کد خبر: ۸۹۱۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۱۱

حاشیه‌های سخنرانی موسوی در دانشگاه زنجان؛ از لباس عزا تا روبان صورتی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلسه سخنرانی مهندس میرحسین موسوی در دانشگاه زنجان با حاشیه‌هایی همراه بود.

فاصله عوارضی تا دانشگاه زنجان که خارج از این شهر قرار دارد، بیش از 20 دقیقه است؛ جمعیت استقبال‌کننده با نمادها و پرچم‌های سبز از عوارضی زنجان تا دانشگاه این شهر، میرحسین را همراهی کردند تا بعد از ظهر سه شنبه را با دانشجویان این دانشگاه سخن بگوید.

جلسه سخنرانی میرحسین در دانشگاه در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه زنجان برگزار شد؛ پزشکیان وزیر بهداشت و درمان دولت خاتمی نیز برای همراهی میرحسین به دانشگاه زنجان آمده است.

مسوول حراست این دانشگاه در ابتدا از ورود خبرنگاران و برخی همراهان میرحسین که قصد حضور در جلسه سخنرانی را داشتند خودداری کرد و اصرار به هماهنگی داشت که موجب شد برخی از حامیان میرحسین بیرون از دانشگاه معطل بمانند. حراست دانشگاه زنجان دلیل این کار خود را پر بودن ظرفیت سالن آمفی تئاتر دانشگاه اعلام کرد؛ جمعیت زیادی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه حضور داشتند به طوری که تمام صندلی‌ها و اطراف سالن از دانشجویان پر بود و فشردگی جمعیت به حدی بود که نفس کشیدن را مشکل می‌کرد؛ به طوری‌که دانشجویان در طول جلسه با پرچم‌های سبز رنگی که در دست داشتند مدام خود را باد می‌زدند. جمعیت دانشجویان تا روی سن که میرحسین موسوی در آن مشغول سخنرانی بود، ادامه داشت.

شروع سخنرانی با تشویق شدید و لرزه‌افکن دانشجویان آغاز شد و در حالی‌که میرحسین موسوی از وضعیت نقدینگی و اقتصاد صدقه‌ای کشور سخن می‌گفت، دانشجویان با تشویق به حمایت او پرداختند.

مجری این برنامه که یکی از دانشجویان زنجان نیز بود و شال سبز رنگی در دست داشت در حالی‌که عده‌ای با شعار سعی داشتند نظم جلسه را بهم بزنند گفت: «گروهی فرهنگ را نمایش می‌دهند و برخی به فرهنگ ارزش می‌دهند».

زمان آغاز جلسه پرسش و پاسخ، مجری از یکی از فعالان ترک زبان دانشگاه زنجان برای پرسیدن سوال دعوت کرد که این دانشجو درباره آموزش زبان ترکی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، تناقض سیاست‌ خارجی و فعالیت زنان و مواضع میرحسین موسوی در این باره سوال پرسید.

میرحسین پس از تشویق دانشجویان بیان کرد: «زبان‌ها پدیده فرهنگی هستند که هم اثر می‌گذارند و هم اثر می‌پذیرند».

در این بین برخی از دانشجویان شروع به ایجاد تشنج کردند که اکثریت دانشجویان با شعار «موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم» سعی در برقراری نظم در جلسه داشتند.

میرحسین ادامه داد: «موافق اجرای اصولی هستم که درباره فرهنگ و زبان در قانون اساسی آمده است؛ بنده هیچ نوع تهدیدی در آموزش زبان ترکی نمی‌بینم». دانشجویان به شکل ممتد به تشویق موسوی پرداختند.

در دستان دانشجویان پلاکادرهایی با شعارهایی چون «میرحسین صراحت صراحت» سردادند.

پلاکادرهایی با مضامین حقوق برابر در دستان دختران دانشجو بود.

برخی نیز پلاکادرهایی مانند انجمن اسلامی زنده است به دست داشتند.

میرحسین گفت: «ویژگی ما آذری‌زبان‌ها -در این لحظه دانشجویان به تشویق او پرداختند- این است که اگر برای کشور خطری ایجاد شود، زودتر از بقیه وارد عمل می‌شویم؛ نمونه آن 22 بهمن تبریز و گسیل نیروهای آذری زبان هنگام جنگ تحمیلی است».

دانشجویان حاضر این مراسم عکس‌های رنگی از میرحسین موسوی و پرچم‌ها و شال‌های سبزی داشتند.

در بین دانشجویان، طیف‌هایی مختلف مشاهده می‌شود که گاهی تلاش داشتند نظم جلسه را به هم بزنند.

میرحسین موسوی درباره تناقض‌های مربوط به سیاست‌خارجی و حمایت از مسلمانان اظهار کرد: «مشکل ما اینجا است که بنده کشور را جزئی از تمدن عظیمی می‌دانم که فرصت تاریخی دارد و باید با توجه به آن روابط خود را احیا کنیم.

دانشجویان بین سخنان موسوی به وجد آمده و به ابراز احساسات می‌پرداختند و یک‌صدا فریاد زدند «موسوی، موسوی حمایتت می‌کنیم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در حالی‌که به تناقض‌های سیاست خارجی در بخش‌هایی مانند دفاع از نام و جایگاه خلیج‌فارس اشاره می‌کرد، تشویق دانشجویان به اوج رسید.

او هنگامی که درباره نحوه حمایت از فلسطین سخن گفت، دانشجویان بی‌مهابا به تشویق پرداختند و فریاد زدند «سیاست خارجی اصلاح باید گردد».

یکی از فعالان حقوق زنان برای پرسیدن سوال، پشت تریبون قرار گرفت و خواست که 3 سوال از میرحسین بپرسد؛ مجری تذکر داد جمعیتی به اندازه این سالن ساعت 6 برای حضور میرحسین موسوی در مسجد جامع زنجان حضور دارند بنابراین زمان محدود است و هر نفر فقط یک سوال می‌تواند بپرسد.

این دانشجو به تهدید و خشونت و خود کشی زنان اشاره کرد که دانشجویان دختر با تکان دادن پرچم‌های سبز رنگ از سخنان این دانشجو حمایت کردند.

او در ادامه به تنوع طلبی و نابرابری حقوقی اشاره کرد که تشویق دانشجویان دختر به اوج رسید؛ به طوری که سالن را به لرزه درآورد. دانشجو اجازه خواست سوال‌هایش را بپرسد و میرحسین هم به عنوان دخترش این سوال‌ها را جواب دهد.

این دانشجو از میرحسین خواست به صراحت، قانون رفع تبعیض زنان در دولت احتمالی خود را تایید یا رد کند که مجری تذکر داد سوال را این طور نباید پرسید و دانشجویان حاضر نیز در تایید شروع به تشویق کردند.

میرحسین این دانشجو را به آرامش دعوت کرد و گفت: «این سوال‌ها غیرعلمی است».

او ادامه داد: «دلیل اصلی حضورم در انتخابات قانون‌گریزی دولت است؛ هر قانونی در کشور از نظر محتوا به شکلی باشد که وجدان عمومی با آن سازگار نباشد، به متحول کردن آن قانون می‌پردازیم. این یک فرایند است و دولت در آن نقش دارد و اگر حس کردیم در این بین تبعیض وجود دارد و از ما سوال می‌کنید که آیا به تغییر لوایح و ارائه آنها به مجلس اقدام خواهید کرد، جواب من آری است اما اگر سوال شما تغییر قوانین است، جواب من این است که در این باره اختیاری نداریم و این کار را نمی‌توان انجام داد».

میرحسین تصریح کرد: «بنده مطابق با اعتقاداتم مخالف هرگونه تبعیض هستم و در جهت رفع آن اقدام می‌کنم.

موسوی در ادامه به یکی از پلاکادرهای در دست دانشجویان مبنی بر اینکه «موسوی نخست وزیر امام یا هاشمی رفسنجانی؟!» اشاره کرد و گفت: «بنده نه نخست وزیر امام (ره) بودم و نه هاشمی رفسنجانی؛ گرچه ایشان لطف کردند و مرا حمایت کردند؛ بنده از مجلس رای گرفتم و فرزند مجلس، امام (ره) و رییس جمهور هستم. اینکه نوشته‌اید چه معنی می‌دهد»؟

در میان صحبت‌های موسوی، دانشجویان حاضر در جلسه فریاد زدند «آزادی اندیشه بی موسوی نمی‌شه».

دانشجوی دختری که برای پرسیدن سوال حاضر شده بود، اصرار کرد یک سوال دیگر نیز بپرسد که درباره رفع نابرابری جنسی بود. در این بین مجری سوال دیگری پرسید و دانشجویان دختر شروع به اعتراض کردند و خواستار شدند موسوی به این سوال جواب دهد.

در ادامه این جلسه نماینده تشکل بسیج دانشجویی برای پرسیدن سوال حاضر شد که برخی از دانشجویان به مخالفت با او پرداختند و عده‌ای دیگر سعی داشتند مخالفان را به سکوت دعوت کنند.

این دانشجو در حالی‌که پرچم ایران به دست داشت با اشاره به رحلت آیت‌الله بهجت تذکر داد: «اکنون عزای عمومی است چرا دست می‌زنید»؟

این جملات با اعتراض دانشجویان مواجه شد.

پرسشگر در ادامه برخی سوالات تکراری که در نشست‌های دانشجویی از میرحسین موسوی پرسیده می‌شود، با یادآوری جمله امام (ره) درباره راه نهضت آزادی سوال پرسید که دانشجویان با اعتراض به این سوال تلاش داشتند تا از مطرح شدن ادامه سوال مانع شوند.

موسوی از پرسشگر خواست، سوال خود را بپرسد؛ دانشجویان در ادامه با سر دادن «صل علی محمد یار امام خوش آمد» اجازه ندادند، این دانشجو سوال خود را بپرسد.

میرحسین موسوی هنگامی که این دانشجو قصد خروج از جلسه را داشت، کاغذ پرسش‌هایش را گرفت تا جواب بدهد.

میرحسین در ادامه با اشاره به درگذشت مرجع عظیم‌الشان آیت الله بهجت و با بیان تسلیت گفت: «هر یک از این اتفاقات وسیله‌ای برای رساندن آگاهی و دانش می‌شود. سفر حج امام علی (ع) نیز وسیله‌ای برای رساندن پیام شد».
 
او ادامه داد: «اینگونه نیست که شما دانشجویان در روز تشییع یک مجتهد بپرسید، چرا در این روز نشسته‌اید اینجا. میرحسین از دانشجویان خواست سوال‌های خود را درست مطرح کنند و تهمت نزنند».

هنگامی که میرحسین موسوی برگزاری جلسه با نهضت آزادی را رد کرد، دانشجوبان او را مورد تشویق قرار دادند.

میرحسین در ادامه خطاب به دانشجویان تاکید کرد: «احساساتی نشوید، پرسیدن سوال‌های دقیق برای ما مهم است؛ بعضی از سوال‌ها نادرستند و برای جواب دادن موضوعیت ندارند».

در ادامه مراسم، مجری به صندلی‌های خالی اشاره کرد و گفت: «برخی دل به امام (ره) سپردند، برخی دل به صندلی‌های خالی جای امام (ره)». که دانشجویان به تشویق پرداختند.

در ادامه یکی از حاضران در جلسه قصد داشت، اخلال ایجاد کند که عده‌ای اجازه ندادند؛ او پشت تریبون قرار گرفت و گفت‌: «زمانی ما صحبت می‌کردیم و شما دانشجویان ما را تشویق می‌کردید، به خاطر ندارید؟ ببینید یک دستبند سبز ما را تا کجا می‌برد»؟

او گفت: «شما آقای میرحسین موسوی، زمانی مسوول شورای انقلاب فرهنگی بودید»؛ دانشجویان فریاد اعتراض خود نسبت به پرسشگر را بالا بردند اما وی ادامه داد: «چرا هو می‌کشید؟ اجازه بدهید حرف بزنم. میرحسین چگونه موج سواری می‌کنی؟ آفرین بر تو و احسنت به استاد تو احمدی‌نژاد». دانشجویان حاضر در سالن دانشگاه زنجان با فریاد بر سر این فرد، پایان سخنان این فرد را خواستار شدند. پرسشگر فریاد زد: «وای بر جنبش دانشجویی» و سن را ترک کرد!

میرحسین در پاسخ به این سوالات گفت: «بنده در این شورای انقلاب فرهنگی، مسوولیتی نداشتم؛ عده‌ای از دانشجویان انقلابی آن زمان در دانشگاه‌ها راه افتادند و این کار را انجام دادند. سروش و دیگران اعضای اصلی بودند که شورای انقلاب فرهنگی را ادامه دادند».

موسوی در ادامه تاکید کرد: «قرار شد سوال‌های یک دانشجوی محقق و فرهیخته قوی باشد؛ اگر مسایل مختلف آمیخته شود جز اینکه از اطلاعات ناقص استفاده کنیم، نتیجه‌ای ندارد».

در این بین یکی از حاضران با فریاد بار دیگر موضوع شورای انقلاب فرهنگی را وسط کشید.

در ادامه یکی از اعضای شورای صنفی دانشگاه زنجان در حالی‌که روبان صورتی به گردن خود بسته بود، برای پرسیدن سوال حاضر شد و درباره دخالت بسیج در عرصه‌های نظامی و سیاسی سوال پرسید و گفت: «آیا دخالت بسیج نظامی و سیاسی در امور از مواضع شماست»؟

میرحسین گفت: «بنده همیشه در این باره نظر خاصی داشته‌ام و مطرح کردم و ابایی ندارم.

او در ادامه به وظایف بسیج اشاره کرد و افزود: «بسیج باید از مظلوم دفاع کند و نه اینکه به ریش آنها توجه داشته باشد؛ اگر بسیج می‌خواهد منزلت واقعی خود را در نظام و ملت داشته باشد، باید به همان ویژگی‌هایی که امام راحل فرمودند باز گردد».

این جمله میرحسین با تشویق فراوان دانشجویان همراه شد.

میرحسین در ادامه به مشکلات دانشگاه‌ها که حل آن در گرو از بین رفتن نگاه امنیتی به این محافل است اشاره کرد که دانشجویان بی‌وقفه او را تشویق کردند.

میرحسین در این هنگام سخنرانی خود را در دانشگاه زنجان پایان داد.

هنگام خروج میرحسین از سالن دانشگاه، دانشجویان یک‌صدا فریاد می‌زدند «موسوی، موسوی حمایتت می‌کنیم».

دانشجویان دانشگاه زنجان پس از پایان مراسم سخنرانی میرحسین موسوی و خروج وی از دانشگاه، در محوطه این دانشگاه جمع شدند که برخی از آنها به حمایت از کاندیداهای خود پرداختند.

این حمایت‌ها به مشاجره لفظی بین دانشجویان ختم شد که حراست دانشگاه نیز برای جدا کردن دانشجویان وارد عمل شد.

در این میان برخی از دانشجویان سوار بر خودروهای خود که با تصاویری از میرحسین موسوی و پرچم‌های سبز رنگ تزیین شده بود، بوق زنان درحال خروج از محوطه دانشگاه بودند که حراست دانشگاه، جلوی آنها را گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۳۰
0
0
بالاخره معلوم شد دست آقایون هم تو یه کاسه هست.
بنابراین احمدی نژاد رو عشقه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۳۱
0
0
يك ياحسين تا ميرحسين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۱
0
0
میرحسین واقعا یک روشن فکر متدین است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۱
0
0
سلام خیلی جهت دار جلسه رو توضییح دادید من تو این جلسه بودم در ضمن الان که فکر می کنم اگه کل جمعیت زنجان+روستا ها و شهر های اطراف رو یک جا جمع کنی اینقدری نمی شه که شما نوشتید.در ضمن روی سن دانشجو ها نشسته بودند بلکه همراهای موسوی بودند.در ضمن خوب بود همه توهین هایی که موسوی به بسیج کرد رو می نوشتید همچنین رفتار زشت اطرافیان حضرت با نماینده انجمن...درست اطلاع رسانی کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۲
0
0
سلام.منم در جلسه بودم.ولی توهینی به بسیج نشد.بهتر منطقی باشیم در این شرایط کسی جز میر حسین نمی تونه اوضا ایران و سرو سامان بده.در ضمن میر حسین واقعا با صراحت و مرد کمل کردنه.نمونش دوران جنگ.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین