کد خبر: ۱۱۴۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۸

درخواست اروپا از آمریكا برای حذف منافقین از فهرست تروریست‌ها!

انتقاد سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از اقدام اروپا
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پارلمان اروپا طی قطعنامه‌ای، از وزارت خارجه آمریكا خواسته است نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود خارج كند.

به گزارش بی بی سی قانون‌گذاران اروپایی در این قطعنامه كه روز پنجشنبه به تصویب بیش از نیمی از ۷۳۶ نماینده رسید، از كاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستند در این زمینه با دولت باراک اوباما گفت‌وگو و رایزنی كند.

گروه تروریستی مجاهدین خلق در سال ۲۰۰۲ در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفت، اما 7 سال بعد از این لیست خارج و محدودیت‌های آن رفع شد.

دولت بیل كلینتون رئیس جمهور پیشین آمریكا نیز در سال ۱۹۹۷ و به‌دنبال ریاست جمهوری محمد خاتمی سازمان مجاهدین خلق را در فهرست سازمان تروریستی وزارت خارجه قرار داد.

طی چند ماه گذشته برخی اعضای كنگره آمریكا فشارهای زیادی بر وزارت خارجه برای حذف نام مجاهدین از این فهرست اعمال كرده‌اند. اما وزارت خارجه آمریكا تاكید دارد كه مجاهدین خلق را همچنان یک سازمان تروریستی می‌داند.

پارلمان اروپا در این قطعنامه كه لازم‌الاجرا نیست، از سازمان ملل متحد خواست برای ساكنان اردوگاه اشرف در عراق امنیت لازم را تامین كند.

قطعنامه پارلمان اروپا از دولت عراق می‌خواهد تسهیلاتی در حصر اردوگاه اشرف ایجاد كند و شرایط زندگی اعضای سازمان مجاهدین خلق را بهبود بخشد.

انتقاد سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از اقدام اروپا

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از اقدام اخیر اتحادیه اروپا در صدور بیانیه‌ای برای خروج منافقین از فهرست تروریست‌ها در آمریکا گفت: دنیای غرب در بحث تروریسم چه به لحاظ عینی و چه مفهومی دچار پارادوکس جدی است. 

کاظم جلالی در گفت‌و گو با مهر، با اشاره به بیانیه پارلمان اروپا مبنی‌بر در خواست خارج شدن گروهک ترویستی منافقین از فهرست گروههای تروریستی خارجی آمریکا، اظهار داشت: سازمان منافقین یک سازمان تروریستی است و خود اروپایی‌ها هم این را قبول دارند.

وی گفت: نکته قابل تامل این است که سازمان منافقین خود اذعان دارد که 4800 نفر را کشته است که در میان آنان مردم عادی کوچه و بازار و مسئولان جمهوری اسلامی هم بوده‌اند، این سازمان در نقاط مختلفی بمب‌گذاری کرده است و اگر نام این گروه تروریست نیست، پس چه نامی بر آن می‌توان گذاشت؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: اتفاقا یکی از جاهایی که ما با دنیای غرب حرف داریم اینجاست که چرا تروریست‌ها را به تروریست خوب و بد تقسیم می‌کنند.

جلالی خطاب به اروپایی‌ها یادآور شد: چرا تا زمانی که تروریست‌ها درخدمت منافع آنها هستند تروریست نام نمی‌گیرند اما کسانی که در راه آزادی و استقلال خود حرکت می‌کنند در لیست تروریست قرار می‌گیرند؟

وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد دنیای غرب در بحث تروریسم چه به لحاظ عینی و چه مفهومی دچار پارادوکس جدی است و این‌ها به لحاظ مفهومی نتوانستند تعریف جامعی از ترور و تروریسم داشته باشند.

نماینده شاهرود گفت: غرب در مسأله تروریست دچار یک تناقض است و دلیل آن این است که برخی کشورهای غربی همه چیز را در راستای منافع ملی خود تعریف می‌کنند و خود را معیار درستی یا نادرستی موضوعات و مسائل می‌دانند.

وی افزود: اساسا اگر تروریست‌ها همراه منافع آنها حرکت کنند تروریست نیستند و دقیقا این پارادوکس باعث می‌شود که نتوانند به زوایای پنهان مسائل مربوط با موضوع تروریسم و واقعیات این پدیده شوم بپردازند و زمینه ریشه‌کنی آن را فراهم کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین