کد خبر: ۷۶۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۲:۴۹
تغییر مدیریت جهان،

راهکار احمدی نژاد برای خروج از بحران اقتصادی

اوپک ارز جدیدی را برای مبادلات نفتی تعریف کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی نژاد رییس جمهور، در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین اجلاس شورای دبیران و یکصد و بیست و سومین جلسه هیات عامل صندوق اوپک برای توسعه بین المللی گفت: «وضع موجود اقتصاد جهانی حاصل اندیشه و مدیریت ناسالم و سازو کارهای کنونی حاکم در جهان است و تنها راهکار حل آن تغییر مدیریت جهانی است».

احمدی نژاد در جمع وزرای اقتصادی اوپک در اصفهان اعلام کرد: «ما در اینجا جمع شده‌ایم تا راهکارهای مناسبی برای فعال‌تر نمودن صندوق اوپک پیدا کنیم. بدیهی است قبل از آن شناخت و ارزیابی وضعیت کنونی اقتصادی جهانی می تواند ما را در رسیدن به اهدافمان کمک نماید».

به گزارش موج ، احمدی نژاد افزود: «بسیاری از مردم امیدوار بودند با افزایش حجم و تنوع اقدامات اقتصادی، مالی و پولی در سطوح دو جانبه، چند جانبه و بین المللی و انباشت تجربه های فراوان اقدامات کنونی اقتصادی در جهان بتوانند نقش موثری در شکوفایی اقتصادی، توسعه تجارت، تقویت بنیه اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای ضعیف، حفظ ارزش ذخایر و سرمایه گذاری های مختلف، حفظ امنیت و ثبات بازار، کنترل نرخ ها و تورم و بالاخره افزایش رفاه عمومی، رفع فقر و بیکاری و ترسیم آینده‌ای روشن برای همه شهروندان داشته باشند. اما متاسفانه با گذشت زمان علامت‌های منفی بیشتر شده و زنگ های خطر به صدا درآمده است. بازار ثبات ندارد، ارزش پول ملی در کشورهای مختلف متاثر از عوامل گوناگون متلاطم بوده و امکان پیشگیری‌های واقع گرایانه را در برنامه ریزی و سرمایه گذاری و هر نوع فعالیت اقتصادی تا حد زیادی سلب نموده است».

وی ادامه داد: «فاصله کشورها و طبقات فقیر و غنی زیادتر می شود قیمت مواد اولیه و مواد غذایی روز افزون است، تولید اقلام مهم و ضروری رو به کاهش است، رکود اقتصادی و تورم نگران کننده است و مهمتر اینکه دولت ها و شهروندان کشورهای مختلف نمی‌توانند آینده‌ای روشن از نظر اقتصادی و مالی برای خود ترسیم نماید».

رییس جمهور در ادامه سخنان خود ابراز داشت: «بدون تردید ادامه وضع موجود قابل دوام نخواهد بود و به تحولات سریع اجتماعی و سیاسی در بسیاری از نقاط و برهم خوردن مبادلات موجود جهانی منجر خواهد شد».

وی در ادامه درباره علل بروز، اختلالات و نابسامانی‌های مزبور گفت: «بررسی و شناخت دقیق علل بروز این پدیده منطقی‌ترین راه برای دستیابی به راه حل های مناسب است. عده‌ای علت را در مسابقه بی‌فرجام برای افزایش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها افزایش قیمت، مواد اولیه صنعتی، افزایش قیمت انرژی، استفاده از محصولات کشاورزی برای تولید سوخت، کاهش ارزش دلار و تورم جهانی، تغییرات زیست محیطی، خشکسالی ها و افزایش مصرف جهانی جستجو می کنند. با فرض درست بودن عوامل مزبور سوال این است که علت ریشه‌ای همه این عوامل در جهان چیست؟ آیا چنین شرایطی نتیجه طبیعی مدل توسعه جاری در جهان و مکانیزم بازار نیست؟ یا اینکه عوامل خارج از آن با دخالت ها و اعمال سیاست‌های خاصی باعث این وضعیت نگران کننده شده است؟». 

دکتر احمدی نژاد افزود: «به نظرم پاسخ این است که هر دو عامل موثر و البته مکمل یکدیگرند. اصولاً نظام توسعه و مکانیزم بازار بدون یک کنترل قوی و تعیین کننده مسلط که روابط را به صورت عادلانه در جهان تنظیم کند، فاقد اعتبار و دوام است و امروز از وجود چنین کنترل کننده‌ای بی‌بهره هستیم و مهمتر دخالت های سازمان یافته، هدفمند و البته مخرب برخی قدرت های سیاسی و اقتصادی در موازنات اقتصادی و در بازار است». 

وی در ادامه گفت: «اجازه دهید به یک مورد مهم بپردازم. می‌دانید که کاهش ارزش برابری دلار و افزایش قیمت انرژی دو روی یک سکه هستند که از عوامل نابسامانی‌های اخیر معرفی می‌شوند. به راستی علت این پدیده چیست؟ می‌دانید که بخشی از کاهش ارزش دلار انعکاسی و بخشی دیگر ارادی است. امروز برنامهِریزان برخی قدرت‌های بزرگ به ناچار برای کاهش تبعات عملکرد دیروز خود و از سوی دیگر برای تحویل اراده خود در بازار اقدام به کاهش ارزش دلار می‌کنند».

احمدی نژاد در همین رابطه عنوان کرد: «سالهای طولانی تورم و مشکلات اقتصادی برخی قدرت‌ها از طریق تزریق دلار بدون پشتوانه به اقتصاد جهانی به سایر ملت‌ها تحمیل شده است، و امروز که ظرفیت جذب اقتصاد جهانی کاهش یافته و دیگران نیز وارد این میدان شده‌اند، این آسیب ها به کانون اصلی تولید آن بازگشت کرده است».

او ادامه داد: «تامین هزینه جنگ‌ها و اشغالگری‌ها، جبران مصارف سنگین و اسراف گونه و همچنین برای پر کردن جیب سرمایه داری جهانی از دید ملت ها به طور گسترده‌ای دلار بدون پشتوانه تزریق شده است. به نحوی که امروز انعکاس آن در کاهش روز افزون ارزش دلار به خوبی قابل مشاهده است. پدیده‌ای که همه روابط اقتصادی جهان را در معرض فرو ریختن قرار داده است».

احمدی نژاد اثر دخالت‌ برخی کشورها در مورد انرژی را کاملا مشهود دانسته و گفت: «در حالی که رشد مصرف کمتر از رشد تولید است، و بازار انباشته از نفت است، قیمت‌ها روند تصاعدی خود را ادامه می‌دهند. و این وضعیت کاملا مصنوعی و تحمیلی است. بسیار روشن است که دست‌های پیدا و پنهان و با اهداف سیاسی و اقتصادی قیمت را به صورت کاذب کنترل می‌کنند به راستی چرا برخی از قدرتمندان و سرمایه سالاران بین المللی چنین می‌کنند؟ آیا هدف آنها تامین مخارج جنگ ها و اشغالگری‌هاست؟ آیا هدف آنان توجیه پذیر کردن سرمایه گذاری روی منابع جدید انرژی در عمق دریاهاست، در قطب شمال و یا سایر مناطق است؟ یا مسائلی دیگری در راه است؟ از یک سو به صورت مصنوعی قیمت نفت و انرژی و مایعات در مصرف آن را بالا نگه می‌دارند و از سوی دیگر استحصال سوخت از مواد پایه کشاورزی را ترویج می‌کنند و همین را بهانه افزایش قیمت مواد غذایی قرار می‌دهند و بدتر از آن در برابر توسعه تولید و استفاده از انرژی پاک و ارزان هسته ای صف آرایی می‌کنند».

احمدی نژاد در ادامه سخنرانی خود در بیست و نهمین اجلاس وزاری صندوق اوپک بیان داشت: «به نام تجارت آزاد یک سوء مقرراتی نظیر کاهش تعرفه واردات کشاورزی و بعضا صنعتی را به ملت ها تحمیل می‌کنند و از سوی دیگر با اعطای یارانه ها به بخش‌های مزبور در کشور خود کشاورزان، صنعتگران سایر کشورها را از پا در می‌آورند. از نظر آنان تحمیل مناسبات نا عادلانه ولو اینکه منجر به فقر صدها میلیون نفر شود، کار آسانی است آنان مرزهای اخلاقی و انسانی را زیر پا می‌گذارند».

رییس دولت نهم درادامه سخنان خود گفت: «حال سوال این است که راه چاره چیست؟ آیا با ساز و کارهای موجود می‌توان زیاده‌خواهی بی‌پایان و اشتهای سیری‌ناپذیر آنان را کنترل کرد؟ ساز و کار سازمان ملل در حالی که برخی از این قدرتها برای شورای امنیت که بالاترین نهاد تصمیم گیری است، تعیین تکلیف می‌کنند، و از آن استفاده ابزاری می‌نماید چگونه می‌تواند شرایط را به سامان کند؟ اصولا در حالی که هر کشوری سیاستی خاص و مبتنی بر منافع خود را دنبال می‌کند و هم زمان اراده‌های مختلف و انگیزه‌های گوناگون و بعضا شیطانی و با امکانات وسیع دست اندرکار اعمال سیاست‌های ناعادلانه در مناسبات جهانی هستند، ساز و کارهای موجود چگونه قادر به حل مسائل هستند؟ اگر قادر به اصلاح بودند، آیا وضعیت جهان به اینجا می‌رسید که آمارهای رسمی از بیش از 1 میلیارد فقیر خبردهند در حالی که فقط سرانه جهانی تولید سالانه غلات بیش از 400 کیلوگرم به ازای هر نفر است؟».

وی افزود: «کاملا روشن است که وضع موجود حاصل اندیشه و مدیریت ناسالم و ساز و کارهای حاکم واصلاح آن مستلزم تغییر در اندیشه و مدیریت و نظامات حاکم بر جهان است. در چنین شرایطی ترویج اندیشه دینی و انسانی و ارزش های اخلاقی و حاکمیت مدیران صالح وعدالت گستر بیش از پیش ضرورت می‌یابد. مدیریتی که در پایه سلامت، عشق به انسانها و خدا پرستی استوار باشد. رقابت‌های برای قدرت و ثروت باید به رقابت برای خدمت و دوستی تبدیل شود. و ساز و کارهای عادلانه جانشین مناسبات یک سویه و ظالمانه گردد».

احمدی‌نژاد با ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکلات اقتصادی جهان گفت: «کاهش روز افزون ارزش دلار از مهمترین مشکلات امروز جهانی است. خسارت ناشی از این امر اقتصاد جهانی به ویژه کشورهای صادر کننده انرژی را تحت تاثیر قرار داده است. افزایش نرخ کالاهای اساسی نظیر گندم و برنج، دانه های روغنی و انواع فلزات تحت تاثیر این پدیده‌اند. 6 ماه پیش در اجلاس سران اوپک در ریاض اعلام کردم، قرائن و شواهد فراوانی حکایت از تداوم کاهش ارزش دلار دارد و اینکه می‌بینیم این پدیده همچنان ادامه دارد و در این فاصله به ارزش ذخایر ارزی کشورهای اوپک ضربه وارد شده است. و لذا پیشنهاد خود را تکرار می کنیم که باید ترکیبی از ارزهای معتبر مبنای معاملات نفتی قرار گیرد و یا کشورهای عضو ارز جدیدی را به همین منظور تعریف کنند».

رییس جمهور اظهار داشت: «مجدداً در تاسیس بورس جدید نفت با همکاری اعضا، تبدیل ذخایر ارزی موجود به ارزهای معتبر و تاسیس بانک اوپک به ذخایر ارزی و منافع ملی اعضا را صیانت می کند، تاکید می ورزم. تاسیس بانک اوپک پیشنهاد آقای چاوز بوده که پشتیبانی کامل خود را از آن اعلام می کنم».

احمدی نژاد در پایان گفت: «خدا پرستی، اخلاق و معنویت رمز همه موفقیت‌هاست. بشریت به آینده امیدوار است و برای زندگی در جهانی پر از عدل و با آسمان صالح خود را باید آماده کند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۹
0
0
عجب حرفهاي قشنگي گفته همه اش در مورد اقتصاد ما صدق مي كند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین