کد خبر: ۱۲۶۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱

زندگی در خانه بن لادن چگونه بود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسامه بن لادن، کسی که همه دنیا به دنبال او بود به همراه چند نفر از نزدیکانش در مجتمعی حفاظت شده در حومه آرام شهری در پاکستان زندگی می‌کرد. گفته می‌شود چند همسر و فرزندش به همراه خدمه خانه در این مجتمع زندگی می‌کردند. اما زندگی او در این مجتمع چگونه بود. 

آنها بدون شک در انزوا زندگی می‌کردند و اینطور که اهل محل گفته‌اند با اهل محل و همسایه‌های خود در محله اعیان نشین ابیت‌آباد تماس بسیار کمی داشتند. 

وسواس آنها به دوری از مردم آنقدر بود که اهل محل هم آنها را به حال خود گذاشته بود. آنها با همسایه‌ها حرف نمی‌زدند و هیچ‌وقت در مراسم محلی یا عروسی اهل محل شرکت نکردند. 

یک خبرنگار از تلویزیون اکسپرس پاکستان در صفحه خود در سایت توییتر نوشت که همسایه‌ای به او گفته است که وقتی بچه‌های محل توپ‌شان هم به داخل این مجتمع می‌افتاد اجازه نداشتند زنگ خانه را بزنند. 

هر ازگاهی به نظر می‌رسید که خودرویی ضد‌گلوله به این مجتمع رفت و آمد می‌کرد، اما مردم محل می‌گویند درهای امنیتی خانه به سرعت بسته می‌شد.
 
اما زندگی در شهری مانند ابیت‌آباد بدون تماس با دنیای خارج امکان‌پذیر نیست و کسانی هستند که درباره عادت‌های بن لادن صحبت کرده‌اند. 

یک روزنامه‌فروش گفت که او هر روز روزنامه به مجتمع می‌برده و همیشه یک فرد ثابت، آخر ماه پول روزنامه‌ها را پرداخت می‌کرد. 

این روزنامه‌فروش می‌گوید که هیچ‌وقت به داخل مجتمع نرفته ولی همیشه فکر می‌کرد که تنها یک نفر در ساختمان زندگی می‌کند. با این حال او می‌گوید چندباری دیده که یک وانت قرمز‌رنگ که پشتش یک بز بود، به داخل مجتمع رفته است. 

مقامات آمریکایی می‌گویند که بعد از مراقبت طولانی فهمیده‌اند که ساکنان مجتمع زباله‌های خود را می‌سوزاندند و آن را بیرون نمی‌گذاشتند. 

یک همسایه دیگر هم گفت که یک خدمتکار محلی برای تمیزکردن خانه و کار در آشپزخانه به مجتمع رفت و آمد داشت. این خدمتکار جزییات زیادی برای گفتن نداشت اما گفت که هیچ‌وقت اسامه بن لادن را ندیده است. 

مشخص است که ساکنان این مجتمع تعدادی خدمتکار داشتند. کارکنان بیمارستان ابیت‌آباد گفته‌اند که بعد از حمله دو نفر در بیمارستان بستری شده‌اند که به گمان آنها از خدمه این مجتمع بودند. 

روز سه‌شنبه به خبرنگاران اجازه شد تا از این مجتمع مسکونی بازدید کنند. خبرنگار آسوشیتد‌پرس در صفحه توییتر خود از مشاهداتش نوشت. او در ساختمان، توده‌ای لباس و چند بالش روی زمین دید و یک ساعت شکسته که روی ساعت دو و بیست دقیقه ثابت مانده بود. او همچنین یک ظرف غذا و نانی نیمه خورده و یک تلویزیون قدیمی در اتاقی دید. 

ساکنان دیگر 

مقامات آمریکایی می‌گویند که با استفاده از تکنولوژی جاسوسی از طریق ماهواره فهمیدند که خانواده‌ای هم در این مجتمع با دو مرد دیگر زندگی می‌کنند.
دو مرد پاکستانی هم در این خانه دیده شدند. رحیم‌الله یوسفزی، خبرنگار بی بی سی که با گروهی از خبرنگاران محلی در ارتباط است می‌گوید این ساختمان توسط دو برادر اجاره داده شده بود. 

این دو نفرآن دو پیکی نیستند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا با تعقیب آنها محل اختفای بن لادن را پیدا کرده است. بلکه به نظر می‌رسد آنها به امور خانه رسیدگی می‌کردند. 

وقتی گزارشگران بی بی سی از یک همسایه پرسیدند که آیا بچه‌ای هم در این مجمتع زندگی می‌کرده، او پاسخ منفی داد. اما پسر 14‌ساله‌اش حرف پدر را قطع کرد و گفت که چند پسر بچه در مجتمع زندگی می‌کردند که برای خرید به مغازه‌ای در محل می‌رفتند. 

اما این پسر گفت که هرگز با آنها صحبت نکرده است. گزارش رسانه‌های دیگر هم نشان می‌دهد که بچه‌ها وظیفه خرید را بر عهده داشتند. 

مزرعه خانگی 

با بیشتر شدن حضور خبرنگاران، همه نوع تحلیل و بررسی در حال انتشار است.
بعضی از همسایه‌ها به آقای یوسفزی گفته‌اند که یک نفر برای خرید‌های عمده به تنهایی از مجتمع خارج می‌شده است. 

پلیس محلی به امتیاز طیب از شبکه الجزیره گفته است که در مجتمع یک مزرعه خانگی بوده و چند مرغ هم در آن جا نگهداری می‌شده است. این نشان دهنده این است که ساکنان مجتمع مواد غذایی خود را در خانه تهیه می‌کردند. 

نیک رابرتسون از شبکه خبری سی ان ان در صفحه خود در سایت توییتر نوشته است که همسایه‌ها به او گفتند که همراهان بن لادن مانند "تاجران طلا" از کنارشان می‌گذشتند. 

اسکای‌نیوز از قول جبران خان نقل کرده است که مردانی بلند‌قد پاکستانی‌ در مجتمع زندگی می‌کردند و یکی از دوستانش که یک بار آنها را در نانوایی محل دیده بود می‌گفت که آنها خیلی با ادب بودند. 

نکته‌ای که همه بر آن اتفاق نظر دارند این است که زنانی که در این مجتمع بودند را کسی زیاد نمی‌دید. بسیاری می‌گویند این به این خاطر بوده که آنها پشتون بودند و آداب دینی را به طور جدی رعایت می‌کردند. 

همسایه‌ها به خبرنگاران محلی گفتند که به نظرشان بچه‌هایی که در مجتمع بودند به مدرسه نمی‌رفتند. آنها فکر می‌کنند که بچه‌ها در خانه درس می‌خواندند. اگرچه نمی‌توان این ادعا را ثابت کرد. 

کارکنان بیمارستانی که مجروحان حادثه به آنجا برده شدند به خبرنگاران محلی گفته‌اند که زخمی‌ها به زبان عربی و پشتو حرف می‌زدند. 

عمارت وزیرستان 

خبرنگاران می‌گویند خانه‌های این محله که همه بزرگ و اعیانی است به عمارت مشهور است و به خانه بن لادن هم "عمارت وزیرستان" لقب داده شده بود. 

وزیرستان ایالت نیمه خودمختاری در شمال پاکستان و نزدیکی مرز افغانستان است که سال‌ها تصور می‌شد بن لادن در آنجا مخفی شده است. 

اگرچه این مجتمع در محلی خلوت قرار داشت، اما مدتی بود ساخت‌و‌ساز در آنجا رونق گرفته بود و چند نفر در نزدیکی مجتمع خانه ساخته بودند. 

مقایسه تصاویر ماهواره‌ای از مجتمع بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که در طول این سال‌ها دیوارها و امکاناتی که به مخفی بودن ساختمان کمک می‌کند،‌ به ساختمان اضافه شده است. 

تنها چند صدمتر دورتر، کالجی معتبر وجود دارد که به ارتش پاکستان تعلق دارد.
 
جزئیاتی که توسط مقامات آمریکایی منتشر شده است نشان می‌دهد که ساکنان این مجتمع به تلفن و اینترنت دسترسی نداشتند و ساختمان پنجره‌های اندکی داشته است. این مقامات همچنین به دیواری دومتری اشاره می‌کنند که دور اتاقی در طبقه دوم کشیده شده بود. 

مقامات آمریکایی تصاویری از یک اتاق خواب در طبقه دوم منتشر کرده‌اند، که در آن یک تخت بزرگ قرار دارد. در این تصاویر لکه‌های خون بر زمین دیده می‌شود و گفته می‌شود این همان اتاقی است که بن لادن در آن کشته شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین