کد خبر: ۱۱۹۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴

مصباح‌یزدی: دین از اکسیژن برای انسان لازم‌تر است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: نگرشی که امروز بسیاری از روشنفکران و تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی نسبت به دین دارند، در حد نگرش به مسایل هنری و غیره است، در حالی‌که ضرورت دین برای انسان از اکسیژن واجب‌تر است. 

به گزارش مرکز خبر حوزه، مصباح یزدی در نخستین همایش دانش‌پژوهی با عنوان «کارکردها و جاذبه‌های دین وحیانی» طی سخنانی اظهار داشت: در تعریف دین آنچه اختصاص به دین ما دارد شریعت اسلام است. 

مصباح‌یزدی افزود: ما معتقدیم دین اسلام شامل تمام شئون بشر از جمله مسائل فردی، اجتماعی، جهانی، روانی، عاطفی، شناختی و سایر جهات می‌باشد. 

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه دین در واقع همان جهت واقعی انسان است و کارکردها و جاذبه‌های آن بسیار گسترده است، گفت: دینی ارزش دارد که جهات الهی داشته باشد. 

وی با طرح این سوال که چگونه دین به رفتارها و شئون زندگی جهت می‌دهد، ابراز داشت: تحقیق در این زمینه دو نوع متد را می‌طلبد، اول اینکه از طریق استقرایی و ترکیبی شئون دین را بررسی و عناوین را به‌دست بیاوریم، دوم اینکه متد تحلیلی داشته باشیم تا انسان چه شئونی داشته و دسته‌بندی‌هایی که دین در این عرصه‌ها دارد بررسی گردد. 

رییس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی‌(ره) بیان داشت: باید قبل از ورود به منابع، موضوع را بررسی و تعیین کنیم و جواب را بدست بیاوریم. 

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از اصطلاحات فرهنگ غربی و بیگانه در مسایل دینی و علمی ما تاثیر می‌گذارد، اظهار داشت: بعضا در فرهنگ رایج و گفت‌وگوهای عمومی و در نشریات و بحث‌های اجتماعی حتی در بحث‌های دینی متاثر از فرهنگ عام جهانی هستیم و حوزه دین را با حوزه قانون اخلاق، فلسفه، هنر و... حوزه‌ها تفکیک می‌کنیم و این تفکری است که ریشه‌اش از سکولاریسم آب می‌خورد. 

مصباح‌یزدی با ابراز تاسف از اینکه برخی سیاست‌مداران متدین و ارزشی، دین را در حد کمک به ساخت حسینیه و مسجد می‌دانند، گفت: افرادی که دین را تنها در این نوع کارها می‌دانند، این گرایش سکولاریسمی است و برای اینکه این فرهنگ عوض شود کار جهادی می‌خواهد و این کار حوزه علمیه است. 

وی با بیان اینکه اختلاط فرهنگ‌ها ما را تهدید می‌کند، افزود: باید حقیقت و عرصه‌های مختلف دین را شناخت و پاسخ دین را استخراج کنیم و آن را برای دیگران اثبات کنیم، چراکه دین دایره‌اش بسیار گسترده است. 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) خاطرنشان کرد: دین ضروری‌ترین، نافع‌ترین، حیات‌بخش‌ترین و عمیق‌ترین نیاز مادی و معنوی بشر است و کسانی که این باور را داشته باشند زیاد نیستند و گناه آن به گردن ما بر می‌گردد که آن را خوب تبیین نکرده‌ایم. 

مصباح‌یزدی با بیان اینکه قبل از اینکه ما به مسایل رواشناختی و غیره دین بپردازیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به آن پرداخته‌اند، اظهار داشت: این نقطه ضعف ما است که آنچه آنان پرداخته‌اند، همان را ما کار کرده‌ایم. 

وی یادآور شد: دین از اکسیژن برای انسان لازم‌تر است، چراکه اگر اکسیژن نباشد انسان خفه می‌شود، اما جهنم نمی‌رود، اما اگر دین نباشد تا ابد در جهنم خواهد سوخت. 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در بخش دیگری از سخنان خود همایش دانش‌پژوهی را کاری ارزشمند برشمرد و بیان داشت: اینکه فراتر از مسایل تحصیلی به تحقیقات گروهی و جمعی پرداخته شده بسیار ارزشمند است و این نشان از رشد حوزه علمیه دارد. 

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: این همایش کار اول بوده و برای آنکه آن را بهتر به نتیجه برسانیم ابتدا احتیاج به مطالعه انسان‌شناسی سپس ماهیت دین دارد که درست آن را استنباط کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۴
0
0
با سلام
شاید ... ولی برای مردم فقیر و بیکار ایران خیلی چیزها واجب تر از دین هست که با سو‌استفاده بعضی از آقایان از دیانت این مردم به این روز افتاده‌اند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین