کد خبر: ۱۴۶۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
صالحی:

سفر امروز هیئت آژانس در چارچوب توافقات گذشته صورت گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در حاشیه همایش ملی ایران و سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر امروز کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و اینکه آیا این کارشناسان از تأسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید خواهند کرد؟ گفت: سفر این کارشناسان در پی توافق صورت گرفته بین آنها و مسئولان سازمان انرژی اتمی در سفر اخیرشان به تهران صورت گرفته و در آن چارچوب، کار ادامه خواهد یافت.

وی توضیح بیشتری در خصوص دیدارها و برنامه های این هیئت ارائه نداد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص میانجیگری عمان برای برقراری رابطه بین ایران و آمریکا اظهار داشت: بحث میانجیگری در میان نیست.

وی با بیان اینکه پادشاه عمان و این کشور روابط بسیار ویژه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارند، افزود: سلطان عمان برای آزادی برخی از کسانی که به طور غیرقانونی وارد ایران شده بودند پا در میانی کرد و با توجه به رابطه ویژه ای که بین دو کشور وجود داشت، پادرمیانی سلطان عمان مؤثر بود، البته اقدامات حقوقی و قضایی نیز برای آزادی این افراد انجام شد.

صالحی خاطرنشان کرد: ما در رایزنی دائم با عمان هستیم و مسائل مختلف در جهان و منطقه ضرورت رایزنی با کشوری دوست و برادر مثل عمان را ایجاب می‌کند.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و اروپا نیز گفت: اولویت ما داشتن روابط خوب با همسایگان است. البته یکی از اولویت های دیگر ما داشتن بهترین روابط با اروپاست، ولی متاسفانه با پاسخ های لازم از طرف آنها روبرو نشدیم.

وی خطاب به اروپا گفت: ایران شریک قابل اعتمادی برای اروپاست و به دنبال روابط بهتری با اتحادیه اروپا می باشد.

صالحی در توصیه ای به اروپایی ها از آنها خواست که فرصت ها را از دست ندهند. 

صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با بیان اینکه در حال حاضر در جهان دو نوع سازمان همکاری شامل سازمان همکاری منطقه ای و جهانی وجود دارد، گفت: با توجه به اتفاقاتی که درحال حاضر در جهان رخ می دهد و تجربه ویژه کشور ما که شاهدیم قدرت های استکباری حاضر در سازمان های بین المللی چگونه با استفاده از ابزارهای مختلف این سازمان ها، بر کشورهایی که در مدار سیاسی آنها نیستند، اعمال فشار می کنند، فکر کردیم بایستی به سمت تقویت سازمان های منطقه ای برویم چرا که در این سازمان ها تجانس و شرایط برای همکاری بیشتر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد:ما در این نشست با فراخوانی از دانشگاهیان و بخش خصوصی خواستیم نظرات خود را در مورد نحوه ارتقای همکاری درون سازمانی اکو ارائه دهند. مقالات زیادی رسیده و راه ها و مکانیسم های بسیار خوبی برای همکاری در این سازمان مطرح شد که از اینها استفاده می کنیم.

به گزارش فارس،وزیر خارجه کشورمان با اشاره به بازار 500 میلیون نفری اکو، یادآور شد:اعضای اکو می توانند مکمل همدیگر باشند. ارتباطات مردمی بین کشورهای عضو ریشه در تاریخ دارد و اینها شاخه های تنه یک درخت هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین