کد خبر: ۱۱۸۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱

دولت جو را از کشاورزان 210 تومان خرید و 320 تومان می‌فروشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اقتصادی: درحالی که با حذف دو میلیون تن نان خشک از چرخه علوفه و گران شدن سایر علوفه‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها دولت باید از دامداران و کشاورزان حمایت کند اما از دو ماه گذشته تعرفه جو را ۴۵ درصد افزایش داده و همزمان جو تولیدی کشور را که به قیمت تضمینی ۲۱۰ تومان از کشاورزان خریداری کرده بود، به قیمت ۳۲۰ تومان در بازار بورس عرضه کرد که این عوامل باعث افزایش قیمت علوفه شده است.

به گزارش آفتاب، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران با اعلام این مطلب گفت: بالا رفتن قیمت جو و قیمت پایه آن در بورس باعث شد که سایر نهادها که به‌تبع قیمت جو نرخ‌گذاری می‌شوند، افزایش پیدا کنند. به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم ذرت به ۳۴۰ تومان و سویا به ۵۵۰ تومان رسید.

به گفته وی؛ براساس اخبار شنیده شده از وزارت بازرگانی، دولت از بهمن‌ماه یارانه شیر را حذف خواهد کرد.

جمشید سلیمانی افزود: در صورتی که این اقدام دولت صحت داشته باشد، به این معناست که دو میلیون تن از شیر تولیدی کشور بی‌بازار مانده و باید به‌صورت دورریز از چرخه تولید خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: شیر مانند سایر محصولات کشاورزی نیست که قابلیت ذخیره سازی و نگه‌داری داشته باشد و درصورت عدم پذیرش از سوی کارخانه‌های لبنی به سرعت فاسد شده و از چرخه تولید خارج می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت هر کیلوگرم شیر به صورت مستقیم ۷۰ تا ۷۵ تومان و به‌صورت غیرمستقیم ۳۰ تا ۴۰ تومان افزایش قیمت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: هرچند وزارت جهاد کشاورزی با داشتن وزیری تحصیل کرده و دانشگاهی از روحیه انتقادپذیری بالایی برخوردار است، اما آنچه مسلم است در بخش هدفمندسازی یارانه‌ها و تدوین بسته حمایتی تاکنون از تشکل‌های تولیدی شیر و گوشت که جزو مهمترین محصولات استراتژیک کشور است، دعوتی به عمل نیامده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان تهران یادآور شد: با افزایش قیمت گازوئیل از ۱۶٫۵ به ۱۵۰ و ۳۵۰ تومان قیمت تمام شده شیر و گوشت افزایش قابل توجهی خواهد یافت و محدوده افزایش قیمت در دامداری‌های صنعتی با سرعت بیشتری رو به رو خواهد بود.

سلیمانی تاکید کرد: بیش از ۴۵ درصد از واحدهای تولید شیر و گوشت کشور را واحدهای صنعتی تشکیل می‌دهند که به علت استفاده از ابزارآلات صنعتی نظیر میکسر و تراکتور هزینه ثابت آنها به شدت افزایش خواهد یافت و خطر ورشکستگی دامداران مذکور را تهدید می‌کند.

وی اظهار داشت: علاوه بر دامداران صنعتی، دامداران سنتی نیز به دلیل بالا رفتن نهاده‌های دامی نظیر جو، ذرت و سویا با مشکل روبه‌رو هستند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان تهران خاطرنشان کرد: با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی و قیمت تمام شده محصولات لبنی، قیمت شیر همچنان به شکل سابق خریداری می‌شود و افزایشی نداشته است.

سلیمانی ادامه داد: معدل خرید شیر پایه در شش ماهه نخست سال جاری در استان تهران به بالاتر از ۴۰۵ تومان نرسید و این قیمت در نیمه دوم سال با ۲ / ۳درصد چربی و بار میکروبی زیر یک میلیون تن هرگز به بیش از ۴۴۰ تومان نرسیده است.

وی با انتقاد از حذف یارانه شیر توسط دولت تصریح کرد: در شرایط کنونی، سرانه مصرف شیر در ایران پایین تر از میانگین‌های استاندارد دنیاست و حذف یارانه از این محصول می‌تواند شیر را از سبد غذایی مردم حذف کند. از سوی دیگر، دامدارانی که شیر تولیدی آنها در بخش یارانه قرار می‌گرفت، متحمل به ضرر و زیان قابل‌توجهی خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین