کد خبر: ۴۸۸۵۹
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۹
بازتاب اظهارات تازه دبیر شورای نگهبان

انتخابات مجلس هفتم؛ حکایت همچنان باقی است

آفتاب‌‌نیوز :

اما در تازه ترین اظهارات، اوایل این هفته «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان، به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان با دفاع از رد صلاحیت های مجلس هفتم، گفت: «شورای نگهبان راه ورود افراد مخالف نظام را به مجلس سد کرد.» 

اما مخاطبان جنتی چه کسانی بودند؟ طیف هایی چون سلطنت طلبان و طرفداران گروه های جدایی طلب که تکلیفشان در قانون اساسی جمهوری اسلامی مشخص شده است و کمتر کسی در رد صلاحیت آنان تردید دارد اما شاید مخاطب اصلی دبیر شورای نگهبان طیف های گسترده ای از اصلاح طلبان حامی دولت خاتمی بودند که در ایام مجلس ششم ظاهرا از نگاه سخت گیرانه برخی حامیان فکری جناح راست، برخلاف جریان رودخانه شنا کرده بودند. البته شورای نگهبان در نگرانی از اصلاح طلبان تنها نبود و برخی روحانیون سنتی نیز در این نگرانی ها سهیم بودند تا جایی که در جایی گفته شده بود: «هر وقت مجلس ششم تشکیل جلسه می داد و ما پیچ رادیو را باز می کردیم، نگران بودیم که چه چیزی تصویب می کنند.» 

رد صلاحیت های گسترده مجلس هفتم انتقادات فراوانی را در میان طیف های مختلف جامعه مخصوصا فعالان سیاسی و روشنفکران برانگیخت. اکثر ردصلاحیت شدگان را اصلاح طلبانی تشکیل داده بودند که دارای سوابقی روشن در جریان انقلاب و جنگ و پس از جنگ بودند و امروز مغضوب شورای نگهبان. 

«علی مزروعی» عضو شورای مرکزی حزب مشارکت که خود از نمایندگان مجلس ششم و از رد صلاحیت شدگان مجلس هفتم است،‌ در واکنش به سخنان احمد جنتی می گوید‌: «اگر آقای جنتی از اقدامات شورای نگهبان دفاع نکند، چه کسی باید دفاع کند؟» 

اصلاح طلبان اگر چه در جریان برگزاری انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شدند اما همواره خواهان اعلام دلایل رد صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان بوده اند. مزروعی در این باره می گوید: «اظهارات آقای جنتی در حالی مطرح شود که برای اکثریت قاطع کسانی که رد صلاحیتشان در مجلس هفتم رد شد،‌ از جمله خود من هیچ دلیلی ارایه نشد، ما دلیل ردصلاحیت خود را نیز خواستار شدیم و به آقایان هم گفته بودیم رعایت حال ما را نکنند و هر چه در چنته دارند بگویند، اما با همین توجیهات دلیلی ارایه نشد.» 

شورای نگهبان در واکنش به درخواست اعلام دلایل رد صلاحیت ها از جانب رد صلاحیت شدگان بارها اعلام کرده بود، دلایل ردصلاحیت ها را در جامعه منتشر نمی کند اما به طور خصوصی به اطلاع رد صلاحیت شدگان خواهد رساند. مزروعی با تأکید بیان می کند: «آقای جنتی لااقل در مورد بنده بیایند اعلام کنند چرا ردصلاحیت کردند؟» 

احمد جنتی گفته بود: «شورای نگهبان راه ورود افراد مخالف نظام را به مجلس سد کرد.» مزورعی در این باره معتقد است: «3-2 هزار نفر در جریان انتخابات مجلس هفتم رد صلاحیت شدند آیا «مخالف نظام» شامل همه است؟» مزروعی البته تأکید می کند: «اگر حتی حق یک نفر تضییع شده باشد،‌حرف های آقای جنتی سودی ندارد.» 

«شهربانو امانی» از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم که وی نیز در انتخابات مجلس هفتم جزو طایفه ردصلاحیت شدگان بود، در واکنش به سخنان جنتی سعی می کند وظیفه شورای نگهبان را یادآور شود: «مهمترین وظیفه شورای نگهبان اعلام بی طرفی و رعایت مُر قانون انتخابات به عنوان یک ناظر بیطرف است.» 

شاخصه بسیاری از رد صلاحیت شدگان علاوه بر وابستگی فکری به جریان اصلاح طلبی این بود که عضو احزاب اصلاح طلب نیز بودند و این بر بحران رد صلاحیت های گسترده افزوده بود.
امانی در این باره معتقد است: «خیلی ها به دلیل اینکه عضو حزبی بودند و یا مسایلی را که ناظران قبول نداشتند در پرونده خود داشتند، رد صلاحیت شدند.» 

اما رد صلاحیت شدگان در واقع چه کسانی بودند؟ آیا واقعا اتهام «مخالف نظام بوده» که جنتی از آن سخن به میان می آورد، صحیح است؟ امانی می گوید: «3000 نفر از فعالین سیاسی که رد صلاحیت شدند، در حوزه کاندیداتوری خود نمادی از غرور ملی، ایثار و جانفشانی انقلاب اسلامی، نمادی از شجاعت، دینداری و دینمداری هستند.» 

اما به راستی اصلاح طلبان به عنوان قشر گسترده ای از جامعه به عملکرد شورای نگهبان در جریان انتخابات مجلس چگونه می نگرند؟ شهربانو امانی در پاسخ می گوید: «متأسفانه رقابت های سیاسی جایگاه رفیع نهاد ناظر بر امر مهم انتخابات را در حد یک جریان سیاسی کوچک تنزل داد و اگر چنانچه انتخابات پایتخت کشور را در مجلس هفتم بررسی کنیم، رأی اولین نفر در تهران برابر میزان رأی نفر 32 در چهار سال پیش از آن علیرغم ابطال بیش از 700 هزار رأی مردم تهران بود.» 

امانی البته سخنان جنتی را تنها اتهام می داند و تأکید می کند: «فداکاران، ایثارگران، خانواده های شهدا و بسیاری از کسانی که در راه تحقق خواسته تاریخی مردم در استقرار جمهوریت نظام با اتهاماتی چون «ضدنظام» حذف شدند و بهتر است عده ای چشم و گوش باز کرده و با تجزیه و بررسی و تحلیل گذشته قضاوتی منصفانه کنند که چه کسانی با تکیه صرف بر توانایی های خود و بدون هزینه کردن از جیب ملت در ارکان مهم دولت و حکومت مستقر شدند و چگونه از مردم رأی می گرفتند.» 

موضع اصلاح طلبان در برابر ردصلاحیت های انتخابات مجلس هفتم که بر همگان عیان است، اما هنگامی که از «مریم بهروزی» دبیرکل جامعه زینب که از تشکل های جناح راست محسوب می شود در مورد ردصلاحیت های انتخابات مجلس هفتم پرسیدیم، وی ترجیح داد در مورد سخنان جنتی اظهارنظر نکند. وی در عین حال گفت:‌ «موضع گیری های سیاسی در حیطه کاری احزاب و گروه ها است و نه دولت و شورای نگهبان.» 

بهروزی افزود: «شورای نگهبان نباید در موضع گیری های سیاسی وارد شود.» دبیرکل جامعه زینب البته تأکید می کند: «شورای نگهبان البته وظیفه دارد کسانی را که دیندار نیستند و شرایط نمایندگی را ندارند، رد صلاحیت کند.» 

اصلاح طلبانی که ردصلاحیت شدند خود همواره تأکید داشته اند که تمام شرایط نمایندگی که در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی به آن اشاره شده است را دارا هستند و شورای نگهبان به دلایل سیاسی آنها را ردصلاحیت کرده است. 

دبیرکل جامعه زینب در این باره به خبرنگار سیاسی آفتاب می گوید: «کسانی که خودشان می گویند ما قانون اساسی را به این شکل قبول نداریم و یا التزام عملی به قانون اساسی ندارند نباید تأیید صلاحیت شوند و در صورت حضور، فضا را غیرسالم می کنند.» 

بهروزی تأکید می کند:‌«بها دادن به یک گروه و بها ندادن به گروه دیگر کار شورای نگهبان نیست.» آنچه مسلم است بر حکایت انتخابات مجلس هفتم پایانی متصور نیست. آنچه از نگاه کارشناسان بر آن تأکید شد، لزوم فعالیت بی طرفانه و فرا جناحی شورای نگهبان است. آیا این انتظار، محقق می شود؟ انتخابات مجلس خبرگان و شوراها در سال جاری پاسخ روشنی بر این پرسش خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین