کد خبر: ۸۷۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۲۱
پاسخ تند کروبی علیه شریعتمداری منتشر شد؛

آقای شریعتمداری من مهدی کروبی‌ام

در عمر خویش امام را از نزدیک دیده‌اید یا نه؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درپی انتشار برخی مطالب توهین آمیز نسبت به مهدی کروبی در روزنامه کیهان روز چهارشنبه هفته گذشته و انتقاد از دفاع مهدی کروبی از حقوق کودکان زیر 18 سال، دبیر کل حزب اعتماد ملی با نگارش نامه‌ای به مدیرمسئول روزنامه کیهان به آن انتقادات پاسخ داد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب،‌ متن کامل این نامه بدین شرح است: 

مدیرمسوول محترم روزنامه کیهان 

با سلام؛
 
وفق قانون مطبوعات این جوابیه را در روزنامه کیهان منتشر فرمایید. با تشکر
مهدی کروبی

بسم الله الرحمن الرحیم

و قل اعوذبک من همزات الشیاطین (مومنون، 97 )

آقای حسین شریعتمداری
مدیرمسوول روزنامه کیهان

سلام علیکم

طبق عادت مالوف و سنت مسبوق آن جریده، در روزنامه روز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه 1388 با نگارش دو متن مستقل اما مرتبط، یکی به زبان لودگی و دیگری به زبان امنیتی این بار علیه اینجانب مهدی کروبی به تهمت و هتک حرمت روی آورده‌اید و دوستان و یاران مرا هم بی‌نصیب نساخته‌اید، بلکه در پرده‌دری، درهای تازه گشوده‌اید و همگان را نه در مقام روزنامه نویس که در جایگاه یک مقام امنیتی به وابستگی به رژیم صهیونیستی متهم کرده‌اید. 

وااسفا که در جمهوری اسلامی، این نظام برآمده از خون شهدا، قلم به دست کسی افتاده که در جایگاه نمایندگی رهبری در معظم‌ترین موسسه مطبوعاتی حکومتی نه تنها از مشی رهبری پیروی نمی‌کند بلکه با سوءاستفاده از موقعیت شغلی خویش و جایگاهی که در مقام بهره‌مندی از اموال عمومی دارد بنگاه دروغ‌پراکنی راه انداخته و پس از عمری در پوستین خلق افتادن و نقش پراودای ایرانی را بازی کردن و هتک حرمت مراجع عظام تقلید و روشنفکران برجسته دینی و مدیران خادم ملت اکنون به سراغ فردی آمده که هرگز داعی دفاع از خویش نداشته و همواره کوشش کرده آبروی ریخته شده افراد و حق ناحق شده اشخاص را با وساطت و میانجیگری و میانداری و میانه‌روی و ریش سفیدی به آنان بازگرداند و همواره با این روش از جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و راه امام پاسداری کرده است. اکنون اما نوبت به خود من رسیده است که از عنایات و کنایات کیهان بی‌بهره نمانم و بدانم که این بنگاه دروغ پراکنی از تحریف مواضع مهدی کروبی ناامید شده به توهین روی آورده است. 

بارها از تحریف کیهان در عبارات و کلمات منسوب به خویش گذشت کردم چرا که تیغ کیهان در دریدن اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان را کندتر از آن دیدم که نیازی به در افتادن با کیهان باشد اما اکنون که حد گذرانده‌اید و از آن بدتر افزون بر من، یارانم را نیز متهم ساخته‌اید چاره‌ای جز آن ندیدم که با شخص شما یک بار برای همیشه سخن بگویم و حجت تمام کنم تا بدانید که این بار نه با سعیدی‌سیرجانی که با مهدی کروبی سخن می‌گویید که کارنامه نیم قرن مبارزه سیاسی او و پدرش و خانواده‌اش در راه انقلاب و نظام روشن است. البته می‌دانم که در این دیار از سعیدی سیرجانی تا دوست حضرتعالی سعید امامی همه از هر نوع بشر در معرض نیش قلم و قربانی بهتان شما هستند. 

سخن گفتن از خویش در فرهنگ عرفانی و اخلاقی ایرانیان مذموم است اما اسوه ما امام علی(ع) است که در زمانه نامردانی می‌زیست که العیاذبالله اسلام و ایمان و نماز او را زیر سوال بردند و آن امام شرمسار از عصری شد که در آن او را با معاویه بن ابی سفیان قیاس می‌کردند. پس به فریاد درآمد و از سابقه خود در اسلام و یاری پیامبر اسلام و جنگاوری در جبهه حق گفت. امروز هم همان روز است که افرادی چون شما با بی‌انصافی تمام سوابق فرزندان ایران و یاران امام را زیر سوال می‌برید و کسی را یارای هماوردی با شما نیست که اگر هست چون شمشیرعلی در نیام و چون زبان آن حضرت در کام است. من اما زبان در کام نمی‌گیرم و از یاد نمی‌برم جفایی که شما در حق مراجع محترم تقلید و روشنفکران مسلمان و حتی دگراندیشان کرده‌اید. کیست که سابقه و رابطه مرا با برخی از فقها و مجتهدین نداند و از این واقعیت غافل باشد که در مرزبندی با آن بزرگان و ترجیح امام عزیز بر آن علما از سابقون بودم؛ اما آیا این مجوزی است که بر هتک حرمت ایشان از سوی کیهان سکوت کنم؟ کیست که فاصله مرا (به‌خصوص در سالهای آغاز تاسیس جمهوری اسلامی) با برخی از روشنفکران ملی و مذهبی نداند و به یاد نیاورد که در ترجیح خط امام بر خط‌ها و جناح‌های دیگر لحظهای تردید نداشتم؛ اما آیا این دلیلی است که بر هتک حیثیت بزرگانی چون مرحوم مهندس بازرگان – که در تدین او شکی نبود – چشم ببندم؟ آیا مکتب همان امام و میراث همان اسلام نباید سبب شود که این همه ظلم و جفا را نادیده نگیریم وقتی که مدیران کیهان همسو با تهیه کنندگان برنامه‌هایی چون هویت به نویسندگان و روشنفکران این سرزمین چون مرحوم دکتر عبدالحسین زرینکوب و مرحوم دکتر عباس زریاب خویی توهین می‌کردند؟ آیا امروز همان کلام امیرمومنان نباید سرلوحه ما باشد که اگر مسلمانی از خبر تعرض به زنی یهودی بمیرد، بر او  حرجی نیست؟

آقای شریعتمداری؛

شما بر مبنای کدام دانش فقهی و حوزوی متعرض محتوای اعلامیه من درباره ضرورت اصلاح قانون مجازات افراد زیر 18 سال می‌شوید؟

شما در کدام مدرسه و مکتب و دانشکده درس فقه و حقوق و علم دین آموخته‌اید؟ مساله اعدام افراد زیر 18 سال مساله‌ای فقهی و حقوقی است که فقها و حقوقدانان باید درباره آن نظر دهند و البته هر نظری در این باره می‌تواند مورد نقد علمی هم قرار گیرد نه اینکه مایه لودگی و فحاشی به نام طنزپردازی شود. در فقه اسلامی هیچ تردیدی در اصل قصاص نفس در مورد قتل عمد وجود ندارد مگر آنکه صاحبان حق از آن بگذرند. اما بر مبنای همین فقه، کودکان از مجازات اعدام مستثنی هستند. تنها بحث و اختلاف نظر درباره افراد کم سن و سال که در اصطلاح فقهی و حقوقی غیرمکلفین، غیربالغین و یا «صبی» و کودک نامیده می شوند اختلاف از نظر میزان سن آن‌هاست.

این مطلب مورد اتفاق همه فقهای اسلام است که «صبی» یعنی کودک در صورت ارتکاب قتل عمد محکوم به قصاص نفس و اعدام نمی‌شود، بلکه «عاقله» یعنی خویشاوند و خاندان وی دیه مقتول را می‌پردازند. لیکن چون اخبار و احادیث مربوط به این موضوع هم تعدادشان اندک و هم مضمونشان متفاوت است موجب اختلاف نظر در مفهوم و مصداق کودک و صبی گردیده است که آیا منظور از صبی و کودک کیست. برخی فقها با استناد به برخی از احادیث گفته‌اند منظور از آن افراد زیر 15 سال است. برخی روایات به میزان رشد جسمی فرد مورد نظر اشاره و تاکید نموده‌اند و نه به مقدار سن او و حتی قید وجب راجع به قد وی ذکر شده است. در برخی فتواها به نشانه‌ها و علائمی از رشد جسمی و جنسی فرد مورد نظر اشاره شده است. نظر دیگر این است که بلوغ و کمال فرد تابع شرایط اقلیمی و آب و هوایی است و سن بلوغ افراد در مناطق حاره و بارده متفاوت است و مصداق صبی و کودک علی‌الاغلب افراد زیر هجده سال است و نه پانزده سال.

براساس این واقعیت است که قوه قضائیه کشور ما تحت ریاست فقیهی مطلق و مجتهدی کامل نیز بخشنامه‌هایی را مبنی بر منع اعدام افراد زیر هجده به قضات فرستاده و اخیرا پیش‌نویس لایحه‌ای را در این باره جهت تصویب تقدیم مجلس آماده نموده است و من هم به عنوان یک روحانی نظرم این است که در شرایط اقلیمی ما کودکان در سنین بالاتر از پانزده سال به بلوغ و رشد همه‌جانبه می‌رسند و مساله آغاز به انجام به اعمال عبادت با مسائل کیفری فرق دارد و لازم است که قانونی در این‌باره تصویب و از اعدام افراد زیر هجده سال جلوگیری شود. 

آیا به نظر شما کیهان‌نشینان این دیدگاه امثال بنده و قوه قضائیه ارتباطی به صهیونیسم دارد و آیا شما طرفدار اعدام افراد زیر هجده سال هستید و معتقدید اگر کسی مانند شما فکر نکند از عوامل صهیونیسم است؟! آیا صهیونیست‌ها از اینکه در ایران افراد زیر 18 سال را اعدام کنند و بتوانند علیه جمهوری اسلامی تبلیغ کنند راضی‌ترند یا اینکه یک روحانی علاقه‌مند به نظام و یار امام خواستار لغو این مجازات‌ها شود؟ مگر خداوند متعال در قران مجید نفرموده است اگر فردی را بناحق بکشند مانند این است که همه انسان‌ها را کشته‌اند و اگر کسی را از مرگ ناحق نجات دهند مثل این است که همه انسان‌ها را نجات داده‌اند. ما کی می‌خواهیم به این آیات رحمت الهی عمل نموده و از خشونت‌ دوری کنیم؟ شما چرا و چگونه به خودتان اجازه می‌دهید که به افراد مومن و مسلمان برچسب نامسلمانی و صهیونیسم بزنید، مگر شما چه‌کاره‌اید و چه جایگاهی دارید؟

در گذشته بسیاری از مسائل بوده که واجب یا حرام بوده ولی با تحقیقات جدید و فتوای علما غیرواجب و یا حلال شده است. مثل احکام بئر و کشیدن آب آلوده به نجاست چاه و نیز مانند ماهی‌های خاویاری که تا انقلاب حرام نبود بعد از انقلاب با فتوای امام و برخی دیگر از مراجع حلیت آن اعلام شد ونیز مانند مساله مهم حق رای زنان که قبل از انقلاب یکی از محورهای اعتراض علما بود ولی بعد از انقلاب، زنان هم حق رای دادن و هم حق نامزد شدن در انتخابات را پیدا کردند. پس ماهیت متکامل فقه و پویایی آن هرگز با این بضاعت علمی شما نمی‌تواند مورد تردید باشد و در واقع دلیل بر آشفتگی شما از این اعلامیه نیست. آنچه علت پرده‌دری شماست ترس از انتخابات آینده است که شما در فرآیند این انتخابات کیهان را به ارگان نامزدی خاص بدل کرده‌اید و به نام انتشار اخبار دولت به تریبون رئیس دولت تبدیل شده‌اید و آرزوی تمدید این دوره را در سر می‌پرورانید و برخلاف مشی رهبری، روزنامه‌ای که از اموال عمومی است را به ارگان فردی تبدیل کرده‌اید و با مشاهده اقبال مردمی در صف مقابل آشفته خاطر می‌شوید و چنین بی‌تابانه عنان از کف می‌دهید و دشنام می‌دهید. شگفتا که در رژیم شاه اعضای سابق حزب توده، رستاخیزی و ساواکی می‌شدند و به شکنجه و آزار مبارزان انقلابی و زندانیان سیاسی می‌پرداختند و پس از انقلاب اسلامی برخی افراد که سابقه وابستگی به گروه‌های ضدانقلاب را داشتند لباس مطبوعاتی می‌پوشند و با تلون و نفوذ در برخی مطبوعات (که به بیت‌المال متکی هستند) به یاران امام و انقلاب توهین می‌کنند. روزی دگراندیشان و روشنفکران، دگر روز چهره‌های ملی و مذهبی، گاهی بزرگان اقوام و مذاهب و مکاتب مسلمان و جایی حتی بیت امام خمینی و نوه محترم وی را هتک حرمت می‌کنند. بدین‌ ترتیب گویی کیهان به پایگاه ترویج خشونت و تفرقه و فرقه‌گرایی تبدیل شده است.

شما با این شیوه، ریشه در کدام راه دارید؟ آیا راه امام و رهبری و اسلام رحمانی فرسنگ‌ها از بیراهه شما دور نیست؟ آیا از آن زنان مومنه‌ای که با نگارش اخبار کذب و مقالات دروغ در کیهان حریم‌شان را شکسته‌اید و در برخی پرونده‌های شبه قضایی برای ایشان پاپوش دوخته‌اید، حلالیت طلبیده‌اید؟ آیا روی دیدار با ارواح طیبه علما و فقهایی که بدان‌ها توهین کردهاید را دارید؟

انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد 88 آزمون ملی ایرانیان است. هر کس که بتواند خدمتگزار ملت باشد از حق ثبت نام در این انتخابات برخوردار است و تاکنون نیز چهار نفر بیشتر اعلام آمادگی نکرده‌اند. قانون هم وظیفه همه نهادها را روشن کرده است. روزنامه کیهان به عنوان بخشی از بیت‌المال باید طبق قانون تابع سنتی باشد که اموال عمومی تابع آن‌اند و آن بی‌طرفی است. چرا کیهان هر روز علیه دو نامزد انتخابات 22 خرداد – که هر دو یار امام بوده‌اند – پرده‌دری می‌کند و برای نامزد سوم سینه‌درانی؟ روزنامه کیهان به چه حقی هر روز علیه مهندس میرحسین موسوی و اینجانب مقاله و خبر می‌نویسد و جعل می‌کند و تهدید می‌کند که مراجع صلاحیتدار به حسابم می‌رسند؟ مگر شما وکیل مدافع آن مراجع یا مامور مخفی آنها هستید که این‌گونه از عالم غیب خبر می‌دهید؟

آقای شریعتمداری؛

درست است که در انتخابات سال 1384 حق خود را پایمال یافتم اما این شب انتخابات از آن شب‌ها نیست که هنوز نیمه شب فرا نرسیده و صفحه روزنامه کیهان به ساعت 10 شب نرسیده و صندوق رای جمع نشده و شمرده نشده باشد و شما در تیتر اول روز بعد خبر از رتبه‌بندی نامزدها بدهید و نفر اول و دوم و سوم را تعیین کنید و سودای سونامی احمدی‌نژاد سر دهید. در این چهارساله که روزنامه اعتماد ملی را منتشر کرده‌ام دقیقا می‌دانم که صفحه اول روزنامه چه زمان بسته می‌شود و اخبار غیبی چگونه به مدیرمسوول می‌رسد.

مرا به بیسوادی متهم کرده‌اید. نمی‌دانم شما در کدام مدرسه و دانشکده و حوزه درس خوانده‌اید. اما از شما با آن آرشیو غنی اطلاعاتی و امنیتی در موسسه کیهان (که در آن ابعاد زندگی همه افراد مورد نظرتان مضبوط است) بعید است که ندانید و نتوانید پوشه مربوط به اینجانب را بیابید تا بفهمید که مهدی کروبی دانش‌آموخته دانشگاه تهران پیش از انقلاب اسلامی بوده و افتخار کسب اجازات علمی و اجتهادی متعدد از مراجع معظم تقلید و اساتید کهن سال حوزه علمیه قم و تهران را در کارنامه خود دارد. مگر آنکه بگویید این مدارک را هم دیده‌اید و برای آن اساتید نیز احترامی قائل نیستید و این البته خود عذر بدتر از گناه است که به مقام امامت امت و رهبری انقلاب اسلامی امام خمینی اهانت می‌کنید که به فرد به زعم شما بیسوادی چون من این همه احکام متعدد داده‌اند. یاران مرا نفوذی نام نهاده‌اید. در میان یاران من به جز افراد خدوم بسیاری از یاران و نزدیکان امام عزیز حاضرند. نمی‌دانم شما در عمر خویش اصلا امام را از نزدیک دیده‌اید یا نه؟

برنامه شما تلاش برای اختلاف افکندن میان من و یارانم است تا با اتهامات واهی از قبیل اتصاف به صهیونیسم از پیگیری حقوق شهروندان و اصلاح قواعد حکمرانی منصرف شویم. اما بدانید این اهداف نه انتخاباتی که ذاتی من در زندگی است و شهادت می‌دهم که هیچ حرفی را نمی‌زنم مگر آنکه بدان از عمق جان باور داشته باشم و هیچ تصمیمی را نمی‌گیرم مگر آنکه مشورت کرده باشم. پس بدانید که هم می‌خوانم و هم می‌نویسم به‌ خصوص روزنامه کیهان را که در دوره حضرتعالی کارنامه‌ای سیاه در توهین به نخبگان را از خود بر جای نهاده است.

آقای شریعتمداری؛

در پایان به شما تذکر می‌دهم و نصیحت می‌کنم که به خود آیید و حد نگه دارید و اجازه دهید ملت از حق انتخاب خود بدون تلقین و تخریب بهره ببرند.

فاعتبروا یا اولوالالباب 
والسلام علی من اتبع الهدی

مهدی کروبی 
11/2/88
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
5
با آنکه جوابیه نسبتا کاملی به کج رفتاریهای آقای شریعتمداری بود ولی بنظر من هر چه به نوشته های آقای شریعتمداری بی اعتنا تر باشید بهتر است چون نه خود آقای شریعتمداری در حدّی است که کسی به حرفش گوش کند و نه روزنامه کیهان طرفدار زیادی دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
3
حال كردم ..خيلي حال كردم
دمش گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
2
اگرچه از قدیم گفته اند جواب ابلهان خاموشی است؛ و شریعتمداری در نزد اهل تعقل و تفکر چنان پرونده ی سیاهی دارد که بر هر که بتازد موجب عزت بیشتر او می شود ، اما از جوابیه محکم آقای کروبی بسیار خوشحال شدم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
1
با آنکه جوابیه نسبتا کاملی به کج رفتاریهای آقای شریعتمداری بود ولی بنظر من هر چه به نوشته های آقای شریعتمداری بی اعتنا تر باشید بهتر است چون نه خود آقای شریعتمداری در حدّی است که کسی به حرفش گوش کند و نه روزنامه کیهان طرفدار زیادی دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
2
زمستان بزودی تمام خواهد شد و رو سیاهی به ذغال می ماند.
کروبی حمایتت می کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
1
با سلام
خدا پدرت را بیامرزد که پاسخ دندان شکنی دادید اما بعید است که این شخص اصلاح شود و به نصایح انسانهای شریف گوش دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
1
احسنت به آقاي كروبي .... ولي افسوس اين حرف ها و جواب ها به بعضي ها تاثيري ندارد . اين عدم تاثير به علت داشتن ....... است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
1
درود به کروبی
ناشناس
|
Bulgaria
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
1
کروبی حمابتت میکنیم . شیر مرد میدان سیاست ایران .
ناشناس
|
Malaysia
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
1
اقای کروبی دست مریزاد به خوبی جواب این عمروعاص را داده اید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
1
خانه ار پاي بست ويران است .
شريعتمداري بدون اجازه بزرگترش اين كارها را نمي كند
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
0
احسنت!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
1
همه به خصوص خاتمی و موسوی و طرفدارانشان ببینند و یاد بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
2
0
آقای کروبی فقط فرافکنی کرده اند. آیا آقای کروبی جواب سوال شریعتمداری ندادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
1
1
اقای کروبی دمت گرم.واقعا که عالی نوشتی
متاسفانه جولان حسین بازجو در کیهان بر طبق خواست و اراده شخصی ...
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
2
0
فکر نمی کنم که کسی که در سنوات قبل از خرید مردم با 50 هزار تومان سخن می گفت و حالا به خاله زنک بازی افتاده از این و آن میگه بتونه هیچ کاری صورت بده . این آقای عزیز حرف میزنه و شما هم که تیتر میزنید و قصد فریب و خود معصوم جلوه دادن دارید و اصولا چیزی در چنته ندارید که به آن بپردازید . پس فقط می توانید از دیگران بگید. مگر مردم رو چی فرص کردین. مطمعنا هرکسی که رییس جمهور بشه این آقای عزیز و جناب آقای موسوی نمی شن.شما هم که تیتر میزنی جای خود داری .بازم دم احمدی نژاد گرم که قلم رو داده دستتونه و اصولا امثال شما قلم رو با دست قطع میکنید . برید یه خورده هم به خودتون برسید. یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
جواب دندان شکنی به شریعت مداری داد باشد که دیگر برای همیشه توهین وتحقیر جایش را منطق واستدلال بگیرد ویاد بگیریم حرمت انسان ها را حفظ کنیم تا باد چنین باد درود بر کروبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
1
خداوند آقای کروبی را همچنان پایدار و پاینده نگه دارد. باور کنید هر وقت نگاهم به کیهان می افتد از مطالب آن چنان اعصابم خرد می شود و دروغ ها و چرت و پرت های آن، بقدری عصبانیم می کند که آن را به گوشه ای پرت می کنم. البته جدیدا تصمیم گرفته ام برای صرفه جوئی اگر به زور یک نسخه از آن در اماکن عمومی مثل هواپیما نصیبم شد بدون خواندن، از آن برای پیچیدن سبزی استفاده کنم و یا به بازیافتی ها بدهم تا در ساختن کارتن و مقوا استفاده شود، شاید از این طریق خیری به ملت برسد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
1
چه عجب یکی بالاخره جواب این رو داد. خدا خیرت بده آقای کروبی...
هر چند اون ....... از اونه که دست از ....... بر داره...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
1
دمش گرم بابا هرچند به موسوی رای خواهم داد ولی کروبی در این حکومت چیز دیگری است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
1
درود بر مهدی کروبی، درود بر مهندس موسوی و سلام بر خاتمی

جناب کروبی عزیز صراحت لهجه و جسارت شما را می ستایم امیدوارم که این افراد از فرمایشات حضرت عالی درس بگیرند و حرمت قلم را نگه دارند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
1
از آقای کروبی صمیمانه بابت پاسخ زیبایشان تشکر میکنم....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
1
زنده باد كروبي
پيروز باد اصلاحات
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
1
Damet garm ye adame ba j_oraat javabe in ......ro dad.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
احسنت، واقعا کروبی شجاع است. امیدوارم رییس جمهور آینده او باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
نظر شریعتمداری در مورد دخالت در امور فقهی جای دفاع ندارد
همان‌طور که دخالت دوست ساسی مانکن در شمارش آراء هیچ جای دفاع ندارد
همین!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
1
0
وقتی من دانشجو از بی سوادی و سیاسی بازی آقای کروبی به ستوه آمده‌ام، دیگر آقای شریعتداری و امثال ایشان که حق دارند به آقای کروبی اعتراض کنند، ندارند؟ آقای کروبی برای من یادآور آن شیخ ساده لوح است، همین!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
خوارج هم به حضرت علی تهمت وافترا می زدند چون ماهیت آنها طوری است که اگر افراد با ایمان در آرامش باشند به یقین جایی برای آنها در جامعه نخواهد بود.
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
این آقای ....... اصلا ارزش این همه زمان صرف شده برای نوشتن این مطالب را نداشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
خواج هم شایعاتی به حضرت علی نسبت می دادند و پشت سرش بد می گفتند و حضرت آنها را رسوا و نابود کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
ای لر بی کس یا کروبی یا هیچ کس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
درود بر کروبی
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
جناب كروبي يار فرهيخه امام و ايران شما نيك مي دانيد كه تا كسي چنين شخصيتي نداشته باشد بازجو نميشود متاسفانه ايران و ايراني به دست نا اهلان افتاده و آناني كه خود آب به اسياب صهيونيسم ميريزند مجبورند با اين گونه لودگي ها اذهان مردم را منحرف كند تا روزي كه ايران را تجزيه كنند. شهامت و عدالت خواهي و ايران دوستي ردايي است كه بر قامت شما راست كرده اند بازجويان را براي هميشه خاموش كنيد و كشور را نجات دهيد. فروغ دانشجوي دكترا از امريكا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
یا شیخ می دانم که صحبت هایت از صدق دل است ولی صد اقسوس که شریعتمداری گوششان را برای شنیدن حرف حق بسته و فقط به پیروزی در انتحابات به هر قیمتی قکر می کنند .....
خدایا خودت کیفرشون کن....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
از شهرام جزايري چه خبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
درود بر شما ای شیخ بزرگوار حقا که شاگرد برجسته حضرت امام (ره) میباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
جناب شیخ! از همزات اطرافیان به خدا پناه ببر!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
درود بر كروبي
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
مطالب روزنامه كیهان بسیار بسته و گویا به دور از واقعیات جامعه بوده است. طبیعی است كه خیلی از مكتوبات آن فقط به مذاق عده ای خوش بیاید كه كمتر در هیاهوی این دوران با مشكلات دست به گریبان هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
بزن بزن كه داري خوب ميزني.
ناشناس
|
Seychelles
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
جناب اقای کروبی یار محترم امام راحل, چرا در جواب مسائلی که به شما نسبت داده شده جواب منطقی و صریح نمیدهید و به جای پاسخ صریح و روشن به ناسزاگویی و تخریب طرف انتقادکننده روی آورده اید؟ آیا این راه و منش علما و اهل منطق و گفتمان! است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
من به احمدی نژاد رای میدم ولی به این شیخ بگید دمت گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
آقای کروبی متشکریم....واقعاً پر قدرت و بزرگوارانه جواب آدم .... رو دادین....واقعً متاسفم برای کسانی که پشت همچین روزنامه و همچین کسانی هستند و این قدرت رو به اونا میدن که هر چی از دهنشون در اومد رو بگن.... اگر فقط یک کلمه مشابه این حرفا رو یه اصلاح طلب به اونا میزد به تمام جرم های شناخته و ناشناخته ی بشر و آسمانی محکومش می کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
فقط آقای کروبی از پس این کیهان و دارو دستش بر میاد...اگر هم زورش نرسه حداقل اینه که ساکت نمینشینه مثل بعضی ها به بهانه اخلاق سکوت کنه.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
0
0
درود بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
خوشم می آد کروبی سکوت نمیکنه!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
حتما منظورشون اینه که بریم رای بدیم که نمیدیم
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
به قول یکی از اعضای نیروهای خط امام کروبی برای همه ی جناحها حکم کیسه بوکس پیدا کرده از اصلاح طلبان تا اصولگرایان و به قول خود اقای شریعتمداری که از امام نقل قول کردن که وقتی دیدید فردی از انقلابیون در حال تخریب های همه جانبه است حتما بدانید که ان شخص بسیار ارزشمند بوده
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
با صحبت هاي آقاي كروبي كاملاً موافقم ولي نمي دونم چرا ايشون كه اين مسايل رذو مي دونسته ؛ اينهمه سال و تا شب انتخابات سكوت كرده ؟ اين سكوت به معناي رضايت نبوده ؟ اين اعتراض فقط براي راي جمع كردن نيست ؟ چرا زودتر مدارك رو نكردن آقاي كروبي كه دست حسين بازجوها زودتر رو بشه و به حسابشون رسيدگي بشه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
[جناب کروبی بزرگوار سلام
این حرفها مثل حرفهای موقع رییس مجلس بودنتان است که در دفاع از همسر سعید امامی گفتید که فقط حرف بود وبس چرا مردم را با حرفهایتان آزار میدهید مردم به این مسایل عادت کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۵
0
0
با سلام
جناب اقای کروبی همه میدانیم که این اقا و نشریه اش کاری جز توهین و افترا به اصلاح طلبان و مخالفانش ندارد ولی چه سود از این همه بیهوده گویی ؟؟!! و واقعً متاسفم برای روزنامی ای با قدمت کیهان که پایگاهایی شده برای کسانی که خودشون رو قیم و صاحب اختیار این نظام میدونند !!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۵
0
0
از اینکه جواب آقای شریعنمداری را یک بار برای همیشه دادید از شما ممنونم . امیدوارم که تا آنجا که می توانید بر سر مواضع درست خودتان پا بر جا بمانید. با تشکر از آقای کروبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۶
0
0
باسلام
آفرين جناب آقاي كروبي
جواب اين بچه پر رو با بايد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
0
0
سلام علیکم " جناب آقای کروبی من به هیچ وجه با رویه ی روزنامه ی کیهان مواقفق نیستم اما بهتر بود شما به جای استفاده از اصطلاحات فقهی و حقوقی و فرا فکنی های متعدد به طور مستقیم به مواردی که در کیهان آمده بود پاسخ می دادید
راستی هنوز هم امثال آقای جزایری به فقیهان دین کمک می کند"؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
0
0
باسلام
اگر آقای کروبی بک کم بخود می امدند می دیدند که حرفای اقای شریعتمداری عین حقیقته
اقای کروبی بخودت بیا کسانی که دور برتند دوست نیستند
انها مثل خاتمی تو رو هم به خاطر منافع خودشون فدا می کنند ها
از ما گفتن بود
یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۵
0
1
آفرين آقاي كروبي .........!!!!! آفرين ...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۳۰
2
0
آقای کروبی من 23 سال دارم و عاشق امام خمینی هستم. قرار نیست حتما ایشان را از نزدیک دیده باشم. اگر اینجوراست هیچیک از ما علی (ع) را ندیده ایم. پس باید او را فراموش کنیم؟
والله ایران فقط ونک و جردن و زعفرانیه نیست.
گول نزدیکانت را نخور.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
1
dar in barahoot enteghad be hamin shabnam ha omid varim
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین