کد خبر: ۹۲۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۳
طی یک نشست خبری عنوان شد؛

فرمانده کل سپاه: کلمه "بحران" برای وقایع اخیر کوچک است

در ناآرامی‌ها 13بسیجی و 7 نفر از مردم عادی که بعضی از آنها هم بسیجی بودند کشته شدند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست خبری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز ـ شنبه ـ طی نشستی خبری، آخرین اخبار و رویدادهای مربوط به عملکرد و دستاوردهای سپاه و بسیج و نیز مواضع و دیدگاه‌های سپاه پیرامون مسائل جاری داخلی و منطقه‌ای را اعلام کرد.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در ابتدای این نشست با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: «هدف از این کنفرانس مطبوعاتی محدود ارائه گزارشی از فعالیت‌های شش ماه اول سال 88‌ سپاه و بسیج می‌باشد. در شش ماه گذشته سپاه پاسداران و بسیج اوقات پرکاری را داشتند و در عرصه‌های مختلف ماموریت‌های خود را انجام دادند».

وی افزود: «ماموریت سپاه دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است و براساس قانون اساسی ماموریت حمایت از مردم و پشتیبانی از مستضعفین و محرومین را نیز در دستور کار خود دارد. حول این وظایف سپاه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. سپاه سه ویژگی عمده و اساسی دارد؛ اول مکتبی‌بودن آن است که متکی به اصول و مبانی اسلام و مذهب تشییع است و بر این اساس سازمان یافته است. همچنین مردمی بودن و انقلابی بودن نیز از دیگر ویژگی‌های سپاه است. بر این اساس سپاه دغدغه اصلی‌اش را در چهار محور پیش می‌برد».

وی ادامه داد: «محور اول امنیت عمومی مردم و جامعه است که در بعد دفاعی و امنیتی مسوولیت امنیت و آرامش جامعه را دارد و به کمک نیروهای امنیتی، ‌دفاعی و نظامی این وظیفه را انجام می‌دهد. هرجا که مسوولان امنیتی و دفاعی احساس نیاز کنند ما به کمک آن‌ها می‌شتابیم. چون در این حوزه دشمنان اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌اند. سپاه ماموریت‌های خود را در این حوزه انجام می‌دهد».

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: «در یکی دو هفته اخیر اقدامات بسیار خوبی از سوی سپاه در حفظ امنیت و رفاه مردم انجام گرفت. سپاه در بخش شمال غربی کشور که دچار ناامنی بوده است و دشمنان در زمان انقلاب و حتی قبل از آن ایجاد ناامنی می‌کردند با تلاش‌های سپاه امنیت خوبی برقرار شده است. عملیات‌های اخیر سپاه و بسیج در کردستان علیه ضد انقلاب گسترده بود که گروهک‌های کوموله، ‌دموکرات و پژاک تلاش می‌کردند بعد از ناامنی‌های داخلی با تحریک دشمنان فرامنطقه‌ای تحرکاتی را در این منطقه انجام دهند که با سلسله عملیات‌های سپاه دچار تلفات سنگینی شدند. آن‌ها 45 کشته و 50 زخمی دادند. در این عملیات‌ها سپاه آن‌قدر بر منطقه مسلط بود که تنها یک شهید و چند مجروح داد».

وی به امنیت در جنوب شرق کشور اشاره و اظهار کرد: «در ابتدای امسال مسوولیت امنیت در جنوب شرق کشور به سپاه واگذار شد. در آغاز این واگذاری هم اتفاقاتی در آن‌جا افتاد و درگیری‌هایی پیش آمد. سپاه برای مقابله با این ناامنی‌ها از عشایر و نیروهای قومی منطقه کمک گرفت و با اتکا به آن‌ها و مسلح کردن آن‌ها و واگذاری امنیت منطقه به آن‌ها احساس امنیت و آرامش را به این منطقه بازگرداند. البته باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد که امنیت در آن‌جا تثبیت شود».

وی در بخش دیگری از این نشست به نقش نیروهای بسیج و سپاه برای مقابله با ناآرامی‌های پس از انتخابات اشاره کرد و گفت: «در بعد امنیتی سپاه در زمینه‌ مقابله با ناآرامی‌های پس از انتخابات حضور گسترده‌ نیروهای بسیجی و سپاهی را برای کمک دادن به نیروهای انتظامی در تهران و برخی مراکز استان‌ها مانند اصفهان، شیراز و مرکز خراسان رضوی داشت که بسیار موثر بود. دشمنان ما در این زمینه برنامه‌های گسترده‌ای داشتند اما با حضور گسترده نیروهای مردمی، بسیجی و سایر این نیروها بحران‌ها خنثی و وضعیت به کنترل درآمد».

جعفری افزود: «علی‌رغم این‌که بالاخره نیروهای انتظامی و نظامی و بسیج از قدرت بالایی برخوردار بودند به دلیل این‌که این نیروها در بحران پیش آمده به ایجاد امنیت مردم توجه داشتند، مقایسه نشان می‌دهد که در این ناآرامی‌ها 13 نفر از نیروهای بسیجی شهید شدند و شش الی هفت نفر نیز از مردم عادی که بعضا سابقه بسیجی نیز داشتند با ترورهای کور به شهادت رسیدند. این 13 نفر در مقایسه‌ای که انجام شد با برخورد اتومبیل یا با سنگ و چوب از سوی آشوبگران به شهادت رسیدند. در مجموع 19 الی 20 نفر در مقابل 9 نفر از نیروهای مخالف و حمله‌کنندگان به مقرهای نظامی و اموال عمومی نشان می‌دهد که نیروهای ما توجه خاصی به مردم و حفظ جان آن‌ها داشتند. علی‌رغم گستردگی بالای این حادثه تلفات نیروهای خودی نشان از توجه آن‌ها به مردم در مقابله با این حوادث و ناآرامی‌های شهری داشته است».

وی هم‌چنین به ماموریت‌های سپاه در حوزه‌های سازندگی و توسعه اشاره کرد و گفت: «ما در حوزه‌های سدسازی، راه‌سازی و گازرسانی و آبرسانی به مناطق مختلف کشور ماموریت‌های خود را داشته‌ایم. در مواردی که ناامنی یا صعب‌العبور بودن منطقه باعث می‌شد که هیچ شرکتی این پروژه‌ها را انجام ندهد، سپاه وارد این فعالیت‌ها شد. در کنار این فعالیت‌ها بسیج سازندگی با هدف محرومیت‌زدایی در سال جاری 30 میلیون نفر روز فعالیت کرده است. بسیجیان در مناطق محروم اقدام به فعالیت‌های عمرانی از قبیل بازسازی مدارس خانه‌های بهداشت و ایجاد جاده‌های روستایی می‌کنند. به عبارتی همان فعالیت‌هایی که جهاد سازندگی در اوایل انقلاب انجام داده بود را بسیجی‌ها انجام دادند».

وی به حضور یگان‌های دریایی سپاه در خلیج عدن برای مقابله با دزدان دریایی اشاره و خاطرنشان کرد: «سپاه در حوزه‌ امنیت اقتصادی اقدامات خود را در آب‌های آزاد و خارج از محدوده خلیج فارس از جمله در خلیج عدن انجام می‌دهد. در این خلیح در سال‌های اخیر شاهد ناامنی‌هایی بودیم که این ماموریت به وسیله‌ سپاه و ارتش با اعزام گروه‌هایی از تکاوران انجام شد و طی آن 17 الی 18 عملیات انجام شد و با موفقیت به پایان رسید».

فرمانده کل سپاه هم‌چنین خاطرنشان کرد: «سپاه به دنبال ارتقا و حفظ آمادگی‌های نظامی خود و همچنین تقویت بخش پدافند و توان موشکی و آمادگی‌های دفاعی و زمینی خود می‌باشد و برتری در این زمینه اثر بازدارندگی دارد. اشراف اطلاعاتی روی تحرکات دشمنان از وظایف جاری سپاه است که با دقت انجام می‌شود و ما اثرات آن را شاهد بوده‌ایم».

وی افزود: «سپاه و بسیج پشتیبان نیروهای نظامی،‌ امنیتی و دفاعی کشور هستند و ما به مردم ملت ایران اطمینان می‌دهیم که هیچ فعالیتی علیه امنیت و آرامش مردم کارساز نیست. سپاه برای استقرار عدالت و حمایت از محرومین از هیچ کوششی فروگذار نخواهد بود».

وی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات نرم علیه نظام جمهوری اسلامی گفت:‌ «فلسفه وجودی‌ سپاه، دفاع از انقلاب اسلامی است. انقلاب در دهه سوم بیشتر از دهه‌های قبل با تهدیدات نرم مواجه بوده است. تهدیدات نرم علیه انقلاب و ماهیت آن و استمرار انقلاب است و هر تهدیدی که در این زمینه باشد، سپاه آمادگی دارد که با آن مقابله کند. در ماه‌های گذشته سپاه با تهدیدات فرهنگی نیز مواجه بوده است که جنگ سایبری از جمله آن‌هاست که دشمنان شروع کرده بودند و سپاه با آن مقابله خوبی کرد. در حال حاضر سپاه در زمینه جنگ سایبری در حال توسعه‌ آمادگی خود است».

جعفری درباره‌ حوادث اخیر نیز گفت: «حوادث اخیر یک عملیات نیمه سخت امنیتی بود، یک مقابله فیزیکی با نظام جمهوری اسلامی بود که البته بعد از تلاش‌های گسترده‌ای که دشمنان در ابعاد فرهنگی و جنگ نرم انجام داده بودند این اتفاق افتاد. فتنه اخیر آن‌قدر گسترده و عمیق بود که کلمه‌ بحران برای آن کوچک است که البته حوادث ناگواری هم در این مواقع رخ می‌دهد».

وی افزود: «با توجه به گستردگی حوادث احساسات و باورهای مردم در ناآرامی‌های اخیر خدشه‌دار شد. از جمله در حادثه کوی که تخریب‌های گسترده‌ای توسط برخی از عوامل آشوبگر انجام شد که تعدادی از این تحلیلگران نیز در بررسی‌هایی که ما انجام دادیم دانشجو نبودند که البته این باعث شد که بخشی از نیروهای مردمی احساس تکلیف کردند و به همراه برخی از نیروها که سازماندهی روشنی نداشتند و معلوم نیست با چه هدفی وارد شده بودند، اقدامات تند و غیرقابل قبول و مجرمانه‌ای در کوی انجام دادند. در این زمینه گروه ویژه‌ای تشکیل شده و در حال بررسی موضوع است و امیدوارم دادگاهی نیز مخصوص محاکمه‌ آن‌ها تشکیل شود. در بررسی‌هایی که انجام شده نیروهای بسیجی در این حادثه حضور نداشتند، بلکه لباس شخصی‌های خودسری بودند که از بسیجی‌ها نبودند که امیدوارم با شناسایی آن‌ها طبق قانون با تخلفات‌شان برخورد شود».

وی در پاسخ به سوالی درباره عملیات سپاه در خلیج عدن گفت: «همان‌طور که می‌دانید تجهیزات سپاه سبک و در عین حال با سرعت بالاست این نیروها 107 روز در دریا با وجود طوفان‌های متعدد فعالیت و با دزدان دریایی مقابله کردند اما خوشبختانه بدون هیچ تلفاتی ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دادند».

فرمانده‌ کل سپاه درباره‌ فعالیت‌های اطلاعاتی سپاه نیز گفت: «‌قطعا اشراف اطلاعاتی سپاه صددرصد نیست. اما در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات فنی اشراف اطلاعاتی ما روی اهداف استراتژیک بیشتر شده است. آمادگی سپاه در حوزه‌های موشکی،‌ پدافند هوایی گسترش یافته است و سپاه با انجام چندین پروژه این فعالیت‌های خود را گسترده‌تر می‌کند».

وی در پایان درباره بحث شایسته‌سالاری در اعطای درجه گفت: «در سپاه درجه اهمیت زیادی ندارد اما شایسته‌سالاری با توجه به وظایف گسترده‌ی سپاه خیلی مهم است و مسوولان سپاه به این مساله توجه ویژه دارند. در این زمینه طرح نسبتا جامع و کاملی در حال طراحی است که امیدوارم تا پایان سال عملی شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۶/۰۹
0
0
وقتی [...]در نمازجمعه گفت وضع کشور بحرانی است ، احمدیها همه با هم دلخور شدند که وضع عادیست و چرا بحران میافرینی !!! حالا دوزاری سپاه افتاده و میگه بحران کمه ، پس لابد توفان بوده !!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین