کد خبر: ۱۱۹۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۴

رفیق‌دوست: اگر آقایان توقع دارند هیچ‌كس حرفی نزند كه می‌شود زمان رضاشاه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن رفیق دوست، از فرماندهان سپاه و مسئول پیشین بنیاد مستضعفان، با بیان اینکه "من از سال شصت یكی از طرفداران پر و پا قرص هدفمندكردن یارانه‌ها هستم"، هشدار داد "در روش اجرایی فعلی سرانجام خوبی نمی‌بینم."

وی درباره اینکه احمدی‌نژاد از اینكه در صدا و سیما علیه معاون اولش مطالبی گفته شده انتقاد کرده، گفت "خود ایشان كه در زمان انتخابات بدتر از این عمل كرد چطور به دیگران انتقاد می‌كند؟ اگر غلط بوده كه هر دو غلط بوده و اگر هم حق بوده هر دو حق بوده."

رفیق‌دوست همچنین گفت "در جلسه ای كه عده زیادی از پیشكسوتان سپاه بودند من نسبت به عملكرد‌های دولت انتقاد داشتم و از جمعی كه در آنجا بود فقط یك نفر مخالفت داشت كه دیگران به او پاسخ دادند و جلسه هم خیلی خوب برگزار شد و مثل همیشه هم سوال‌هایی را مطرح كردم، نه اینكه انتقادی بكنم كه منطق پشت آن نباشد بالاخره انتقاد سازنده را همه حق دارند مطرح كنند، اگر توقع دارند هیچكس حرفی نزند كه این می‌شود زمان رضا شاه، ما انقلاب كردیم كه اوضاع رضا شاهی نباشد."

به گزارش «تابناک»، جملات بالا بخشی از پاسخ «محسن رفیق دوست» به پرسشی است که درباره انتقادهای اخیر او از دولت در جمع پیشکسوتان سپاه پاسداران شده است. در این گفت‌وگو که وی با روزنامه «ملت ما»انجام داده در ادامه جنس و نوع انتقادهایش به دولت را اینگونه بیان می‌دارد: مثلا من به بحث واردات بی‌رویه انتقاداتی داشتم، وارداتی كه اكنون از چین به صورت فراوان می‌شود خیلی از تولیدات داخلی را تهدید می‌كند. من از سال شصت یكی از طرفداران پر و پا قرص هدفمندكردن یارانه‌ها هستم، اما در روش اجرای آن یك سری انتقاداتی دارم چون در این روش اجرایی سرانجام خوبی نمی‌بینم.

صاحبان صنایع ما همه نگران شش ماه دیگرند 

وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه، شما اگر بخواهید در زمینه هدفمندی یارانه‌ها چه پیشنهادی به دولت می‌دهید؟ گفت: ببینید الان درباره آن بخشی كه با مردم مستقیما در ارتباط است خوب عمل می‌شود اما آن بخشی كه با صنایع ما در ارتباط است مبهم است. صاحبان صنایع ما همه نگرانند كه شش ماه دیگر یا یك سال دیگر چه وضعی برای صنایع ما پیش می‌آید، چه مقدار حذف حامل انرژی در تولید اثر می‌گذارد كه هم بتواند با خارجی‌ها قابل رقابت باشد و هم آنقدر گران نشود كه در داخل مشكلاتی را ایجاد كند.

رفیق‌دوستالبته خود می پذیرد که در آن جلسه تنها سیاست‌های اقتصادی دولت را نقد نکرده و می‌گوید: از اینكه دولت خیلی از قوانین مجلس را اجرا نمی‌كند انتقاد كردم، زیرا معتقدم اگر به عنوان مثال دولت مصوبه مجلس راجع به مترو را اجرا می‌كرد در هنگام هدفمندی یارانه‌ها مترو بیشتر فعال می‌شد تا مردم بیشتر از خدماتش استفاده ببرند یا اینكه برخی دولتمردان از موضع برتر از قانون اساسی صحبت می‌كنند كه من این روش را نمی‌پسندم.

خود احمدی‌نژاد در زمان انتخابات بدتر از این عمل كرد چطور به دیگران انتقاد می‌كند؟
 
وی همچنین درباره اینکه،"احمدی‌نژاد اخیرا از اینكه در صدا و سیما علیه معاون اول ایشان مطالبی گفته شد انتقاد كردند" بیان داشت: خود ایشان كه در زمان انتخابات بدتر از این عمل كرد چطور به دیگران انتقاد می‌كند؟ اگر غلط بوده كه هر دو غلط بوده و اگر هم حق بوده هر دو حق بوده و مسأله عمده این است كه همان چیزی كه ایشان معتقد است كه باید در مرزش حركت بكند قانون اساسی است و قانون اساسی هم حدود را معین كرده است خیلی جاهایی كه رییس‌جمهور حق خودش می‌داند این در اصلاح قانون اساسی در اختیار رهبری قرار گرفته و دیگر در اختیار رییس‌جمهوری نیست. تنظیم‌كننده روابط سه قوه رهبری است و ان‌شاءالله تذكراتی كه انسان‌های دلسوز و مشفق می‌دهند اثر خواهد گذاشت و روند بهتر خواهد شد.

رفیق‌دوست در ادامه و در پاسخ به اینکه، "اخیرا رهبری تاكید داشت كه مسائل اصلی و فرعی جابجا نشود، اینكه وی در این مقطع زمانی چنین هشدارهایی می‌دهد دلیلش چیست؟" مدعی شد: "ایشان درست تشخیص داد كه امروز دشمنی امریكا،‏ رژیم صهیونیستی و اروپا و همه اذنابش با انقلاب بیشتر از اول انقلاب شده و كمتر نشده است. آقا معتقد است كه این‌ را باید همه تشخیص دهند و تشخیصش به درست این بود كه داستان انتخابات سال ٨٨ یك فتنه‌یی بود كه توسط عوامل خارجی اداره می‌شد و از داخل هم عده‌یی دانسته و عده‌یی هم ندانسته با آنها همكاری می‌كردند . آقا معتقدند كه هر مساله دیگری در مقابل این باید كمرنگ باشد. هیچ‌وقت نگفت كه انتقاد نباشد. هیچ‌وقت باب انتقاد را نمی‌بند و حتی می‌گوید كه پله پله حركت بكنید و هر كجا باید بگویید‏، بگویید..."

وی در ادامه و در پاسخ به اینکه، "شما از نسل اولی‌های انقلاب هستید، بعضی از نسل اولی‌های انقلاب الان دلخورند مثلا ناطق‌نوری كه به نشانه اعتراض در جلسات جامعه روحانیت شركت نمی‌كنند این موارد در افكار عمومی تاثیرگذار است، نظر شما چیست؟" بیان داشت: می‌دانید ناطق‌نوری چه می‌گوید؟ شاید تا حالا این را خودش در جلسه علنی نگفته باشد. به ناطق‌نوری در مناظره تهمتی زده شد ایشان می‌گوید من كاری به آن گوینده مطلب ندارم. جامعه روحانیت مبارز بیاید و رسیدگی كند به حرف‌های این آقا اگر ایرادی به من هست به مردم بگویند و اگر نیست به مردم اعلام كنند.

وی در باره اینکه، بعضی‌ها خلاف حرف شما را می‌زنند، می‌گویند كسی كه به او اتهام زده شده خودش باید از خودش دفاع كند... می‌گوید: اتفاقا من این حق را به ایشان می‌دهم كه اینگونه عمل كنند. به آقای ناطق می‌گویند كه چرا نمی‌روی سخنرانی كنی. می‌گوید كه وقتی سخنرانی كنم یكی از پای سخنرانی بلند شود و بگوید "آقای ناطق‌نوری آن حرف‌ها چه شد كه ایشان زد؟" من چه جوابی باید بدهم. من نباید جواب بدهم‏، جامعه روحانیت باید جواب بدهد.

وی تحلیلش را درباره اصلاح‌طلب‌ها اینگونه مطرح کرد: "اصلاح‌طلبان می‌آیند ولی با توجه به پاسخ منفی كه مردم بعد از انتخابات ٨٨ در راهپیمایی نهم دی و ٢٢ بهمن دادند دیگر اقبال زیادی ندارند چون دست‌ها روشده است. البته ما در بین اصلاح‌طلب‌ها عده‌یی اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصلاح‌طلب ولایتی داریم آنها اگر به صحنه بیایند ممكن است سهمی پیدا بكنند ولی اصلاح‌طلب منهای ولایت نزد ملت ما جایی ندارد و ملت نمی‌پذیرد.

رفیق دوست درباره اینکه، "اخیرا رییس‌جمهور سابق در دیداری كه با جمعی از اعضای فراكسیون خط امام مجلس داشت شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده را مطرح كرد كه این سخنان با واكنش‌های زیادی ازجمله از طرف احمد جنتی همراه شد كه گفت نیازی به حضور اصلاح‌طلبان نیست. تحلیل شما از این سخنان چیست؟" بیان داشت: 

اینكه جریانی كه امتحان خوبی را هم در سال گذشته‌ نداده است بیاید برای انقلاب و رهبری انقلاب شرط بگذارد این غلط است اما اینكه آیا افرادی كه در این مملكت هستند و نسبت به وضع موجود معترضند امكان حضور در عرصه انتخابات را نداشته باشند این هم سخن درستی نیست. ببینید اگر كسی مخالف قانون اساسی است كه نباید بیاید آنهایی كه معتقد به كل قانون اساسی و اصولش هستند چرا نیایند؟ بیایند و به مردم بگویند كه ما قانون اساسی را قبول داریم اما روشمان برای اداره مملكت این روش است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان ادامه داد "ما الان در شورای شهرمان نماینده‌هایی از اصلاح‌طلب‌ها داریم كه دارند كارشان را هم می‌كنند، خب اگر كه برای مجلس هم عده‌‌ای بیایند ثبت‌نام كنند كه برای مردم ما شناخته شده باشند و ملت نسبت به آنها دید بد و براندازی نداشته باشند خب انتخابشان می‌كنند. متاسفانه بزرگ‌ترین گناهی كه در سال گذشته به جمهوری اسلامی شد تهمت تقلب در انتخابات بود خب اگر كسی معتقد است كه در انتخابات تقلب شده است، نیاید چون در جمهوری اسلامی تقلب امكان ندارد. حالا چون من را انتخاب نكردند پس تقلب كردند؟ این ظلم است. ولی كسانی كه معتقد به قانون اساسی هستند و برنامه خوبی هم دارند در انتخابات شركت كنند ممكن است رای هم بیاورند. من اصلا معتقد به حذف نیستم، چرا حق یک ایرانی را كه با ما در اصول مشترک است را بگیریم. این روش پسندیده‌یی نیست."

رفیق دوست اظهار عقیده کرد"ما معتقدیم راه ارتباط با خدا در مسائل حكومت جز از طریق ولایت فقیه، امام و پیغمبر به خدا نمی‌رسد. هر كسی كه مسیر دیگری را بخواهد برود و معتقد باشد مستقیم با امام زمان در ارتباط است و مملكت را با ارتباط با امام زمان اداره می‌كند اینگونه اعمال و گفتار به قول معصوم و هو كذابه مفتری؛ است راه حركت به طرف خدا، مراجع و ولی‌فقیه هستند. چرا اكنون همه مراجع ما بزرگ و كوچک مشهور و غیرمشهور دور رهبری جمع شده‌اند و از ایشان حمایت می‌كنند برای آنكه آنها همه می‌دانند كه امروز ولی‌فقیه حاكم در جمهوری اسلامی ما است، آنها هم باید از ایشان حمایت كنند لذا هر حرف دیگری كه زده شود دروغ است‏ و راه انحرافی است و به جایی هم نمی‌رسد." 

رفیق‌دوست در پاسخ به اینکه "شما مصاحبه‌ ای قبلا درباره پایان جنگ داشتید و اشاره كردید كه نامه محسن رضایی در آن زمان برای فتح بغداد بود. می‌توانید در این زمینه بیشتر توضیح بدهید؟"، گفت: "ببینید، جنگ به یك مرحله‌ ای رسیده بود كه ادامه جنگ مشخص نبود. من همیشه وقتی این سوال می‌شود می‌گویم جنگ شش ساله، چون دو سال اول را می‌گذاریم تا فتح خرمشهر. ما شش سال این جنگ را ادامه دادیم. دلیل ما در این جنگ شش ساله تحقق شعار امام بود به نام رفع فتنه و من معتقدم كه با آن شش سال جنگ، فتنه را دفع كردیم. درباره پایان جنگ، ‌ هاشمی در یک تا‌ریخی تصمیم گرفتند كه تحولی در جنگ ایجاد كنند و بالاخره مشخص شود كه تكلیف چیست؟ لذا آمد ستاد جدیدی برای جنگ ایجاد كردند من كه وزیر سپاه بودم زمانی كه رفتم جبهه و مسوول لجستیک سپاه در جنگ شدم و همه بچه‌ها با من همكاری می‌كردند. موسوی را گذاشتند رییس ستاد‏، بهزاد نبوی را گذاشتند معاون لجستیک و خاتمی را هم گذاشتند مسوول تبلیغات.

به ما دستور دادند كه شما اصلا نیایید در این تشكیلات. آنها از رضایی سوال می‌كنند كه آقای رضایی اگر جنگ بخواهد تمام شود باید تا كجا برویم؟ و می‌گوید باید بغداد را بگیریم. آنها می‌گویند برای اینكه بغداد را بگیرید چه می‌خواهید؟ رضایی می‌گوید این امكانات را می‌خواهیم كه اگر این امكانات را در اختیار من بگذارید من می‌روم و بغداد را می‌گیرم و جنگ هم تمام می‌شود. آن نامه خدمت امام‌ می‌رود كه این امكانات را می‌خواهند ما هم نمی‌توانیم بدهیم و این مساله می‌شود علت پذیرش قطعنامه وگرنه هیچ‌وقت سپاهی‌ها خود به خود مایل به تمام شدن جنگ نبودند. ‌هاشمی در خاطراتش گفت كه دولت شعار جنگ می‌دهد اما كامل در جنگ شركت نمی‌كند و راست هم می‌گفتند. سپاه یا ارتش جنگ را تمام نكرد، دولت وقت جنگ را تمام كرد.

وی افزود: یک بخش از دولت نمی‌توانستند و یک بخش از دولت هم نمی‌خواستند یكی از سوال‌هایی كه ما هر وقت می‌رفتیم در دولت و آنها می‌پرسیدند این بود كه "آقا كی جنگ را تمام می‌كنید" یعنی با اصل جنگ مخالف بودند. خب وقتی مخالف باشند كه همكاری كامل نمی‌كنند.

وی درباره انتشار خاطراتش از جنگ و احتمال تعارض با این خاطرات با شخصیت‌های چون هاشمی رفسنجانی گفت: من و محسن {رضایی} در حال ثبت خاطراتمان هستیم. ما هرچه می‌گوییم آقای‌ هاشمی آن را رد نمی‌كند. من نشنیدم كه ایشان تا حالا رد كرده باشند چون ما واقعیت‌ها را می‌گوییم من اصرار دارم مخصوصا حالا كه دیگر كنار هستم هرچه كه از تاریخ دیدم را عینا بگویم حالا می‌خواهد به خیلی‌ها بربخورد یا خیلی‌ها خوششان بیاید یا بدشان بیاید برای نخستین بار باید واقعیت تاریخ را بگوییم كه یكجا نوشته شود.

این فعال اصولگرا در باره تفاوت وظایفی كه برعهده رسانه‌های دولتی یا حكومتی قرار دارد با وظایفی كه برعهده رسانه‌های مستقل است نیز گفت: وظایف رسانه‌های حكومتی سنگین‌تر است. وقتی می‌گوییم حكومتی پس یعنی ولایتی، چون ما در راس حكومتمان ولی فقیه است. صدا و سیما و روزنامه‌هایی كه حكومتی هستند باید چشم و گوش رهبری باشند، آنجایی كه رهبر انتقاد می‌كند، انتقاد كنند و آنجایی كه ایشان حمایت می‌كند، حمایت كنند. كسی هم حق ندارد به آنها ایراد بگیرد آنها زبان و قلمی هستند كه مامورند برمبنای آنچه كه ولی‌فقیه تشخیص می‌دهد عمل كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین