کد خبر: ۱۴۹۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵

عقب نشینی آمریکا در برابر اراده ایران هسته‌ای

کاخ‌سفید ۱۱کشور را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمریکا ژاپن و 10 کشور اروپایی را از تحریم‌های مالی به دلیل کاهش چشمگیر واردات نفت از ایران معاف کرد اما اعلام کرده است که چین و هند که همچنان بزرگترین وارد کنندگان نفت از ایران هستند ممکن است تحریم‌هایی علیه آنها اتخاذ شود.

لیست این معافیت‌ از تحریم‌ها شامل چین و هند که دو وارد کننده بزرگ نفت ایران هستند نمی‌شود و این لیست شامل کره‌جنوبی و ترکیه که دو متحد آمریکا می‌شوند و در بین 10 کشور اول مصرف کننده نفت ایران هستند نیز نمی‌شود.

"جان آزومی" وزیر اقتصاد ژاپن با استقبال از این تصمیم آمریکا اعلام کرد که ژاپن به کاهش واردان نفت از ایران ادامه خواهد داد.

در حالی که ژاپن واردات نفت از ایران را کاهش داده اما کره‌جنوبی واردات نفت خام از ایران را افزایش داده است.

یک منبع در وزارت اقتصاد کره‌جنوبی اعلام کرد که مقامات این کشور قصد دارند به زودی با سفر به آمریکا درباره واردات نفت از ایران مذاکره کنند.

بر اساس گزارش رویترز، کره‌جنوبی پنجمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است و طی سال 2011 واردات نفت از ایران را 20 درصد افزایش داده است. همچنین پالایشگاه‌های کره‌جنوبی قراردادهایی با ایران امضا کرده‌اند که بر اساس آن واردات نفت از ایران طی سال 2012 را افزایش خواهند داد.

وزارت خارجه آمریکا گفت 10 کشور اروپایی که واردات نفت از ایران را کاهش داده و از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند شامل بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا می‌شوند.

البته پیش از این ایران اعلام کرده بود که فروش نفت به دو کشور انگلیس و فرانسه را متوقف کرده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز،"هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامی که توسط این کشورها اتخاذ شده، آسان نبوده است. ما این کشورها را به دلیل اقداماتشان می‌ستاییم و از دیگر کشورها که از ایران نفت وارد می‌کنند می‌خواهیم که از این نمونه‌های پیروی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین