یه جورایی از بچه فقیری که داشت به علمش مینازید نمیخواست عقب بمونه چرا ؟اقای هاشمی چرا؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین