کد خبر: ۱۰۸۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۸

عماد افروغ: نوعی ماکیاولیسم مذهبی بر ما حاکم شده است

امروز جمهوری اسلامی مانع خودش شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فعال سیاسی با بیان این که در سیره امام علی(ع) شما نمی بینید ایشان با هر وسیله‌ای قدرت را بدست بگیرند، گفت: «برای افرادی که امروز حاکمند قدرت هدف است. همه چیز برای آنها تاریخ مصرف داشته و فرصتی است برای تحقق آن هدف. چه امام زمان(عج) باشد چه مکتب ایرانی. در واقع ما امروز نوعی ماکیاولیسم مذهبی داریم. نباید ارزش‌های متعالی را خرج قدرت کرد بلکه باید قدرت را خرج ارزش‌های متعالی کرد.»

دکتر عماد افروغ، استاد دانشگاه و رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بازدید از گروه مجلات همشهری، ضمن انتقاد از نحوه مدیریت کشور، به شدت به نگاه مدیریتی که بر دستگاههای اجرایی حاکم است، اعتراض نموده و اظهار داشت: «ما امروز، غرب را می‌کوبیم اما از غربی ها غربی تریم. امروز معنویت و اخلاق، فدای سود و اقتدار شده و در واقع جای هدف و وسیله عوض شده است. اگر سیاست برای خودش هدف شد و فعل سیاسی، فعل مشروط نبود و فعل هدف شد، فاتحه اخلاق را باید خواند. اما اگر فعل اخلاقی فعل هدف شد، مشکلات حل می شود. در واقع معنویات طراز سیاست است و نه برعکس.»

به گزارش فردا، وی در ادامه در خصوص رابطه بین حق و مصلحت در حکومت افزود: «رابطه حق و مصلحت در حکومت، رابطه عموم و خصوص من وجه است و تناقضی بین آنها وجود ندارد. در برخی از زمانها برای حفظ دین و جامعه، باید مصلحت را رعایت کرد اما نه در همه زمانها. ملاک مصلحت هم سه چیز است: ۱- مصلحت باید در ذیل احکام باشد. ۲- قاعده اهم و مهم رعایت شده باشد. ۳- کارشناسان دانا آن را تأیید کنند.»

وی افزود: «در سیره امام علی(ع) شما نمی‌بینید ایشان با هر وسیله‌ای قدرت را بدست بگیرند. البته فعل سیاسی و فعل اخلاقی یک فرق هم باهم دارند و آن فرق هم تقدم رتبی و تقدم ارزشی است. تقدم رتبی با قدرت است اما تقدم ارزشی با قدرت نیست. قدرت فعل مشروط است یعنی وسیله‌ای برای تحقق یک هدف است. اما برای افرادی که امروز حاکمند قدرت هدف است. قدرت فی‌نفسه هدف است و همه چیز برای آنها تاریخ مصرف داشته و فرصتی است برای تحقق آن هدف. چه امام زمان(عج) باشد چه مکتب ایرانی. در واقع ما امروز نوعی ماکیاولیسم مذهبی داریم. نباید ارزش‌های متعالی را خرج قدرت کرد بلکه باید قدرت را خرج ارزش‌های متعالی کرد.»

وی سپس با نقد نگاه عقلانیت ابزاری نسبت به جامعه، تیپولوژی (گونه شناسی) خاص خود را از قدرت ارائه داد و گفت: «ما راه اشتباه غرب را در تأکید بر عقلانیت ابزاری دنبال می کنیم. امروز خود غرب هم غلط بودن این مسیر را فهمیده اما ما همچنان همان مسیر غلط را دنبال می کنیم. وقتی ما به شهروند مسلمان خودمان نگاه ابزاری کنیم، توقع داریم دیگران چنین نگاهی را به ما نداشته باشند.»

وی در ادامه گفت: «امروز جمهوری اسلامی مانع خودش شده است. ابزارهایی که ما بوسیله آن می خواهیم جمهوری اسلامی را به رخ بکشیم، هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. مظروف انقلاب اسلامی ایران در یک ظرف تاریخی و اجتماعی خاص اتفاق افتاد و ما امروز، به جای بزرگتر کردن این ظرف، درحال کوچکتر کردن آن هستیم. اگر از بین تیپولوژی های مختلف قدرت، سیاست برود به سوی نفوذ و اقناع، اخلاقی تر است و هرچه به سمت زور و اجبار برود، غیراخلاقی تر است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین