کد خبر: ۸۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۵
در جریان سفر به شیراز عنوان شد

موسوی: دولت در حال ویران کردن اقتصاد کشور است

انتقادات من به هیچ وجه تخریب نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میرحسین با تاکید بر ‌این که «انتقادات از دولت را به هیچ عنوان تخریب نمی‌دانم»، گفت: «تخریب به ‌این می‌گویند که مثلا دولت کار زیبایی انجام داده باشد و ما بگوییم کار بدی بوده است و آن را نفی می‌کنیم ولی من الان چنین چیزی نمی‌بینم. صحبت‌های خود را به هیچ وجه تخریب نمی‌دانم و معتقدم که نقد وضعیت موجود است».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، شب گذشته مهندس میرحسین موسوی با حضور در آرامگاه سعدی ضمن جوابگوی به سوالات جمعی از خبرنگاران، از احیای ساختارهای تصمیم‌گیری از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان برنامه‌های اصلی خود یاد کرد و گفت: «جنبه‌های عملیاتی برنامه‌های خود را تا چند روز دیگر اعلام خواهد کرد ».

میرحسین در جواب سوالی در خصوص سهم خانم دکتر زهرا رهنورد در پیشبرد اهداف، تصمیم گیری‌ها و گرفتن پست در دولت آینده، گفت: «همواره از نظرات خانم رهنورد استفاده کرده‌ام و خوشبختانه امروز از‌این نعمت برخوردارم که از مشورت ‌ایشان استفاده کنم. خانم رهنورد به دنبال پست نیست و در دولت‌ آینده هم به هیچ وجه فامیل بازی‌هایی که متاسفانه بعضا در‌این دولت شاهد بودیم نخواهیم داشت و بر شایسته سالاری تاکید خواهم کرد. خانم رهنورد بسیار شایسته است ولی همان طور که عرض کردم به دنبال پست و مقام نیست».

وی با انتقاد از برخی کارشکنی‌ها و تخریب فضا در برخی از سفرهای اخیر خود، گفت: «متاسفانه برای برگزاری یک برنامه گاهی مدام در حال رفت و آمد هستیم».

میرحسین درباره برخی درگیری‌های صورت گرفته در بین برخی از حاضران در جریان سخنرانی در در مسجد قبا نیز گفت: «اگر یک فضای عاقلانه و راحت در‌این کشور ‌ایجاد شود چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد، جسارت به کسی را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم بنابراین وقتی در برنامه‌های مختلف کسی حتی سوال تندی را هم می‌خواهد مطرح کند من می‌گویم که به او اجازه دهند. برخی مسایل وجود دارد که دست بنده و شما نیست و باید برای اصلاح و تغییر آن، فضای عمومی‌ جامعه را تغییر داد. من ‌این برخوردها را متاثر از فضایی می‌دانم که باید تغییر کند و به یک فضای منصفانه تبدیل شود. چه اشکالی دارد که افراد در جاهای مختلف و دانشجویان در دانشگاه‌ها حرف خود را بدون ‌این که ترس و نگرانی داشته باشند مطرح کنند؟ در چنین فضایی دیگر جیغ و داد و زد و خورد نخواهیم دید».

وی در پاسخ به خبرنگاری که خطاب به مهندس موسوی گفت «پیشنهاد می‌کنم بیشتر به اثبات خود بپردازید نه تخریب رقیب»، گفت: «من به دلیل نقد و انتقادهایی که دارم به صحنه آمده‌ام و هیچ دلیلی وجود ندارد که نقدهای خود را مطرح نکنم. حجم تبلیغ دولت بسیار بالا است به طوری که 6 کانال رسمی ‌و 30 کانال تلویزیون درباره خدمات آن صحبت می‌کنند. دولت به اندازه کافی وسیله دارد تا عقاید خود را بیان کند و من فرصت و امکانات چندانی ندارم، پس طبیعی است که از فرصت و امکان محدودی که دارم استفاده کنم. به نظر من دولت در حال ویران کردن اقتصاد کشور است، من به‌این مساله اعتقاد دارم و چرا نباید آن را مطرح کنم؟ من احساس خطر کرده‌ام و به صحنه آمده‌ام و باید ‌این احساس خطر را به دیگران هم انتقال دهم».

میرحسین با تاکید بر ‌این که «انتقادات از دولت را به هیچ عنوان تخریب نمی‌دانم»، گفت: «تخریب به ‌این می‌گویند که مثلا دولت کار زیبایی انجام داده باشد و ما بگوییم کار بدی بوده است و آن را نفی ‌کنیم ولی من الان چنین چیزی نمی‌بینم. صحبت‌های خود را به هیچ وجه تخریب نمی‌دانم و معتقدم که نقد وضعیت موجود است».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس، در ارزیابی خود از شرایط فرهنگی کشور گفت: «یکی از مهمترین شعارهایی که در جلسه بزرگی با اهل فرهنگ در تهران مطرح کردم و خط و مشی کلی من در‌این زمینه را تا حدود زیادی نشان می‌دهد ‌این است که دولت فرهنگی خواهم داشت ولی از فرهنگ غیر دولتی حمایت خواهم کرد. فرهنگ در یک فضای آزاد و نه در یک فضای آمرانه رشد خواهد کرد. اهمیت ندادن به فرهنگ، مشکلات فراوانی برای کشور به وجود می‌آورد و هنرمندان و اهل فرهنگ را از نظام ناراضی می‌کند. نمونه ‌این مساله را در سیاست‌های نامناسب در زمینه نشر، ‌ایجاد محدودیت برای چاپ کتاب و کمتر شدن تعداد و فعالیت‌های ناشران شاهد هستیم. خوش‌بینی نیروهای فرهنگی و هنری نسبت به نظام و دولت پشتوانه‌ای برای دولت است و ما ‌این مساله را در فرهنگستان هنر رعایت کردیم و انجام دادیم و هیچ دلیلی ندارد که در سیاست‌های دولت هم نتوانیم مساله را پی گرفت. دولت باید سعی کند فضا را برای خلاقیت هنرمندان و فرهنگیان ‌ایجاد کند».

میرحسین در پاسخ به پرسشی درباره سخنان خاتمی ‌در سفر خود به شیراز که افزایش تورم را نتیجه سیاست‌های نادرست خوانده بود، گفت: «تورم یکی از دشوارترین کارهایی است که در دولت آینده به آن خواهم پرداخت و هیچ کشوری نیست که ‌این مساله مهمترین دغدغه دولت آن کشور نباشد. اگر برنامه‌های سیاسی درستی پیش گرفته شود، نه به سرعت بلکه به تدریج می‌توانیم مشکلات موجود را حل کنیم. آنچه برادر عزیزمان آقای خاتمی‌ گفتند درست است ولی حل ‌این مشکلات با پیگیری‌های سیاست‌های منضبط و جذب سرمایه گذاری خارجی غیر ممکن نخواهد بود».

وی از اجرای طرح بنگاه‌های زود بازده انتقاد کرد و گفت: «وام‌های پرداخت شده به بهانه ‌این طرح‌ها نادرست بوده است. مهمترین وسیله برای کنترل معضلاتی نظیر اعتیاد و بیکاری نیز در گرو حل مشکل تورم در کشور است و من برای حل‌ این مساله به کار کارشناسی معتقد هستم».

بنابر‌این گزارش، یکی از مسوولان برگزاری نشست خبری مهندس موسوی از برخی ناهماهنگی‌ها در فرمانداری برای ارایه مجوز برگزاری ‌این نشست انتقاد کرد و گفت: «روز گذشته مجوز کتبی برای برگزاری ‌این نشست خبری در آرامگاه حافظ از سوی فرمانداری صادر شد ولی متاسفانه امروز صبح از فرمانداری با من تماس گرفتند و گفتند به دلیل ‌این که 50 نفر از حامیان مهندس موسوی تراکت‌های مربوط به مراسم سخنرانی ‌ایشان را پخش می‌کردند ‌این مجوز لغو شده است و باز در ساعت 30/9 شب از دفتر فرمانداری تماس گرفتند و گفتند ‌این نشست می‌تواند در آرامگاه سعدی برگزار شود. ‌این در حالی است که ما تمام تدارکات لازم برای برگزاری‌ این جلسه در حافظیه را دیده بودیم».

پس از پایان ‌این نشست خبری نماینده‌ای از سوی فرمانداری در میان جمع حاضر در اطراف مهندس موسوی حضور یافت و به ارایه توضیحاتی درباره مسایل مطرح شده پرداخت و مهندس موسوی نیز پس از شنیدن صحبت‌های وی، از فرمانداری شیراز تشکر کرد. 

در ادامه این سفر مهندس میرحسین موسوی با فرزند آیت الله دستغیب و جمعی از طلاب و مردم در مسجد قبای شیراز دیدار و گفتگو کرد. 

مهندس موسوی در ابتدای سخنان خود با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س)، به برخی توفیقات مطرح شده از دوران نخست وزیری خود در این جلسه اشاره کرد و گفت: «آنچه در دهه اول انقلاب اتفاق افتاد، به برکت صبر و استقامت مردم و حضور مقدس امام (ره) بود و من هم تنها عضو کوچکی از آن موج عظیم بودم».

وی اضافه کرد: «استان فارس و شهر شیراز شهدای بزرگواری را تقدیم این نظام کرده است. خانواده‌هایی که بغض خود را فرو خورده‌اند و شعار دفاع از انقلاب دادند در حالی که فرزندانشان در راه دفاع از انقلاب و اسلام، شهید شدند».

موسوی با بیان اینکه وقتی از دوران اول انقلاب صحبت می‌کنیم، انصاف بر این است که استقامت مردم را از یاد نبریم، افزود: «چه بسیار خانواده‌هایی را دیدم که فرزندانشان در جبهه بودند و خودشان هم در پشت جبهه‌ها پشتیبانی و کمک می‌کردند؛ در آن دوران صبر و ابتکارات مردم، مشکلات را حل می‌کرد و ما را قادر می‌کرد که در آن شرایط سخت بایستیم».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: «با عقب ماندگی کشور ما نسبت به کشورهای دیگر اگر نتوانیم بخشی از ارزش‌های اول انقلاب را در دل مردم بیدار کنیم، گذشتن از این گردنه‌های سخت ممکن نیست. ما مشکلات اقتصادی فراوان داریم و متاسفانه رابطه ما با جوانان خوب نیست».

موسوی بیان کرد: «برای غلبه بر این دشواری‌ها احتیاج به این داریم که تغییر کنیم و بدانیم که این تغییر با صبر و حمایت مردم امکان پذیر است».

وی در پایان با بیان اینکه مشکلات ما بیش از آن است که تنها یک دولت بتواند با آن مقابله کند اظهار کرد: «راه بعدی ادامه انقلاب و عظمت کشور، از همان مسیر می‌گذرد که اول انقلاب از آن گذشتیم؛ حتی زنده کردن بخشی از آن ارزش‌ها می‌تواند وحدت را در جامعه ایجاد کند تا مردم با دید اعتماد و اخوت، به دولت و سیاستمداران نگاه کنند».

در این دیدار، حجت‌الاسلام کاکائی، رییس دانشکده ادبیات دانشکده شیراز نیز به سخنرانی پرداخت و در بخش دیگر سخنانش گفت: «وضعیت موجود در کشور وضعیت خوبی نیست و حتما باید تغییراتی درآن اعمال شود».

وی تصریح کرد: «ممکن است ما نسبت به امور اقتصادی و غیره تامل بیشتری داشته باشیم اما فرهنگ ما فرهنگی است که اکنون احساس خطر می‌شود و آن خطر عوامزدگی است که فرهنگ کشور را تهدید می‌کند».

زمانی که موسوی می‌خواست سخن بگوید، جمعیت حاضر شعار دادند: «موسوی موسوی حماییت می کنیم»؛ وی نیز ایستاد و به سخنرانی پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین