کد خبر: ۸۶۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۲
تاکید رئیس‌جمهور سابق بر تلاش برای پیروزی در انتخابات

خاتمی: پیغامی در کار نبوده که کنار بروم

نخست وزیر دانمارک حرف خود را پس گرفت
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: رئیس بنیاد باران سخنان خود را با این شعر آغاز کرد که «نه هر که چهره بر افروخت دلبری داند/نه هر که آینه دارد سکندری داند، نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست/کلاه داری و آئین سروری داند، هزار نکته باریک تر ز مو اینجاست/نه هر کس سر بتراشد قلندری داند، غلام همت آن رند عافیت سوزم/ که در گدا صفتی کیمیاگری داند». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب؛ سید محمد خاتمی این شعر را وصف حال ملت ایران دانست و گفت: «این ملت بزرگوار با وجود همه محرومیت‌ها و موانع، قدرت بی همانند خود را نشان داده است و صحنه‌های خلاف انتظار را پدید آورده است و با همه کمبودها، نارسایی‌ها، موانع و توطئه‌ها واقعاً در لحظات حساس تاریخ کیمیاگری و معجزه‌گری کرده است و در دوران خود ما انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نشانه‌ای از آن است». 

اگر سال 84 بی‌تدبیری ما نبود ملت کار خود را می‌کرد
سید محمد خاتمی ادامه داد: «این ملت در لحظات مختلف از جمله خرداد 76 بر خلاف انتظار باز هم واقعه‌ای را آفرید که برای تاریخ و جهان غیر منتظره بود و معتقدم در سال 84 هم اگر بی تدبیری و نااردانی ما نبود، ملت کار خود را می کرد». 

وی با اشاره به تقسیم شدن حدود 18 میلیون رای بین کاندیداهای اصلاح‌طلب اظهار داشت: «این آرا گرچه متعلق به یک تفکر و گرایش بود، ولی با تقسیم شدن آن کسانی انتخاب شدند که با این تفکر نا سازگار بودند». 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: «ملت ما ملت بزرگی است، ما به عنوان نخبگان و کسانی که باید خواسته های ملت را درک کنیم و با تفکر و تدبیر سعی کنیم تا آن را هدایت کنیم، اگر نقصی هست در این قسمت است، نه در ملت ایران که همیشه کیمیا گری کرده است». 

وی خطاب به اعضای ستاد انتخاباتی خود گفت: «من از همه شما آقایان و خانم‌ها به خاطر لطف و همتی که کردید و با همه وجود به عرصه‌ای که آن را عرصه سرنوشت تشخیص دادید، آمدید، از صمیم قلب سپاسگزارم». 

خاتمی یادآور شد: «البته شما نیازی به این تشکر ندارید و من هم بیش از تشکر باید افتخار کنم که در این کشور کسانی هستند که به‌خاطر آرمان و جهت‌گیری درستشان و خدمت به مردم حاضرند فداکاری کنند و خدا را سپاسگزارم که من نیز جزئی از این مجموعه هستم و باید افتخار کنم که در سراسر کشور عزیزانی به من، نه به عنوان یک شخص، بلکه با این نصور که این فرد از تفکر و گرایشی نمایندگی می کند که به آن پایبند هستند لطف می‌کنند». 

رئیس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: «ضمناً باید به‌طور ویژه از برادر عزیزم دکتر عارف تشکر کنم؛ انسان بزرگواری که با وجاهت، علمی، اجرایی و سیاسی که دارد همواره کوشیده است تا در هر عرصه‌ای که نیاز هست و احساس کند می‌تواند موثر باشد، حاضر باشد». 

وی با اشاره به اینکه محمدرضا عارف خود یکی از چهر‌های مطرح برای ریاست جمهوری بود، گفت:«آقای دکتر عارف واقعاً شایستگی آن را هم داشت، ولی وقتی صلاح را در این دیدند که به‌گونه دیگری عمل شود، به عنوان یک فرد پا در رکاب و محکم قبول کردند که مسئولیتی را بپذیرند که انتخابات در جهتی دیگر و نه برای شخص خودشان هدایت شود». 

خاتمی تاکید کرد:«آقای عارف از چهره‌های کم شناخته شده‌ای است که واقعاً خیلی پر ارزش است و من از این همت، تواضع و تلاش تقدیر می‌کنم و قطعاً همه شما تقدیر می‌کنید». 

اصلاحات زنده است و زنده خواهد ماند
رئیس جمهور سابق کشورمات تاکید کرد: «آنچه که برای من مهم است، صرفا این نیست که در عرصه انتخابات یا عرصه های دیگر دور هم جمع می شویم؛ بلکه برای این است که آنچه سبب جمع ما شده است آرمان و اندیشه مشترک است و تاکید می‌کنم که این آرمان و اندیشه ادامه خواهد یافت». 

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها همچنین تصریح کرد: «اصلاحات زنده است و زنده خواهد ماند، چرا که در متن جان و جهان مردم ما جاری است و نیز بر یک خواست متبلور محکم تاریخی متکی است که این ملت در مسیر آن حرکت کرده است». 

به عقیده خاتمی؛ تا این ملت و جهت‌گیری هست و تا آن روزی که ملت به آرزوهای تاریخی خود به‌طور کامل نرسیده است -که البته هیچ وقت به ایده آل‌ها بطور کامل نمی‌توان رسید و بنا براین یک جامعه متکامل همیشه در حال حرکت است- اصلاحات هم به این معنا خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه« اصلاحات خواستار دین‌داری است»، توضیح داد: «اصلاحات به دنبال و خواستار دینی است که باعث پیوند جان اکثریت این مردم می‌شود و نیز همان ارزشهای اساسی دین که حتی کسانی که پایند به دین خاص اسلام نیستند، به آنها پایبند هستند». 

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: «ملت ما نه تنها می‌خواهد دین در ذهن و جان او جاری باشد، بلکه در متن زندگی، اجتماع، حکومت و روابط اجتماعی نیز این دین جاری باشد و اصلاحات از این دین دفاع می‌کند و پایبند به آن است». 

خاتمی ادامه داد: «بر اساس همین دین خواهی خود با دیدگاه روشنی که نسبت به دین دارد - و نه دیدگاههای متحجر و تحریف شده- و بر اساس رشد اجتماعی همواره خواستار یک زندگی توام با عزت و برخورداری و آزادی و پیشرفت بوده است. این خواسته های تاریخی از عمق جانش بر آمده است- استقلال، آزادی، پیشرفت و عدالت همه جانبه-، برای این خواستها فداکاری کرده، قربانی داده و مقاومت سر سختانه‌ای کرده است و با وجود ناکامی های که در طول تاریخ خود داشته عقب نشینی نکرده است، ولی در خیلی از موارد نا کامی ها را به کامروایی تبدیل کرده و در جایی هم که موفق نشده، مایوس نشده و در جای دیگر دوباره این خواست و اراده بروز و ظهور پیدا کرده است؛ از جمله در جمهوری اسلامی». 

وی در ادامه گفت: «البته دینی که بنده می‌گویم با استقلال، آزادی، پیشرفت و عدالت سازگار است. ممکن است دیدگاههای متحجرانه و واپسگرایانه ای باشد که برای انسان ارزشی قائل نباشد. این همان چیزی است که امام(ره) هم از آن رنج می برد و درد دل می کرد و اتفاقا یکی از رسالتهای مهم اصلاحات تبیین اندیشه درست دینی است که سازگار با آزادی و سربلندی و پیشرفت ملت و کشور و همه انسانها و حرمت و کرامت ذاتی آنهاست». 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: «کار مهم دیگر نگهداری این جمع، یعنی مجموعه نیروهای انبوهی است که در سراسر کشور و بخصوص نسل جوان که احساس مسئولیت و رسالت می کند و در خودش آمادگی انجام این رسالت را می بیند، و این جمع باید منسجم تر و فشرده تر بشود و بهتر و توانا تر بتواند خواسته هایش را مطرح کند و هم برای رسیدن به آن خواستها برنامه ریزی کند. آنچه در درجه مهمی از اصالت و جدیت است، همین نگاه داری جمع، افزایش کمی و کیفی جمع و انسجام بیشتر آن است». 

باید تلاش کنیم رای مردم کاریکاتوری نشود
رئیس بنیاد باران با اشاره به فراز و نشیبهای فراوان ملت ایران در طول تاریخ گفت:« با توجه به این فراز و نشیب ها بصورت روشن می توان بیان کرد که ملت ایران کدام هدف را در نظر گرفته و در کدام مسیر حرکت کرده و در راه آن چگونه پایداری کرده است». 

سید محمد خاتمی ادامه داد: «به دلیل همان خواست روشن است که مشکلات و توطئه‌ها او را دلسرد نکرده و حرکت را در این ندیده که در هر مرحله‌ای باید پیروز شود، بلکه نفس حرکت برای او مهم بوده و اگر ناکام شده مایوس نشده و حرکت را ادامه داده است، ولی لحظات و شرایط مختلفی پیش می‌آید که مردم باید تصمیم بگیرند». 

خاتمی تاکید کرد: «افتخار انقلاب اسلامی ما این است که مبنای نظم اجتماعی و حکومت رای مردم است و از جمله، تلاش اصلاحات باید این باشد که این اصل تداوم پیدا کند، به صورت کاریکاتور درنیاید، صوری نشود، واقعی باشد و از اینکه مردم مبنای اصلی تصمیم گیری در نظام باشند و زیر بنای اصلی سامان اجتماعی در عرصه‌های اجتماعی باشند و اگر خطراتی از درون آن را تهدید می‌کند، بشناسیم و سعی کنیم آن خطرات را بر طرف کنیم». 

اصولگرایی یعنی میزان رای مردم است
وی با اشاره به اینکه این وجه از اسلام که مورد توجه و تاکید مردم و در نظام ما قرار گرفت گفت:«این تفاوت مهم چنین اسلام با اسلامهایی با عناوین دیگر است که در دنیا منجر به نتایج ناگواری شده است. این اسلام، اسلام انقلاب ماست که امام(ره) آن را بیان کردند و میزان را رای مردم دانستند و آنها را ارباب دانستند». 

سید محمد خاتمی تصریح کرد : «اتفاقا اصولگرایی این است که آیا ما به این اصل پایبند هستیم و از ان دفاع می کنیم یا به نام دفاع از اصول، این مهمترین اصل اجتماعی را زیر پا می گذاریم و یا روشهایی را بکار می گیریم که لکه دار می شود». 

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در این مرحله باز هم امکانی فراهم آمده است تا مردم به عرصه بیایند و اراده خود را ابراز کنند. هدفهای دراز مدت همیشه هست و نمی توان انتظار داشت که همه آنها یک شبه تحقق پیدا کند». 

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: «هر کس هم که به صحنه بیاید کسی انتظار ندارد که در کوتاه مدت و بدون امکانات و با وجود موانع به ایده آل های خودش برسد. ولی مهم حرکت در این جهت است؛ به هر حال باید اهداف مهم مرحله ای و قابل دست یابی که می تواند زمینه ساز رسیدن به هدفهای بلند تر باشد، بشناسیم و در جهت آنها حرکت کنیم». 

خاتمی تاکید کرد: «این هدف در اینجا و امروز یک تحول و تغییر در درون جامعه ماست. این تغییر به معنی نفی آرمانها، اصول و چارچوبها، ساختار شکنی و شالوده شکنی نیست. اتفاقا تغییری که در این مرحله باید صورت گیرد، بازگشت به اصول و معیارهایی است که در انقلاب، نظام و قانون اساسی بوده است و لطمه دیده و می‌بیند؛ ولو با حسن نیت». 

وی با بیان اینکه «ما اینجا نمی‌توانیم انگیزه خوانی کنیم»، اظهار داشت: «ولی آنچه تحقق می‌باید، ولو با انگیزهای پاک و با قصد خدمت و معیارهایی با که در جامعه و قانون ماست و جزو محکمات و مسلمات ماست که برای آنها انقلاب شده و خونهای پاک ریخته شده سازگار نیست». 

رئیس بنیاد باران ادامه داد: «اگر آن معیارها رعایت شده است، بسم الله، همه باید کمک کنیم و اگر طبق معیار نیست ما موظفیم که کاری کنیم آن معیارها دوباره زنده شود و آن انحرافهایی که ایجاد شده ترمیم شود. این دقیقا یک تغییر دینی، انقلابی و ملی در چارچوب پایبندی اهداف و آرمانها انقلاب اسلامی و خواست ملت ایران در چارچوب قانون اساسی است». 

اگر در کشور سوءتدبیر نبود امروز به جای یک عسلویه که با خون دل درست شد، چندین عسلویه داشتیم
رئیس جمهور سابق کشورمان با اشاره به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور گفت: «اگر ما وضعمان خوب است و از نظر اقتصادی وضع مطلوبی داریم و از امکانات استفاده درستی شده است که مملکت قوی شود و نیازهای جامعه و نیازهای بنیادین جامعه پیشرو، متحول و رو به آینده تامین شود، باید بگوییم راه درست است و اگر نیست راه غلط است و باید تغییر کند». 

وی افزود: «توده مردم ما ممکن است که فقط تورم را درک کنند که همه درک می‌کنیم و عدم تناسب میان قدرت خرید و نیازهایی که هست، با آنچه در عالم خارج تحقق می‌یابد را می‌فهمند. خیلی هم نیاز نیست که با استدلال بگوییم که تورم هست و وضع نامناسب تر از دیروزاست، البته اسناد و مدارک هم هست». 

خاتمی با یادآوری این نکته که در شرایطی به این وضع اقتصادی دچار آمده‌ایم که درآمدهای سرشار داشتیم، اظهار داشت: «امروز رقبای ما که 16 سال دیگر باید از همه آنها جلو تر باشیم، صدها میلیارد ذخیره ارزی دارند». 

وی ادامه داد: «همین اواخر این را شنیدم که دولت کویت تصویب کرده که یک ذره از سرمایه‌های ذخیره شده خود را در جهت هزینه های عمومی و بودجه بکار نگیرد و اگر هم می‌خواهد بگیرد از سودی که از ذخیره‌های ارزی بدست می‌آورد باید هزینه کند. در حالی که در فروردین سال گذشته اعلام شد که ذخیره ارزی 5/14 میلیارد دلار است که ما با همین مبلغ دولت را تحویل دادیم! یعنی چیزی بر حساب ذخیره ارزی افزوده نشده است». 

رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد: «حالا اگر بنا به گزارشی که بعدا اعلام شد، 10 میلیارد دلار دیگر اضافه شده باشد، با در آمد بالای 200 میلیارد در 4 سال گذشته که حدود 48 میلیارد آن را اجازه داشتند در بودجه مصرف کنند حال بر فرض 10 یا 20 میلیارد دلار هم از طریق غیر بودجه‌ای هزینه شده باشد، حدود 120-130 میلیارد دلار می‌بایست ذخیره ارزی داشته باشیم یا در جهات مناسب سرمایه‌گذاری شده باشد». 

خاتمی تاکید کرد: «البته سخن من به هیچ عنوان این نیست که سوء استفاده شده است، صحبت از سوء تدبیر است. ما در این وضعیت در تورم بالا هستیم، در حالی که با بحران جهانی و سقوط قیمتها در دنیا اگر پول خوبی داشتیم، می توانستیم سرمایه گذاریهای کلان تر و اساسی تر کنیم که اگر یک عسلویه با خون دل درست شد، چندین عسلویه داشته باشیم». 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: «اگر این روند درست است، ادامه پیدا کند و اگر نادرست است، به عنوان کسی که دلسوز انقلاب، مردم و اسلام است و کسی که می گوید این اصول و موازینی که به قیمت بسیار گرانی بدست آمده، باید برقرار باشند، می گوییم باید تغییر ایجاد شود». 

بعضی‌ها که حاضر نیستند هزینه بعضی حرفها را بپردازند، از جیب ملت ایران حرف می‌‌ز‌نند
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها در بخش دیگری از سخنانش به بیان و بررسی موقعیت کنونی ایران در عرصه بین المللی پرداخت. 

وی با طرح این سئوال که «ملت بزرگ ایران آیا جایگاه خودش را در عرصه بین المللی دارد»؟، گفت: «مردم عادی ممکن است که برخوردها در فرودگاهها و فروشگاهها را ببینند که همین هم دور از شان ملت ایران است. من در بوشهر هم گفتم، ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که در هیچ نقطه دنیا به یک ایرانی از گل نازکتر گفته شده و توهین شود. اما مشکلات عمیق‌تر از این است». 

سید محمد خاتمی تصریح کرد: «تاثیرگذاری که شما در دنیا داشتید، با تاثیرگذاری که در دنیا قبلاً داشتید و نقشی که جمهوری اسلامی ایران می‌توانست ایفا کند، الان می‌تواند ایفا کند؟ دیروز ما را در مجامع بین‌المللی بیشتر تحویل می‌گرفتند یا امروز»؟ 

وی افزود: «ممکن است بعضی‌ها که حاضر نیستند هزینه بعضی حرفها را بپردازند، خوششان بیاید که از جیب ملت ایران حرفهایی زده شود که فایده ندارد و زیانهایی هم دارد و آنها لذت ببرند و چوبش را دیگری بخورد». 

رئیس بنیاد باران همچنین اظهار داشت: «آیا جایگاه نظام جمهوری اسلامی که باید برای ما الگو باشد و اینقدر برای آن خون داده شده، همانی است که باید باشد؟ اگر نیست، باید تغییر پیدا کند». 

نخست وزیر دانمارک حرف خود را پس گرفت 
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها ادامه داد: «بنده خیلی کوچک هستم و ملت ما بزرگ هستند؛ ولی وقتی کسی بیشتر و بهتر از این ملت نمایندگی بکند و این تلقی باشد که او مورد توجه ملت است، تاثیرگذاری او در دنیا زیاد است. بنده الان هیچ عنوان و سمتی ندارم، ولی به اعتبار این ملت و نمایندگی که روزی از آنها داشته‌ام کوشیده‌ام تاحرفی که می‌زنم در طراز و شان ملت ایران باشد، امروز مورد توجه و تاثیرگذار هستم». 

وی سپس به حضور خود در نشست ائتلاف تمدنها که در استانبول برگزار شد و راسموسن نخست‌وزیر سابق دانمارک و دبیرکل ناتو نیز در آن حضور داشت اشاره کرد و گفت: «آقای نخست وزیر دانمارک که کاریکاتورهای توهین آمیز در کشورشان منتشر شد و واقعاً خشم جهان اسلام و همه آزادگان را برانگیخت و موضع ضعیفی اتخاذ کرد و انتشار آنها را مصداق آزادی دانست». 

خاتمی تصریح کرد: «البته ایشان در این نشست دفاعی که از اسلام کرد و احترامی که به پیامبر گذاشت و حرف اساسی خود را پس گرفت که گفته بود نمی‌توان آزادی‌ها را محدود کرد و گفت که با صراحت می گویم، آزادی توام با مسئولیت است و آزادی به معنی اهانت به دیگران نیست، آن هم به اسلام و شخص پیامبر(ص)و از پیامبر اسلام تجلیل کرد یک نمونه است». 

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: «البته نمی‌گویم که من عامل اصلی این عقب نشینی و اظهارات ایشان بوده‌ام که در مطبوعات و جریانات انعکاس وسیعی داشت. اما همه می‌گفتند که وجود بنده در آنجا و توجه و حرمت به بنده در این موضع‌گیری اثر داشته است. این موضع ملت ایران است که با حضور خود می‌تواند تغییراتی را ایجاد کند. اگر جایگاه ملت ایران و جمهوری اسلامی همانی است که باید باشد، بسیار خوب! همه دنبال آن می‌رویم. ولی اگر نیست، باید تغییر پیدا کند». 

تغییر یعنی بازگشت به اصول
خاتمی سپس با طرح این سئوال که «چگونه باید تغییر ایجاد شود؟» اظهار داشت:«کسانی که عقل و تدبیر دارند باید اولویت‌ها را تشخیص دهند، شرایط زمان و مکان را درک کنند و در عین پافشاری روی اصول و ارزشهای اصلی، امنیت، حرمت، پیشرفت و برخورداری کشور را تامین کنند. ما هر برنامه‌ای داشته باشیم که برای تامین نیازهای معنوی و مادیمان هزینه کمتری بدهیم و فایده بیشتر، آن برنامه خوب است». 

وی تاکید کرد: «اگر برنامه‌ای هزینه داشته باشد ولی فایده نداشته باشد و یا فایده توهمی داشته باشد، آن برنامه درست نیست». 

رئیس جمهور سابق کشورمان همچنین این سئوال‌ها را مطرح کرد که آیا ما بر اساس نقشه راه تدوین شده حرکت می‌کنیم؟ در سال 1404 برترین کشور منطقه خواهیم بود؟ و گفت: «کارشناسان به روشنی در این باره صحبت کرده‌اند و با حساب و کتاب همه چیز مشخص است که در زمینه‌های مختلف باید چگونه باشیم». 

وی تاکید کرد: «من می‌گویم در آن وضع نیستیم و اگر اینطور است باید اوضاع تغییر کند. بنابراین تغییر پیدا کردن یعنی بازگشت به اصول، تامین مصالح و منافع ملی در چارچوب ضوابطی که موجود است. اصلا اصلاحات حرکتی بر پایه دین و در چارچوب قانون اساسی است». 

ما و مهندس موسوی هر دو می‌گوئیم«اسلام ناب» 
سید محمد خاتمی سپس با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده از سوی اعضای ستاد انتخاباتی خود در خصوص گفتمان مهندس میرحسین موسوی گفت: «در اینجا صحبتهایی شد که چندان به مصلحت نبود و جفای به عزیزی چون مهندس موسوی بود». 

وی تصریح کرد: «ایشان می‌گوید "اسلام ناب"، ما هم می‌گوییم اسلام ناب و اتفاقا وقتی می‌گوییم اسلام ناب، یعنی اسلام مقابل تحجر و اسلامی که طرفدار استبداد باشد و حرمت مردم را نگه ندارد و موافق پیشرفت جامعه نباشد، این اسلام، اسلام آمریکایی است».
 
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها اظهار داشت: «اسلام ناب اسلامی است که در عین اینکه ظریف ترین و لطیف‌ترین ارزشهای اخلاقی را در جامعه تزریق و تقویت می‌کند، باعث پیشرفت و آزادی و آبادانی کشور می‌شود». 

رئیس دولت اصلاحات افزود: «ایشان روی "عدالت" تکیه می‌کنند، مگر ما تکیه نمی‌کنیم؟ البته ممکن است تعریف‌ها کاملا بر هم منطبق نباشد، برخی عدالت را در بعضی ابعاد می‌‌بینند، اصلاحات آن را همه جانبه می‌داند و با دادن حق هر ذی حقی به او تحقق پیدا می‌کند». 

جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند از حقوق همه شهروندانش ولو دین نداشته باشد دفاع می‌کند
خاتمی تاکید کرد: «هر شهروندی در جمهوری اسلامی ایران، با هر گرایش و مذهبی اگر حقی دارد که طبق قانون اساسی دارد، اگر این حق ضایع شد خلاف عدالت است. در اینجا به این خاطر که اکثریت جمعیت شیعه هستند، فقط از حقوق شیعیان دفاع نمی‌شود». 

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند که با پیروی از امیرالمومنین(ع) از حقوق تمام کسانی که تحت چارچوب این نظام هستند دفاع می‌کند، ولو دین نداشته باشد. یک سیلی نابجا به زرتشتی یا مسیحی و یا کسی که دین دیگری دارد، همانقدر باید ما را نارحت کند که یک سیلی نابجا به یک مسلمان زده شود». 

ما از محرومان و مستضعفان دفاع می کنیم اما طرفدار استضعاف نیستیم
رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «دفاع از حقوق شهروندی عدالت است و اینها افتخار اسلام و انقلاب اسلامی است»، گفت: «مگر از مهمترین اهداف ما"طرفداری از مستضعفان و محرومان جامعه" نیست؟ مگر ما زندگی خوب را برای تمام کشور نمی‌خواهیم؟ مگر یکی از شعارهای ما که کمی در آن موفق شدیم، زدودن جلوه‌های خشن فقر در جامعه نبود؟ نه فقط زدودن جلوه‌های خشن که زدودن فقر از اهداف ماست». 

وی افزود: «بنابراین دفاع از محرومان و مستضعفان ازهدفهای همه ماست. البته باید هوشیار بود که مرز خیلی ظریفی وجود دارد و کسانی که از مستضعفان دفاع می‌کنند بدانند که ما طرفدار "استضعاف"نیستیم». 

استضعاف مثل استکبار بد است
سید محمد خاتمی تصریح کرد: «ما همدرد مستضعفین برای بیرون آمدن آنها از استضعاف هستیم. اگر خدای نکرده اینگونه تعبیر شود که هرجا استضعاف بود، اخلاق و ادب و ایثار و فداکاری هست و هرجا پول و سرمایه باشد، سودا گری و ... هست، بنابراین باید همه جا استضعاف باشد تا اخلاق خوب جاری باشد. این مساله بر خلاف نص صریح قرآن است». 

رئیس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «استضعاف مثل استکبار بد است»، اظهار داشت: «به مستضعف باید توجه شود. حکومت باید به مستضعف برای رفع استضعاف توجه کند. این نقطه دقیقی است که ما به خاطر حمایت از مستضعفین، طرفدار استضعاف نیستیم تا این طور تلقی شود که هر جا پول و تولید و ثروت هست، بد است. نه! اینها باید باشد تا در سایه آنها مستضعف را از استضعاف بیرون بیاوریم». 

نتیجه بد دانستن بخش خصوصی ورشکستگی سرمایه‌دار و مولتی میلیارد شدن دلال است
وی افزود: «عدالتی که ما می‌گوییم توزیع فقر نیست، توزیع امکانات است و امکانات هم باید ایجاد شود. امکانات مادی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و اینکه کسی فداکاری کند و سرمایه گذاری کند». 

خاتمی با انتقاد از برخی افراد که خیال می‌کنند هرجا پول و بخش خصوصی هست، بد است و باید با بی اعتنایی با او رفتار کرد، گفت: «نتیجه همین تفکر این می‌شود که در کشور دلالهایی می‌آیند که یک شبه مولتی میلیاردر می‌شوند و سرمایه گذار به این دلیل که زمینه برای سرمایه‌گذاری ندارد، ورشکست می‌شود و پولش را وارد تولید نمی‌کند». 

رئیس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: «امروز کار دلالی اگر نگوییم صد در صد سود، 50-60 درصد سود دارد. برای یک سرمایه گذاری باید 10-15 سال منتظر بود تا مقداری سود بدهد و احیاناً سودی هم عاید نشود و گاهی یک سرمایه گذار فداکاری می‌کند و می‌آید در عرصه تولید سرمایه گذاری می‌کند». 

در این مملکت باید تولید باشد و عادلانه هم توزیع شود
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: «بنابراین در این مملکت باید تولید باشد و عادلانه هم توزیع شود و به گونه‌ای باشد که فقر و محرومیت در جامعه از بین برود و رونق سرمایه باشد و در جامعه رواج یابد. بنابراین یکی از موارد دفاع از مستضعفین این است که ما زمینه را فراهم کنیم که تصدی‌گری از دولت برود و محول به بخش خصوصی شود و آن بخش هم سرمایه‌گذاری کند و اگر سودی دارد، بدست آورد و بقیه هم عاید جامعه شود. ما هم طرفدار مستضعفین هستیم». 

وی سپس خطاب به منتقدان گفتمان مهندس موسوی گفت: «پس می‌بینید در شعارهای اصولی اختلافی نیست. اصلاحات ما هم شفاف است؛ مگر اصلاحات ما غیر از عدالت، اسلام ناب، طرفداری از مستضعفین، رفع فقر و محرومیت در جامعه کم کردن فاصله‌های بزرگ طبقاتی- نه با زور، بلکه با ساز و کارهای مناسب آزادی‌های اساسی، حرمت مردم و رعایت حقوق شهروندی است. مگر جناب مهندس موسوی بر روی این مسائل تکیه نمی‌کند»؟ 

مگر به من نمی‌گفتید هیچ چیز نمی‌خواهیم جز تغییر؟
خاتمی تصریح کرد: «من گله نمی‌کنم، ولی برخی دوستان چطور حالا انتظار دارند که همه ایده‌آلهای اصلاح طلبی یک شبه تحقق یابد؟ مگر ما در 8 سال چقدر توانستیم ایده‌هایمان را تحقق ببخشیم؟ مگر همه سراغ من نمی‌آمدند و می‌گفتند که ما هیچ چیز نمی‌خواهیم و فقط می‌خواهیم که مملکت از این وضع بیرون بیاید و فقط تغییر ایجاد کنید»؟ 

سید محمد خاتمی افزود: «البته فقط تغییر کافی نیست؛ تغییر باید به‌گونه‌ای باشد که حرکت ما را در مسیری که قبول داریم تسهیل کند، ولی ایده‌آلی و توهمی فکر نکنیم، هرکسی که به صحنه بیاید، ما به صد در صد اهدافمان نمی‌رسیم. من همین الان بگویم که اگر مردم فکر می‌کنند هر حکومتی، ولو پیامبر اکرم(ص) در راس آن باشد، می آید و یک شبه مشکلات را حل می‌کند، اشتباه می‌کنند». 

مردم انتظار نداشته باشند که هرکس روی کار آمد، فردای آن روز مشکلات را حل کند
سید محمد خاتمی سپس اظهار داشت: «من هشدار می‌دهم که چه این دولت تداوم یابد و چه دولت جدید بیاید، سال آینده تورم و مشکلات جامعه از چیزی که الان هست بیشتر است. اما اگر تغییر رخ ندهد، مسیر، مسیر ویران کننده‌ای است». 

وی با بیان اینکه اگر در این مسیر «تغییر» ایجاد کم کم می‌توان مساله را مهار کرد و ظرف چند سال در وضع جامعه بهبود ایجاد شود، گفت: «مردم انتظار نداشته باشند که هرکس روی کار آمد، فردای آن روز مشکلات را حل کند. مشکلات ریشه‌ای است و در این سالها متصلب‌تر و دشوار‌تر شده است و حل آن هم کار آسانی نیست». 

موسوی و کروبی از سرمایه‌های ما هستند
سید محمد خاتمی در ادامه اظهار داشت: «جناب آقای موسوی از عزیزان ماست و از افراد شناخته شده‌ای است که همه می‌دانیم، جناب آقای کروبی هم از بزرگان و دوستانی است که واقعا همیشه در همه عرصه‌ها حضور مسئولانه، آگاهانه و شجاعانه داشته‌اند. اینها سرمایه‌های ما هستند».

آقایان موسوی و کروبی کاری کنند که نتیجه‌اش جلوگیری از تشتت آرا باشد
وی یادآور شد: «چقدر ما سینه چاک می‌کردیم که مهندس موسوی وارد صحنه شود، حالا آمده، آقای کروبی هم آمده و هر دو هم بزرگوارند، اما در درجه اول خطاب من به این عزیزان که با هر دو آنها ملاقات دارم و خواهم داشت این است که ما فکر کنیم که هر کاری انجام می‌شود، انشالله نتیجه‌اش باید به نفع مردم؛کشور و اصلاحات و جلوگیری از تشتت آراء باشد». 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: «می‌توان راهکارهایی را پیدا کرد که تفرق نباشد. من هم هر کاری که در توانم باشد و هر ابتکاری که از دستم برآید به خرج می‌دهم و مطمئن باشید که اگر ما تدبیر کنیم موفقیت نصیب شما خواهد بود، همچنانکه در 84 می‌توانست نصیب شما شود». 

وی با اشاره به آرای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نهم گفت: «مجموع رای‌های ما حدود 60 درصد است. اما این رای کجا رفت؟ چه شد که کسانی که رای اصلی‌شان حدود یک پنجم رایی بود که به صندوقها ریخته شد، پیروز شدند؟ البته روش، روش منطقی و قانونی بود و نتیجه هم محترم است».
آیا لازم است بنده قسم بخورم که پیغامی در کار نبوده که کنار بروم؟ 

سید محمد خاتمی سپس به انصراف خود از کاندیداتوری و برخی نقل‌قول‌هایی که علت اصلی انصراف او را پیغام‌هایی از سوی برخی شخصیتها می‌دانند، گفت: «بنده واقعا از بعضی از این حرفهایی که زده می‌شود تعجب می‌کنم که گفته می‌شود به بنده پیغامهایی داده شده است که کنار بروم آیا لازم است بنده قسم بخورم که اینگونه نبوده است؟ واقعا اینگونه نبوده است». 

وی افزود: «یا گفته می‌شود که گفته‌اند تا یک نفر دیگر وارد شود و در مقابل ما قرار بگیرد. این حرفها اصلا دور از شان ماهاست. اصلا مگر می‌شود تصور کرد که بنده و مهندس موسوی با یک بازی که سرنخ آن دست دیگران باشد به صحنه آمده باشیم»؟ 

خاتمی تاکید کرد: «اصلاً یکی از علل کنار رفتن من این بود که آقای مهندس موسوی یک شخصیت اخلاقی نجیب شریف است، من هم مشهور به اخلاقی بودن هستم و اینجا احساس می‌کردم که رقابت بر سر قدرت است. می‌گفتند که تا شب انتخابات صبر کنید، ولی به مردم چه بگوییم؟ بگوییم که وارد صحنه بشوید و در آخر معلوم نیست بیاییم! این بازی کردن با افکار مردم نیست»؟ 

سید محمدخاتمی ادامه داد: «نکته دیگر اینکه، بنده به غلط یا درست، به حق یا نابحق، بیشتر برای اصلاحات جنبه نمادین دارم. من رای واقعی اصلاحات برای شخص خودم را برای اصلاحات می‌خواستم. هر عاملی که باعث شود، آن رای شکسته شود، شکست اصلاحات است. اصلاحاتی که با 51 درصد موفق شود، پیروزی را در خود ندارد زیرا به هر حال از روی افراد محاسبه می‌شود». 

رئیس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «ما حق نداریم این تلقی را ایجاد کنیم که اصلاحات رای بالا ندارد»، اظهار داشت: «البته همه دوستانی که در صحنه هستند شایستگی دارند، بنده هم حق ندارم آن چیزی را که واقعی است، باعث شوم تا خلاف واقع تلقی شود و استدلالهای آقای موسوی کاملا برای من قانع کننده است و البته بعدها وقت هست که بحث کرد». 

اگر دوستان حاضر در صحنه تدبیر نکنند تاریخ ما را نخواهد بخشید
خاتمی تصریح کرد: «امروز فقط باید به پیروزی فکر کرد و این با حضور مردم و به‌خصوص جوانان ممکن است. این لحظه بسیار حساسی است و نیز دوستانی که الان در صحنه هستند باید تدبیر کنند. تاریخ ما را نخواهد بخشید اگر بار دیگر دچار اشتباهی شویم که بعد بگوییم کاش جور دیگری می‌شد». 

پشت آدم از این دروغ و تخریب و افتراهای برخی تریبون‌ها می‌لرزد
رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «بنده نسبت به آینده هم بسیار خوشبین هستم» اظهار داشت: «ما نباید پراکنده شویم، ما در موقعیت نا برابری وارد صحنه شده‌ایم. کدام تریبون دست شماست؟ تریبون‌هایی که باید ملی باشند و از بیت المال تغذیه می‌کنند، دائما در حال تخریب شما هستند. واقعا از این تهمت‌ها، افتراها و دروغها پشت آدم می‌لرزد». 

رئیس جمهور سابق کشورمان با ابراز تاسف شدید از رایج شدن این رفتارهای غیراخلاقی، گفت: «در جامعه‌ای که افتخار می‌کند انقلابش اسلامی است، دین و پیامبرش برای تتمیم مکارم اخلاق آمده و بزرگترین گناهانش تهمت و افترا و غیبت و دروغ است، اینقدر به‌دسادگی دروغ گفتن؟ آن هم از تریبون‌هایی که باید واقعاً نماینده آن آرمانها و اصول و نیز خواست کل ملت ایران باشد و خودشان را باید زبان انقلاب بدانند». 

سید محمد خاتمی ادامه داد: «شما در این فضا وارد عرصه شده‌اید. خودمان کاری نکنیم که با یکدیگر مشکل پیدا کنیم. در کنار یکدیگر با اشتیاق جامعه را به شرکت در انتخابات دعوت کنیم. البته اگر ما "قربه الی الله" می خواهیم کار کنیم، باید برای رای آوردن باشد و گذشت و تواضع در اینجا معنا ندارد و اگر تلاش نکنیم مسئولیم». 

رئیس بنیاد باران سپس گفت: «دراین مدت گروهها و کسانی آمدند که من شرمنده آنان هستم به‌خصوص جوانان و معلوم شد که موثرند البته من از اول گفتم که روی افراد متمرکز نشوند بلکه اندیشه را محور قرار دهید ولی به من محبت داشتند و حالا هم می‌دانم که احساسات پاک خیلی‌ها جریحه‌دار شده است». 

هر چه در توان دارم به کار می‌بندم
وی تاکید کرد: «ولی شما بزرگ هستید و نماینده یک جامعه سرفراز تاریخی هستید، شما نسلی هستید که باید بار سنگینی اعتلای کشور و ملتتان را به دوش بکشید و ظرفیت فراوان داشته باشید و اولویت را تشخیص دهید و با همان همت و شور در صحنه باشید». 

خاتمی با بیان اینکه «نسل جوان ما در حالی که لطیف‌ترین شور و احساسات را دارد از عقلانیت درخور توجهی برخوردار است»، اظهار داشت: «همه در کنار هم جلو برویم و من هم به عنوان فرد کوچک در عرصه داخلی و خارجی حضور دارم و آنچه را در توان دارم به کار می‌بندم و فکر می‌کنم وقتی ظرفیتی فراهم می شود، از آن باید استفاده کرد». 

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: «فرصتها کم بدست می‌آید. اصلا دیپلماسی درست، شناخت درست فرصتها و استفاده خیلی فوری و دقیق از آنهاست. زیرا در عرصه سیاسی فرصتها از بین نمی‌روند و تبدیل به تهدید می‌شوند. مطمئنا اگر تغییر رخ دهد فضا برای فعالیت شما در عرصه‌های مختلف باز‌تر خواهد بود». 

سید محمد خاتمی خاطرنشان کرد: «من یک فرد کوچک در کنار شما بزرگان و قطره کوچکی از دریای ایمان، اراده، عقلانیت و احساس ملت شریف و بزرگوار ایران هستم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین