کد خبر: ۱۳۳۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲

انتقاد نماینده مجلس از برخورد با اعتراضات مردم درباره دریاچه ارومیه

محیط زیست با خطر جدی روبرو است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جواد جهانگیر‌زاده نماینده ارومیه و عضو کمسیون امنیت ملی مجلس در مورد خشکسالی ارومیه می‌گوید: "خیلی‌ها می‌گویند تمام این حرف‌هایی که امروز در مورد دریاچه ارومیه می‌زنیم‌، حرف‌هایی است که ده سال پیش و چه‌بسا 15 سال پیش هم می‌زدیم. اما اینها تنها انتقال اطلاعات است. 

متاسفانه درطول این سال‌ها ما نیامده‌ایم راه کار صحیح و کارشناسی‌شده‌ای ارائه دهیم و نه در پی آن راه کار ارائه شده مجلس توانسته است برای قانونی شدن آن تصمیمی اتخاد نماید. دولت آمد در جلسه استانی درمورد همین مشکل و بسیاری از مشکلات دیگر در این استان قول دادن اعتبار 2700 میلیارد تومانی دادند. اما شما بگویید دو میلیارد و یا حتی هزار میلیارد هیچ‌کدام از این ارقام قابل توجه برای حل مشکلات اختصاص داده نشد. 

بر همین اساس ما در جلسه علنی مطرح کردیم، گرچه بسیاری از نمایندگان اظهار کردند که چرا در مجلس مطرح می‌کنید اما پاسخ ما این بود که ما تا کنون برای حل این معضلات از دولت ثمری ندیده‌ایم. من از شما و از همه مردم خواهش می‌کنم این روند را ادامه دهند و این موج را به مقصد برسانند نباید آن را متوقف کرد همه وظیفه دارند. 

این موضوع به نظر من نباید امنیتی بشود و نباید بدان نگاه سیاسی انداخت. مسأله اجتماعی و مسأله زیست‌بومی است که می‌توان برای نجات آن اقدام کرد و به دست بشر هم قابل حل است. 

با اعتراض‌هایی که در این خصوص می‌شود برخورد نکنیم و بهتر است به فکر چاره باشیم. در واقع محیط زیست با خطر جدی روبرو است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. مردم همه متوجه شده‌اند. همه آگاهند و می‌دانند که این خطر بزرگ که دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند از کجا نشات می‌گیرد. 

در کمیسیون به من می‌گویند اینقدر روی این مسأله حساسیت نشان نده. اما به خدا از صد نفر مردمی که با ملاقات دارند حتما 99 نفر از من در مورد دریاچه ارومیه سوال می‌کنند و این نشان می‌دهد که مردم هم روی این موضوع حساس هستند و هم پی‌گیر و من چگونه می‌توانم با خاموش بودن بر سر این موضوع دغدغه مردم را که ناشی از علاقه به محیط زیست است را خاموش نمایم‌. باید در ادامه بگویم که با از بین رفتن این دریاچه ایران در خطر جدی قرار خواهد گرفت و این شوره‌زار می‌تواند براکوسیستم تاثیر‌گذار باشد. غبارنمک همه جا را فرا خواهد گرفت و نباید موضوع را سرسری گرفت. دولت در نظر بگیرد اگر بخواهد اهالی یک شهر را که دچار خشک‌سالی شده است نجات دهد و اگر بخواهد شهری از نو بنا کند باید چقدر هزینه کند. بیش از 50 میلیارد تومان هزینه خواهد برداشت. دولت بیاید و 3 میلیارد دلار هزینه کند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین