کد خبر: ۹۷۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۲
همزمان با پیشنهاد استراتژی جدید اتمی امریکا توسط اوباما؛

ادعای سخنگوی کاخ سفید و تهدید تلویحی اتمی ایران و کره شمالی توسط وزیر دفاع امریکا

سخنان وزیر دفاع امریکا از زمان ریاست جمهوری اوباما بی‏سابقه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس بین‏الملل: به گزارش خبرگزاری‏های مختلف بین‏المللی، رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، ایران را به نقض تعهدات پیمان منع گسترش سلاح های هسته‏ای (ان پی تی)، متهم کرد و رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا، تلویحا ایران را به استفاده از بمب اتمی تهدید نمود. 

گیبز که سه شنبه در جلسات هفتگی با خبرنگاران سخن می‏گفت، ادعا کرد که ایران در چند سال گذشته اقدام های تحریک آمیز بسیاری انجام داده و از انجام تعهداتش در قالب ان پی تی سرباز زده است. 

همچنین و در کنار این ادعا، وزیر دفاع امریکا، رابرت گیتس، گفت که استراتژی جدید امریکا که تحت عنوان "بازنگری موضع هسته‏ای" توسط اوباما روز سه شنبه به کنگره ارائه شد و بر اساس آن ایالات متحده علیه کشورهایی که قدرت اتمی نیستند، اما به پیمان ان پی تی پایبندند، از بمب اتمی استفاده نخواهد کرد، پیام محکمی برای ایران و کره شمالی دارد. 

او تاکید کرد که آمریکا در قبال چنین کشورهایی حق توسل به تمام گزینه‏ها را برای خود محفوظ می داند. 

این سخنان مقام مسئول امریکایی، از نظر عرف دیپلماتیک، نوعی تهدید ایران محسوب می‏شود. بر اساس گفته‏های وی، امریکا حق استفاده از سلاح اتمی را برای خود محفوظ می‏دارد. از این دست سخنان خارج از عرف دیپلماتیک و تهدیدها، در چند ماه اخیر از سوی امریکایی‏ها بسیار به کار گرفته شده و مسئله تازه‏ای نیست اما این که امریکا حق استفاده از سلاح اتمی را برای خود بر علیه کشورهای دیگر، آن هم با چنین ادعای صریحی، محفوظ بدارد، از زمان روی کار آمدن اوباما بی‏سابقه بوده است. 

در عین حال به نظر برخی تحلیل‏ها، این سخنان، بیشتر برای منتقدان دولت اوباما در داخل امریکا مصرف دارد که استراتژی جدید امریکا را تهدیدی برای امنیت این کشور می‏دانند و پیامی واقعی برای دنیای خارجی محسوب نمی‏شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین