کد خبر: ۸۴۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۲
گزارش اختصاصی آفتاب از آخرین تصمیم‌گیری‌ها در جبهه اصلاحات:

كرباسچی ریاست ستاد انتخاباتی كروبی را پذیرفت

پس از انتخاب اعضای ستاد خاتمی و كروبی، برخی گزارش‌ها نیزاز انتخاب اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی حكایت می‌كند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه سیاسی: درحالیکه مسئولان کمیته‌های مختلف ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی در روزهای گذشته معرفی شده‌اند، برخی اخبار از معرفی مسئولان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و میرحسین موسوی در روزهای آینده حکایت می‌کند. 

روز گذشته ابوالفضل شکوری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اعلام کرد که این حزب و ستاد انتخاباتی مهدی کروبی «برنامه‌های ستادی خود را در سراسر کشور با اهتمام جدی آغاز کرده و ادامه می‌دهند». 

او همچنین با اشاره به تشکیل یک «شورای مشاوران» برای فعالیت‌های انتخاباتی مهدی کروبی اعلام کرد که این شورا متشکل از پانزده شخصیت‌ سیاسی است و مسئولیت آن نیز با محسن رهامی می‌باشد. بنا بر این گزارش، غلامحسین کرباسچی، عباس عبدی، جمیله کدیور و مسعود سلطانی‌فر از جمله اعضای این شورای پانزده نفره به‌حساب می‌آیند. 

اما در همین حال یک عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی نیز در گفتگویی با خبرنگار آفتاب اعلام کرد که پس از گفتگوها و رایزنی‌های طولانی، انتخاب غلامحسین کرباسچی به ریاست ستاد انتخاباتی مهدی کروبی قطعی شده و این خبر پس از تعطیلات هفته جاری، در آغاز هفته آینده طی مراسمی اعلام خواهد شد. 

این عضو حزب اعتماد ملی همچنین با اشاره به سخنان صریح کرباسچی در حمایت از مهدی کروبی در نشست هفته گذشته جوانان حزب اعتماد ملی، به خبرنگار آفتاب گفت: «حضور آقای کرباسچی در نشست جوانان حزب، و سخنان صریحی که در آن جمع مطرح کردند، به مفهوم پایان تردیدهای ایشان برای پذیرفتن ریاست ستاد انتخاباتی آقای کروبی بود و نهایتاً در پی جلسات متناوبی که در این هفته ایشان با آقای کروبی و اعضای ستاد انتخاباتی و شورای مشاوران ستاد داشتند، تصمیم خود را در برابر درخواست‌های مجموعه حزب و مشاوران برای عهده‌داری ریاست ستاد انتخاباتی آقای کروبی گرفتند و پاسخی مثبت به این درخواست‌ها دادند».
 
عهده‌داری سمت ریاست ستاد انتخابات مهدی کروبی توسط دبیرکل حزب کارگزاران درحالی مطرح است که پیش‌تر عطاءالله مهاجرانی عضو دیگر حزب کارگزاران نیز در اظهارنظری به حمایت از کاندیداتوری مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخته بود. 

با این حال این حمایت‌ها به مفهوم قرارگرفتن نام حزب کارگزاران در فهرست گروههای حامی نامزدی مهدی کروبی نیست. چرا که به رغم این حمایت‌ها، برخی دیگر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران همچون محمد عطریانفر، حسین مرعشی و هدایت‌الله آقایی نیز در اظهارنظرهای متفاوتی به حمایت از کاندیداتوری سید محمد خاتمی در انتخابات پرداخته‌اند و تعداد حامیان خاتمی در شورای مرکزی این حزب حتی بیشتر از تعداد حامیان مهدی کروبی به نظر می‌رسد. در همین حال محمد عطریانفر نیز در روزهای گذشته به ریاست کمیته تبلیغات ستاد انتخاباتی محمد خاتمی منصوب شده است. 

در همین حال آنچنان‌که از اظهارنظرهای برخی از اعضای حزب کارگزاران برمی‌آید، آنها پذیرش ریاست ستاد انتخاباتی مهدی کروبی از سوی غلامحسین کرباسچی را خارج از توافقات درون حزبی خود و نافی جمع‌گرایی در این حزب می‌دانند؛ این درحالیست که عهده‌داری این سمت از سوی غلامحسین کرباسچی نیز پس از آن صورت گرفته است که دیگر اعضای حزب برخلاف توافق در شورای مرکزی، در ستاد انتخاباتی کاندیداهای دیگر حضور پیدا کرده‌اند. 

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که اعضای حزب کارگزاران سازندگی خارج از عنوان حزبی خود و به صورت شخصی به فعالیت‌های انتخاباتی در ماه‌های آینده بپردازند.
*** 

از سوی دیگر اما مطابق برخی گزارش‌ها گزینه‌های اولیه ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نیز مشخص شده‌اند که این خبر از جدی تر شدن تصمیم مهندس موسوی برای کاندیداتوری در انتخابات حکایت می‌کند. 

در همین راستا میرحسین موسوی در روزهای آینده دو دیدار جداگانه با سیدحسن خمینی و سیدمحمد خاتمی خواهد داشت. او همچنین برای دیدار و گفتگو با مراجع تقلید در روزهای گذشته سفری به قم داشت و شنبه شب نیز با برخی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم دیدار و گفتگو کرد. 

مهندس موسوی همچنین در روزهای اخیر نیز طی یک سخنرانی برخلاف گذشته به اظهارنظر صریح در خصوص مسائل جاری سیاسی و انتقاد از شرایط حاکم بر کشور و نقد مدیریت اجرایی محمود احمدی‌نژاد پرداخت؛ که همگی این اخبار از جدی‌ترشدن عزم او برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی حکایت می‌کند. 

در حالیکه پیش‌تر نیز یک سایت خبری نزدیک به میرحسین موسوی از ریاست قربان بهزادیان بر ستاد انتخاباتی مهندس موسوی و همچنین حضور ابوالفضل فاتح و عرب مازار در این ستاد خبر داده بود، اکنون نیز برخی گزارش‌ها از حضور چهره‌های دیگری همچون غلامرضا آقازاده، محمدرضا بهشتی، علیرضا بهشتی، محمدرضا تاجیک، مسیح مهاجری، علی‌محمد حاضری و علی منتظری در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی حکایت می‌کنند. 

*** 
درحالیکه میرحسین موسوی به تازگی سفری به قم داشته است، در روزهای آینده مهدی کروبی نیز سفرهای انتخاباتی خود را ادامه خواهد داد و سفرهای انتخاباتی محمد خاتمی نیز آغاز خواهد شد. 

در این راستا، یک عضو حزب اعتماد ملی گفته است که سه سفر استانی مهدی کروبی برنامه‌ریزی شده و این سفرها از هفته آینده آغاز خواهد شد. مطابق این خبر، مهدی کروبی در اولین سفر به استان گلستان خواهد رفت و سفر دوم او در تاریخ 14 اسفند به استان همدان و همچنین سفر سوم وی در 18 اسفند به استان آذربایجان غربی خواهد بود. 

درهمین حال یک عضو ستاد انتخاباتی محمد خاتمی نیز از آغاز سفرهای انتخاباتی خاتمی از سه‌شنبه این هفته خبر داده و گفته است که استانهای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در اولویت سفرهای انتخاباتی و تبلیغاتی محمد خاتمی قرار دارد. 

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان حداقل تا هفته‌های آخر منتهی به انتخابات قصد ندارند تا به اجماع و معرفی یک کاندیدای واحد بپردازند و آنچنانکه محمد خاتمی و مهدی کروبی نیز در اظهارنظرهای جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند، حضور هیچ یک از آنها نافی حضور دیگری نیست. 

در همین راستا، مهدی کروبی در دیداری با اعضای فراکسیون خط امام مجلس نیز اعلام کرده است که «اگر نگرانی از تفرقه آرا و پراکندگی آن به دلیل کاندیدای متعدد دارید، باید بگویم نتایج نظرسنجی‌های واقعی درماه آخر، قبل از برگزاری انتخابات و نیز میزان استقبال مردم از کاندیداها در سفرهای استانی، می تواند اوضاع و احوال هریک از کاندیداها و میزان مقبولیت آنها بین مردم را نشان دهد و بر این اساس سایرین می‌توانند تصمیم نهایی را بگیرند». 

بنابراین به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان از فرصت کافی برای اجماع در هفته‌های منتهی به انتخابات برخوردار خواهند بود و در صورت ضرورت، به توافق با یکدیگر در زمان مشخص خواهند رسید. آنچنانکه در همین راستا برخی از فعالان اصلاح‌طلب معتقدند، حضور میرحسین موسوی در انتخابات می‌تواند زمینه اجماع در این جبهه را فراهم سازد و با تغییر بسیاری از معادلات در این جبهه، به برخی اختلافات جاری پایان دهد؛ چراکه محمد خاتمی پیشتر گفته است درصورت کاندیداتوری مهندس موسوی، از صحنه انتخابات کنار خواهد رفت و دراین‌صورت احتمال کناره گیری مهدی کروبی از عرصه رقابت‌ها نیز محتمل خواهد بود؛ همچنانکه تاکنون نیز حزب اعتماد ملی و روزنامه متعلق به مهدی کروبی مواجهه مثبتی در برابر میرحسین موسوی و بحث کاندیداتوری او در انتخابات داشته‌اند و برخی منابع خبری نیز از دیدار مهدی کروبی و میرحسین موسوی در روزهای آینده خبر می‌دهند. 

فرصت، هنوز باقی است؛ چه‌آنکه هفته‌هایی پیش‌تر بود که علیرضا بهشتی از نزدیکان میرحسین موسوی گفت: «تعجیل نباید کرد»!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۵
0
0
اين .......بيش از اينكه راي آور باشه راي خراب كنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین