کد خبر: ۱۳۹۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۶
در مراسم آیین رونمایی از گنجینه تمدن جیرفت

تشکر احمدی‌نژاد از مشایی و بقایی/ ملتی که به تخریب آثار فرهنگی خود دست بزند، دست به خودکشی زده است

کسانی ‌که در گذشته متوقف شده‌اند متحجر هستند/ اگر فردوسی نبود ایرانی نبود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که نباید در گذشته متوقف شویم، کسانی ‌که در گذشته متوقف شده‌اند را متحجر خواند. 

احمدی‌نژاد در مراسم آیین رونمایی از گنجینه تمدن جیرفت که در موزه‌ی ملی برگزار شد، با تشکر از کارهای انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و با تبریک فرارسیدن عید غدیر خم گفت: من باور و استدلال دارم که بزرگ‌ترین عید بشریت عید غدیر است و نقطه اوج و نهایی رسالت تمام انبیاء الهی غدیر است. 

وی با بیان این‌که عید غدیر خلاصه و نتیجه‌ی بعثت تمام انبیاء الهی است، گفت: غدیر یک رودخانه در هستی است. 

احمدی‌نژاد با بیان این‌که هنوز از حقیقت انسانی کسی چیزی نچشیده است، ادامه داد:‌ غدیر ما را به اعماق تاریخ نمی‌برد، بلکه ما را به آینده‌ی درخشان بشر منتقل می‌کند و عید غدیر عید تمام انسان‌هاست. 

وی‌ همچنین خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند که عید غدیر فقط مربوط به شیعیان و مسلمانان است. غدیر مربوط به کل بشریت است، چراکه انسان کامل مربوط به تمام انسان‌هاست. برگزیده‌ی خداوند برای تمام انسان‌ها و عاشق تمام انسان‌هاست و آمده است که بشریت را به نقطه کمال برساند و امیدواریم که هدف اصلی غدیر هر چه زودتر محقق شود. 

احمدی‌نژاد بخش دیگری از سخنان خود را به بیان اهمیت میراث فرهنگی اختصاص داد و گفت: برخی بودند و هستند که به این موضوع ایراد می‌گیرند و می‌گویند چرا می‌روید در تاریخ می‌گردید تا 4 تا تکه پیدا کنید و بعد دور آن می‌چرخید. چرا یک تکه دیوار و ساختمان گلی نیمه مخروب را تعمیر می‌کنید و پلاک می‌زنید. این حرف‌ها و این چیزها را کنار بگذارید. 

احمدی‌نژاد افزود: به نظر من کسانی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند، از چند حقیقت غفلت کرده‌اند؛ اول این که نگاه آنها به انسان نگاه فیزیکی و مکانیکی است و دوم این که جریان انسان را یک جریان پیوسته نمی‌پندارند و فکر می‌کنند که در آسمان باز شده و ما یک دفعه پایین افتاده‌ایم و فکر نمی‌کنند که منحی تاریخ بشر پیوسته است و ادامه همین آینده را می‌سازد. 

احمدی‌نژاد گفت: عده‌ی دیگر نیز مخالف معرفی پیوستگی تاریخ ملت‌های صاحب تمدن هستند. آنهایی که خود ریشه ندارند و می‌گویند گذشته را کنار بگذارید. چطور می‌شود گذشته را کنار گذاشت. امروز محصول گذشته است و فردا نیز ادامه‌ی مسیر امروز است و مدعیانی در دنیا هستند که کل سابقه‌ی تاریخی آنها به اندازه‌ی یک خانه‌ی دوران زندیه‌ی که مردم در آن زندگی می‌کنند، نیست. این‌ها علاقه ندارند که تاریخ باز شود. 

وی با اشاره به تاریخ 5 هزار ساله گنجینه تمدنی جیرفت و با بیان این که بر اساس اکتشافات به عمل آمده ارتباطات اجتماعی و فرهنگی پیشرفته‌ای در آن زمان حاکم بوده است، گفت: همانطور که گفتم کسانی نمی‌خواهند تاریخ باز شود و پشت این قضیه صهیونیست‌ها هستند. همان‌هایی که به دروغ تاریخ 2500 ساله درست کردند و می‌خواهند هویت ما را قیچی کنند؛ چرا که می‌دانند ملتی که بی‌هویت است به راحتی تاثیر می‌پذیرد. 

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که میراث فرهنگی از ارکان هویت یک ملت است و نشان‌دهنده‌ی قابلیت‌های یک ملت است،‌ گفت: دعوای اصلی در حوزه‌ی فرهنگ است، اسلحه و بمب‌ها و مسائل این‌چنینی فرعی است و آینده را نمی‌سازند. آینده را انسان‌ها می‌سازند و انسان‌ها را فرهنگ. 

احمدی‌نژاد ادامه داد: ملتی که آرزوهای بزرگ دارد، اگر خط سیر تاریخی خود را پیدا کند و آن را ادامه دهد، راحت‌تر و سریع‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری به آن می‌رسد. 

وی ادامه داد: اگر برویم و ببینیم که ملتی 5 هزار سال تمدن دارند و در آن ارتباطات فرهنگی و اجتماعی قوی‌ای حاکم بوده است که بسیاری از مشکلات کنونی را حل می‌کرد دیگر آن ملت در برابر تکنولوژی سرمایه‌داران مقهور نمی‌شود و این تمدن خودباوری به وجود می‌آورد و این‌که ما می‌توانیم تمام قله‌ها را فتح کنیم. البته برخی از آدم‌های ساده‌لوح و سطحی این را نمی‌خواهند. 

احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت معماری اظهارداشت: معماری تجلی فرهنگ و از عوامل اصلی شکل‌دهنده فرهنگ است. معماری درخدمت زندگی سعادتمند انسان است و تجلی روحیات و اندیشه‌هاست که هم اثر می‌پذیرد و هم اثر می‌گذارد. 

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر منحنی تکامل معماری خود را ترسیم کنیم و بر اساس آن معماری امروز خود را ترسیم کنیم بسیاری از ناامیدی‌ها و یاس‌ها در جامعه از بین می‌رود. 

احمدی‌نژاد همچنین با انتقاد از معماری کنونی تهران گفت: وقتی می‌بینیم 8 میلیون نفر در خانه‌های بسیار کوچک زندگی می‌کنند، چگونه انتظار داریم که آرامش روانی حاکم باشد. نمی‌گویم که این تنها عامل اصلی است، ولی یکی از عوامل اصلی است. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این زمینه یک دوره غفلت پیدا شده و ما باید شهرسازی‌مان را درست کنیم، 400 سال پیش در اصفهان یک مدل شهرسازی پیاده شده که امروز هم جواب می‌دهد. یک موزه‌ی زنده است که امروز در عین حال در آن زندگی می‌کنیم و اگر ما منحنی تکامل معماری خود را ترسیم کنیم و آن را ادامه دهیم، این موضوع در حل بسیاری از مشکلات اجتماعی ما اثر گذار خواهد بود. 

احمدی‌نژاد با بیان این که نمی‌شود رابطه با گذشته را قطع کرد، گفت: اگر انسانی این کار را بکند در واقع رابطه خود را با هویتش قطع کرده است. 

احمدی‌نژاد افزود: ما باید با هوشمندی، خودباوری، دقت و با استحکام، کار شناسایی، بازیابی و صیانت از میراث فرهنگیمان را دنبال کنیم و این یک کار مهم و انقلابی است و اگر یک ملت به تخریب آثار فرهنگی خود دست بزند، در واقع دست به خودکشی زده است. ما باید از میراث فرهنگی صیانت کنیم و در این ارتباط باید کارهای فراوانی انجام داد. 

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود گفت: وقتی که از رستم سخن می‌آوریم که یک اسطوره است برخی می‌گویند چرا اسم رستم را می‌برید در حالی که اسطوره‌ها هویت‌بخش و راهنما هستند و برخی‌ها خیلی کج افتادند. حتی وقتی اسم فردوسی را می‌برید، کج نگاه می‌کنند. اگر فردوسی نبود ایرانی نبود. 

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به تاریخ و تمدن ایران و تاثیر آن در عرصه‌ی جهانی، گفت: در همین موزه‌ها اگر آثار ایران مصر، و عراق نبود، چیزی در موزه‌ها باقی نمی‌ماند بجز ویترین. نه این‌که هیچ چیزی باقی نمی‌ماند، ولی تقریباً چیزی در آن باقی نمی‌ماند. 

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی فردوسی و تاثیر آن در هویت ایران و حفظ زبان فارسی، افزود: متاسفانه وقتی اسم فردوسی و شاهنامه می‌آید، برخی می‌گویند این چیزها را بگذارید کنار. به نظر من باید فردوسی و امثال وی را در نقش تاریخی خود دید و این که در مقطع خود چه کارهای بزرگی را انجام داده‌اند. 

وی ادامه داد: فردوسی در مقطع خود کارهای بزرگی انجام داد و ری را عوض کرد و در بازیابی هویت ایرانی بسیار تاثیرگذار بود و این که ایرانی‌ها هویت خود را پیدا کنند و بر روی پای خود و اصالت خود بایستند تا به امروز، ولی متاسفانه برخی متوجه این موضوع نمی‌شوند. 

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: چقدر به تحریک غربی‌ها در ایران کتاب‌سوزی شد. با هیچ ملتی به اندازه‌ی ملت ایران مخالفت نکردند و آن را مورد تعدی قرار ندادند. اگر یک ملت چیزی نداشته باشد که مورد تجاوز قرار نمی‌گیرد، پس چیزی بوده که این اتفاق‌ها افتاده، نه فقط از نظر اقتصادی، بلکه از نظر انسانی، فرهنگی و تمدنی. 

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به مخالفت کنونی استکبار با ملت ایران گفت: کسانی که می‌خواهند دنیا را یکجا ببلعند تاریخ را مطالعه می‌کنند و آن‌ها می‌دانند اگر ملت ایران خود را پیدا کند، تمام مناسبات دنیا عوض می‌شود و اگر حقیقت انسانی معرفی شود، حنای آن‌ها دیگر رنگی ندارد. آن‌ها با ملت ایران دشمنی و مخالفت می‌کنند تا جایی که یکی از آن‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم ریشه‌ی ملت ایران را بکنیم، کسی که بخواهد این کار را بکند، نه به دنیا آمده و نه به دنیا خواهد آمد. 

احمدی‌نژاد همچنین خطاب به مستکبران گفت: ملت ایران صدتا مثل شما را حذف می‌کند، البته نه با اتم و با اسلحه. این کار آدم‌های بی‌هویت و بی‌شخصیت است که سلاح در دست می‌گیرند. کسی که دارای تمدن و فرهنگ است این کار را نمی‌کند و با منطق خود شما را اداره می‌کند، همانطور که ملت ایران مغول را با منطق خود اداره کرد و ایران ماند و هویت اشغال‌گران عوض شد. 

احمدی‌نژاد با اشاره به بازگرداندن اشیاء تاریخی جیرفت به کشور گفت: این یک اتفاق مهم است و از طرف دیگر ما برای اولین بار از مسیر حقوقی توانستیم در این ارتباط حقانیت خود را حفظ کنیم و یک راه باز شد. 

احمدی‌نژاد در ادامه خطاب به مسئولان میراث فرهنگی گفت: یک گروه در سازمان ایجاد کنید، برای تمام اشیاء تاریخی که در دست دیگران است و برای آن‌ها پرونده درست کنید و سندهای مربوطه را بدهید و این آثار را پیگیری کنید. دانه‌دانه پیگیری کنید، هزینه‌ی آن نیز داده می‌شود. 

احمدی‌نژاد در ادامه با تشکر از تمام کسانی که در این زمینه فعالیت کرده‌اند و کارکنان میراث فرهنگی و باستان‌شناسان گفت: از مهندس مشایی که خیلی زحمت کشیده‌اند، در میراث فرهنگی و یک تحرکی ایجاد کردند و سازمان را زنده کردند و آقای بقایی و احمدزاده که کار را دنبال کردند، تشکر می‌کنم. 

وی در ادامه سخنان خود گفت: اکنون ما در حوزه‌ی میراث مشغول حفظ هستیم و باید یک جریان بهره برداری را ایجاد کنیم، باید موضوعات گوناگون را بیاوریم و سیر تاریخی آن را بازسازی کنیم و آن را تنظیم کنیم و در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم. مثلا یک موزه‌ی تکامل معماری ملت ایران. به نحوی که دانشجویان بیایند و آن را ببینند. تا نگاه به معماری عوض شود. 

احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت ایجاد موزه‌های مردم شناسی گفت: ما نباید در گذشته متوقف شودیم، کسی که در گذشته متوقف می‌شود متحجر است، نگاه ما باید به آینده باشد، ولی تنظیم سیر تاریخی و توجه به آن به تنظیم روابط در آینده کمک می‌کند و این یک کار مهم فرهنگی است که شما می‌توانید آن را انجام دهید. 

پیش از سخنان احمدی‌نژاد، احمدزاده‌ی کرمانی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت. 

در این مراسم با حضور احمدی‌نژاد، رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و همچنین علی معلم رئیس فرهنگستان هنر از گنجینه‌ی تمدنی جیرفت رونمایی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین