کد خبر: ۱۱۰۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳

در صورت افزايش قيمت مصالح ساختمانی، شاهد ركود توری خواهيم بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس مسکن گفت: اگر قرار باشد پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی چند برابر شود به طور قطع قیمت مصالح ساختمانی بالا می‌رود و در نتیجه قیمت تمام شده مسکن هم رشد می‌کند اما از آنجا که بازار کشش نداشته و قدرت خرید هم وجود ندارد شاهد رکود تورمی در بخش مسکن خواهیم بود. 

احمدرضا سرحدی، درباره وضعیت بخش مسکن پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: هنوز دولت ابعاد سیاست‌های خود را برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها روشن نکرده است و هاله‌ای از ابهام در این بخش وجود دارد. 

این کارشناس مسکن افزود: اجرای این قانون دو بخش دارد اول این‌که چقدر می‌خواهند قیمت‌ها را افزایش دهند و دیگر این‌که چقدر می‌خواهند یارانه نقدی پرداخت کنند. 

وی ادامه داد: در شرایطی که این دو بخش مشخص نیست جو روانی در جامعه ایجاد شده که به آن انتظار تورمی گفته می‌شود به این‌صورت که برخی پیش از اجرای این قانون اقدام به احتکار برخی از کالاها به ویژه در بخش ساختمان کرده‌اند یا قیمت‌ها راافزایش داده‌اند. 

سرحدی این اقدامات را مقطعی دانست و تصریح کرد: به محض این‌که دولت سیاست‌های خود را اعلام کند بازار متناسب با سیاست‌ها متعادل می‌شود. 

این کارشناس مسکن اضافه کرد: با پرداخت یارانه‌ها وضعیت دهک‌های یک، دو و سه بهتر می‌شود اما وضعیت سایر دهک‌ها بدتر می‌شود و قدرت خریدشان کاهش یافته و در نتیجه توان ورود به بازار را نخواهند داشت. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تعرفه واردات و باز کردن دروازه‌ها برای ورود مصالح ساختمانی می تواند از افزایش قیمت مصالح جلوگیری کند؟ اظهار کرد: این اقدام راه مناسبی برای کنترل قیمت مصالح پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیست زیرا به تولید داخلی ضربه می‌زند اما این‌که دولت سیاست‌هایی را برای دور کردن دلالی و سوداگری را از بخش‌ مسکن در نظر بگیرد تا مانند همه بخش‌ها سود طبیعی برای این بخش حاصل شود، امری بسیار خوب است. 

به گفته او بعید است که دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت در بخش مسکن مجددا برای این بخش یارانه در نظر بگیرد. 

وی با اشاره به این‌که اگر در وضعیت فعلی بخش مسکن اصلاحاتی صورت بگیرد، شرایط برای اینکه شاهد پایین آمدن قیمت مسکن باشیم مناسب است، خاطرنشان کرد: دارای دو نوع بازار مسکن هستیم، بازاری که مختص افرادی است که خانه ندارند و به دنبال سرپناه هستند و دیگری بازار سرمایه‌ای است. 

سرحدی با تاکید بر این‌که آنچه باعث تورم‌های شدید در بخش مسکن شده بازار سوداگری مسکن است، اضافه کرد: بخشی از نیاز واقعی تا حدودی از طریق مسکن مهر تامین می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین