کد خبر: ۹۸۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰
مهندسی انتخابات با تاکید بر دو طیف مشایی و ثمره هاشمی یاران رییس جمهوری

این بار تیم قالیباف/لاریجانی/رضایی حذف می‏شوند

اداره شهر تهران به دست رییس‌جمهوری یا رحیمی و یا معاون وی خواهد افتاد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- فروزان آصف نخعی: فرآیند تقسیم بر دو قدرت در ایران از سرعت بیشتری برخوردار شده به نحوی که پیش بینی می‌شود مهندسی انتخابات درایران این‌بار اصولگرایان میانه رو از جمله تیم قالیباف، لاریجانی، و محسن رضایی را از مصادر قدرت حذف خواهد کرد.

در دولت‌های نهم ودهم هیچ‌یک از نیروهای اصولگرا به ویژه نیروهای اصولگرای سنتی چون موتلفه پست آن چنانی را به خود اختصاص ندادند. تا جایی که به گزارش روزنامه ابتکار محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه در جلسه ای با تشریح وقایع بعد از انتخابات و تلاش‌های حزب موتلفه برای ایجاد وحدت و حل اختلاف بین برخی چهره های سیاسی، به حمایت این حزب از احمدی نژاد در ایام انتخابات اشاره کرد و گفت:" البته وی ( احمدی نژاد) بهایی برای تشکل های اصولگرا قائل نیست اما حزب موتلفه با علم به این مطلب، تکلیف شرعی خود دانست که برای حفظ نظام از احمدی نژاد حمایت کند."

به دنبال آن این عدم اقبال با درگیری میان طیف احمدی‌نژاد با آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و درانتخابات 22 خرداد میرحسین موسوی به اوج خود رسید.

مناظره تلویزیونی آقای احمدی نژاد و مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر دوره امام خمینی، و " بگم بگم بگم" های وی در این مناظره موضوعی نیستند که از خاطره افکار عمومی ایران قابل حذف باشند.

اما هنوز انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و حوادث پس از آن به فراموشی نرفته  که موضوع انتخابات بار دیگر مطرح شده و بر سر زبان‌ها افتاده است.

گمانه زنی  صاحب نظران تا این لحظه  حاکی از این بوده که در دو تا سه انتخابات آینده از انتخابات شوراها و مجلس شورای اسلامی گرفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت اصلی میان دو طیف اصولگرایان میانه رو و اصولگرایان تندرو خواهد بود.

تمیهدات یاران رییس جمهوری که به نوعی مهندسی انتخابات شبیه است از موضوع دیگری حکایت می‌کند. سایت حقیقت نیوز از سایت‌های نزدیک به رییس جمهوری ایران و حامی دولت به شمار می‌رود جریان تبلیغی را برای ابقای ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد  و ایجاد رییس جمهوری مادام‌العمر کلید زد: "بایستی تمهیدی اندیشیده شود تا محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش، همچنان در سطوح عالی تصمیم‌گیری و در کنار مردم حضور داشته باشد."

حقیقت نیوز با استقبال از روش پوتین در دوره ریاست جمهوری خود در روسیه به نوعی گرایش پوتینیسم اختیار کرده و برای ابقای آقای احمدی نژاد در پست ریاست جمهوری مانند ابقای پوتین در روسیه می‌نویسد: " چنین امری البته بی‌سابقه نیست و در دیگر کشورها و از جمله در کشور همسایه شمالی ما یعنی روسیه نیز به اجرا درآمده است. در این کشور ولادیمیر پوتین پس از طی دو دوره ریاست جمهوری موفقیت‌آمیز هم‌اکنون به عنوان نخست‌وزیر مشغول به کار است و با توجه به توانمندی و تجربه‌ای که داشته، توانسته است موجبات ثبات هرچه بیشتر کشورش را پس از یک دوره پرتنش و جنجالی فراهم بیاورد."

حقیقت نیوز به آن طرف سکه انتخابات روسیه نپرداخته که این سناریو که به وسیله پوتین در روسیه رهبری شد ابتدا به تغییر قانون تعداد سال‌های ریاست‌جمهوری از 4 سال به 7 سال به مصوبه دومای روسیه نیاز داشت که تامین شد  و سپس مهندسی انتخابات این کشور یعنی بالا آمدن مدودف در این دوره و سپس قدرت‌گیری پوتین در دوره آینده به نوعی تا 15 سال آینده را در اختیار پوتینیسم قرار می‌دهد.

به عبارت دیگر دو دوره ریاست جمهوری پوتین به مدت 8 سال، یک دوره ریاست جمهوری مدودف به مدت چهار سال و دو دوره 7 ساله دیگر ریاست جمهوری به مدت 14 سال و به طور کلی مدت26 سال توسط  دو عضو بلندپایه ک.گ.ب رقم خواهد خورد. ولی آیا این هماهنگی میان قوه مقننه ایران و رییس قوه مجریه برای آینده وجود دارد؟

با این همه برخی  تحلیل حقیقت‌نیوز را یک خوش‌خیالی می‌دانستند که خبر تابناک در تاریخ 7 اردیبهشت 1389 این خوش‌خیالی را به حقیقتی راجع به مهندسی انتخابات در آینده تبدیل کرد.

این خبر حاکی از آن بود که هیات دولت بنابر مصوبه خود به زودی مدیریت شهر تهران را به احمدی‌نژاد یا رحیمی معاون اول وی واگذار خواهد کرد. این خبر که به نوعی حکایت از حذف عملی شهرداری تهران از اداره شهر تهران می‌کند به نوعی خبر از حذف قالیباف از رقابت در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز می‌دهد.

سایت " شهرنوشت " با اعلام خبر بالا نوشت که روز دوشنبه رييس شوراي شهر تهران در حالي از مصوبه دولت مبني بر واگذاري مديريت مجموعه شهر تهران به رييس جمهوري يا معاون اول وي خبر داد که از همان اول معلوم بود اين تصميم مغاير با قانون و بر نامه هاي توسعه‌اي کشور بود.

هرچند سروري، رييس مجمع نمايندگان تهران هم با بيان اين که هنوز در جريان جزييات خبر نيست، اما اعلام کرد اگر چنين مصوبه اي در کار باشد، مغاير با قوانين است و نمي توان تصور کرد مصوبه‌اي تا اين حد مغاير با قوانين و اهداف کشور به تصويب رسيده باشد.

وي افزود: در شرايطي که همه برنامه ها و مقررات از ضرورت کوچک شدن دولت سخن مي گويند اصولا بايد بخشي از اختيارات دولت به شهرداري‌ها و شوراهاي شهر واگذار شود نه اين که شاهد عکس اين ماجرا باشيم.

سروري با بيان اين که امروزه عمده کارها در مسير واگذاري به بخش خصوصي قرار دارد گفت: در چنين شرايطي، تصميمي که به بزرگتر شدن دولت آن همه در چنين حوزه‌اي بينجامد وجهه قانوني ندارد و مغاير با اهداف پيش بيني شده است.

درعین حال سپردن اداره شهر تهران به دست رییس جمهوری یا معاون اول وی درست پس از این خبر بود که رقابت دوطیف یاران احمدی نژاد برای رئیس جمهوری مشایی و ثمره هاشمی در دوره بعد وارد مرحله تازه‌ای شده است.

این خبر که به صورت تحلیلی در سایت جهان در 30 فروردین 1389 منتشر شده بود تاکید داشت که "طیف مشایی به دنبال ریاست جمهوری مشایی در دوره یازدهم است و در رسانه هاي منتسب بدين جريان هم تبليغ می گردد که نظر دکتر احمدی نژاد نیز همین است اما زمزمه هایی از سایت های نزدیک به رحیمی در خصوص احتمال کاندیداتوری وی هم بیان می شود. طیف یاران محصولی نیز، احتمالا به دنبال معرفی سید مجتبی ثمره هاشمی برای ریاست جمهوری یازدهم مي باشند. "

اما رقابت درون گروهی میان دو طیف یاران احمدی‌نژاد برای انتخابات آینده زمانی میسر خواهد بود که مهندسی انتخابات قادر باشد گروه قالیباف/لاریجانی/و محسن رضایی را از مدار رقابت خارج کند. آیا اصولگرایان تندرو مستقر در دولت قادرند در این مرحله نیز به اهداف خود برسند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
0
0
اولا فعلا قدر در دست مقام عظماي ولايت است .
حذف قالي باف از مديريت شهر توسط احمدي نژاد نه قانون اجازه ميده نه رهبر اقدامات آقايان مخالفت با نظر رهبر ي است
در ضمن مشايي، حظور در مديريت آينده را به گور مي برد
مديريت آينده با توجه به تغيير قانون انتخابات بصورت كاملا عادلانه و با نظارت رهبري خواهد بود بنا براين عمر حظور انجمني ها در مديريت آينده تمام شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
0
0
خدااخروعاقبت ماروختم به خيركند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۴
0
0
ما به انتصابات عادت کردیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۷
0
0
با این روشهایی که تندروها و طرفداران ... آنها به کار گرفته اند چه کسی و یا چه کسانی و چه تعداد از مردم برای انقلاب باقی خواهند ماند؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین