کد خبر: ۵۸۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۳

اطلاعات تازه درباره منبع آزمون موهن

آفتاب‌‌نیوز : این كتاب در واقع ترجمه جدید كتاب علامه طباطبایی به اضافه ملحقات ترجمه پیشین است. مقایسه‌ای بین كتاب اصلی با این كتاب نشان می‌دهد كه اولا متون عربی دست‌ نوشته‌های علامه حذف شده و اضافات محمد هادی فقهی در ترجمه اولیه در این كتاب هست.

توضیحی كه در صفحه 8 این كتاب آمده بدین شرح است: «پس از آنكه استاد علامه، این كتاب را برای ترجمه به دانشمند گرامی، آقای محمد هادی فقهی سپرد، ‌مترجم گرانقدر هنگام ترجمه هر باب، به احادیث بسیار دیگری برخورد نمود كه از اعتبار لازم نیز برخوردار بود و از قلم شریف علامه افتاده بود. لذا آنها را گردآوری نموده، از مولف اجازه گرفت و آنها را به عنوان ملحقات به اصل كتاب افزود و بدین وسیله كتاب را كامل ساخت». بنابراین، بخش زیادی از این كتاب كه اتفاقا سوالات بیشتر از آنها آمده مربوط به ملحقات است كه گردآوری شده استاد فقهی است.

وبلاگ «بر ساحل سلامت» كه اين بررسي را انجام داده، ضمن اشاره به نكات فوق می‌افزايد: این كتاب 21 باب دارد كه از توضیح شمایل حضرت تا آداب نظافت، طهارت، خوراك، پوشاك و معاشرت در آن وجود دارد. بر خلاف شنیده‌ها كتاب، مانند هر سیره دیگری بوده و در آن هیچ هتك حرمتی دیده نمی‌شود. به نظر می رسد كج سلیقگی مفرط طراح سوال باعث شده چنین سوالاتی از دل این كتاب بیرون آید. البته لازم به ذكر است كه با توجه به بخشی از این مطالب می‌شد با یك ذره‌بین به دنبال سوالهایی به مراتب بدتر و دون‌شان‌تر گشت. اما اگر طراح سوال می‌خواست، به راحتی می‌توانست بابهای فراوانی درباره زهد، اخلاص، تقوی و اخلاق و بسیاری از آموزه‌های واقعی حضرت از این كتاب بیابد و مورد پرسش قرار دهد.

این مطلب می‌افزاید: نكته اینجاست كه بسیاری از مومنان امروزی علاقه بسیاری به خواندن كتابهای سیره دارند و احادیث اینچنین كم نیستند. از كتاب «حلیة المتقین» گرفته، تا بعضی از احادیث «بحار النوار» مملو از اینگونه آموزه‌هاست. به نظرم مخاطبان این آموزه‌ها هستند كه باید توانایی گزینش بین احادیث را با توجه به شرایط زمانی داشته باشند و بتوانند لب و اصل اسلام را از دل هزاران كتاب و از دل هزاران حدیث جعلی و غیر جعلی استخراج كنند. و گرنه این مهم نیست كه زمانی علامه طباطبایی به عنوان اولین كتاب خودش در آغاز مسیرش چنین كتابی نوشته باشد یا نباشد.

نویسنده این وبلاگ در ادامه مطلب خود با نقل برخی سؤالات این آزمون موهن و مقایسه آن با بخش‌های مرتبط در كتاب «سنن‌النبی» آنچه را كه «كج‌سلیقگی طراح سؤال» می‌نامد، به نمایش گذاشته ‌است كه آفتاب به دلیل توهین‌آمیز بودن متن سؤالات از تكرار آن خودداری می‌كند. 

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین