کد خبر: ۱۴۱۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱

متکی: خیزش‌های عربی منطقه سوریه را نیز فرا گرفته است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهر متکی که به دعوت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، در دانشکده حقوق این دانشگاه در موضوع «در سوریه چه می‌گذرد» سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت تحولات سوریه و این‌که این موضوع توجه کشورهای منطقه و جهان را به خود جلب کرده است، با طرح این سوال که چه تشابهات و تفاوت‌هایی بین اتفاقات رخ داده در سوریه و دیگر تحولات رخ داده در کشورهای منطقه وجود دارد؟ گفت: آن‌چه در سوریه رخ می‌دهد و طی ماه‌های اخیر ما در این کشور شاهد بوده‌ایم، دارای چه سابقه‌ای است؟ 

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های نظام سوریه اظهار کرد: تعریف از سوریه متفاوت از تعریف دیگر کشورهای عربی در منطقه است. چه آنهایی که دارای نظام امیری یا پادشاهی هستند و یا رژیم‌هایی که دارای سیستم جمهوری بوده‌اند، مثل مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی. 

اهم سخنان متکی را در ادامه بخوانید: 

• تاثیر و تاثرات خیزش‌های مردمی در حوزه‌ی عربی از شمال آفریقا تا خاورمیانه عربی را در بر گرفته و طبیعی است که سوریه نیز به نوعی متاثر از این تحولات باشد.بخشی از چرایی تحولات کنونی سوریه متاثر از کل قیامی است که در حوزه‌ی عربی رخ داده است. 

• عامل سوم در تحولات سوریه دخالت‌های خارجی، اعم از دخالت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. اگر بخواهیم از این دخالت‌ها منحنی ترسیم کنیم، این منحنی بیانگر این است که این دخالت‌ها رو به افزایش است و سیر صعودی داشته است. 

• مردم سوریه به مانند مردم دیگر کشورهایی که در آنها بیداری اسلامی رخ داد، نسبت به ساختار و عملکرد حکومت خود معترض هستند. مردم سوریه نیز مطالباتی دارند که باید حکومت به این مطالبات توجه کند. 

• جنس اتفاقاتی که در سوریه در حال رخ دادن است، قدری متفاوت با دیگر کشورهاست. شما در تظاهرات سنگین بحرینی‌ها، مصری‌ها و تونسی‌ها یک عنصر خارجی را نمی‌دیدید. تحریک بیرونی وجود نداشت. یک سلاح خارجی نمی‌دیدید و حرکت مسلحانه نبود، اما در سوریه این چیزها را می‌بینیم. سخنگویان وزارت خارجه آمریکا می‌آیند مصاحبه می‌کنند و می‌گویند چرا سوریه از ما ناراحت است به خاطر این‌که از مخالفان آن حمایت می‌کنیم؟ 

• در دوماه اخیر یک رغبت ویژه‌ای را از بلوک غرب و عوامل منطقه‌ای آن برای سقوط رژیم سوریه می‌بینیم. البته هر رژیمی ممکن است توسط مردم خود ساقط شود و رژیم دیگری بر سر کار بیاید، اما آن‌چه که حساسیت‌برانگیز است، این است که از بیرون چه کسانی به دنبال ساقط کردن رژیم هستند و اهداف این موضوع نیز باید شناسایی شود. 

• زمانی که ملک فهد در عربستان پادشاه بود و ملک عبدالله ولیعهد بود می‌گفتند ملک عبدالله چهره‌ی جدیدی است که بنا دارد اصلاحات سیاسی و اجتماعی در جامعه‌ی عربستان ایجاد کند. اصلاحات او چه بود؟ مثل این‌که می‌آید نطق می‌کند که قرار است از این به بعد اجازه دهیم خانم‌ها رانندگی کنند. 

• کشوری که وضعیت آن این‌گونه است و نیروهای نظامی ‌اش مردم بحرین را سرکوب می‌کنند، در کشوری که کمترین اجازه‌ی مخالفت‌خوانی داده نمی‌شود، چطور در مورد کشور سوریه می‌گوید که می‌خواهد مردم سوریه به حق و حقوق خود برسند. این حرف و باور آن سنگین است. بازی‌های پشت پرده‌ای در این ماجرا وجود دارد که باید مواظب بود، از جمله این‌که عقبه‌ی حمایت از مقاومت از بین برود. 

• حکومت سوریه باید به مطالبات مردم خود توجه کند و دیدیم که بشار اسد آمد و صادقانه اعتراف کرد که در آغاز راه اشتباه کرده است و برخورد خشن توسط نیروهای سوری با معترضین را اشتباه دانست و این در حایل است که حسنی مبارک و علی عبدالله صالح در برابر مطالبات مردم خود یک بار نگفتند که ما مطالبات شما را سازماندهی می‌کنیم. 

• ( آیا بین سیاست حاکمیت و دولت در مورد سوریه تعارض و تفاوتی وجود دارد؟) من فکر می‌کنم درنگاه دو وجهی جاری در ایران چه نگاهی که در حوزه‌های رسمی ، دولتی و از سوی نظام مطرح است و چه نگاهی که در بین بخشی از صاحب‌نظران مطرح است و مورد تحلیل قرار می‌گیرد، اشتراکات زیادی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این نگاه دو وجهی بر توجه به مطالبات مردم سوریه و این‌که دولت سوریه باید به مطالبات مردم کشورش توجه کند، تاکید می‌شود، از طرفی دیگر تعامل خوبی که ما با سوریه داریم این امکان را به ما می‌دهد که پیشنهادات و توصیه‌های خود را به عنوان یک دولت با سوریه مطرح کنیم . 

• وجه دوم در بحث تعامل با سوریه این است که ما معتقدیم که باید سوریه در برابر مداخلات خارجی در امور داخلی خود مقاومت کند، چون در این بخش عقب نشینی حدی ندارد و اگر عقب نشینی کند، باید تا آخر خط برود و ما از مقاومت سوریه در برابر دخالت های خارجی دفاع می‌کنیم. 

(تفاوت حزب بعث سوریه و حزب بعث عراق در چیست؟ ) مبانی مشترکی در دو حزب بعث در عراق و سوریه وجود داشت، ولی وقتی که صدام مسیر نادرستی را طی کرد سوریه علیه او موضع گیری کرد و مخالف او بود و می‌گفتند انحراف از مبانی حزب بعث است، از جمله اقدامی که صدام در مورد ایران انجام داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین