کد خبر: ۸۵۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲

قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران به خاطر بحرین!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراکش روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. وزیر امور خارجه مراکش جمعه اعلام کرد این امر پس از اعتراض سنی‌ها نسبت به زیر سوال بردن حاکمیت بحرین توسط یک مقام ایرانی صورت گرفته است!

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، رباط همچنین آنچه را که «تلاش ایران برای گسترش مذهب شیعه در کشورهای سنی نشین» نامیده است، به عنوان تهدیدی برای هویت سنیان کشورهای آفریقای شمالی تلقی کرد.

وزارت امور خارجه مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پادشاهی مراکش تصمیم گرفت از جمعه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند».

به دنبال انتشار مطالب تحریف شده‌ای درباره حاکمیت ایران بر بحرین که رسانه‌های عربی آن را به حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری نسبت دادند، «ملک محمد» پادشاه مراکش در پیامی به پادشاه بحرین «حامد بن عیسی آل خلیفه» با اعلام حمایت از این کشور سخنان ناطق نوری را بی‌معنی خواند!

این در حالی است که علی اکبر ناطق نوری در خصوص واکنش‌ها به اظهاراتش درباره بحرین، تاکید کرد که در رابطه با اظهاراتش با هدف انحراف افکار عمومی از موضوع غزه، فرافکنی شده است.

علی اکبر ناطق نوری که در حاشیه کنفرانس "فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت" با خبرنگاران گفتگو می کرد، یادآور شد: «از اظهاراتم در رابطه با بحرین سوء برداشت شد و در این مورد فرافکنی صورت گرفت».

وی گفت: «من یک واقعه تاریخی را بیان کردم و در اظهارات من یک بازخوانی تاریخی صورت گرفته بود».

ناطق نوری اضافه کرد: «تاریخ قابل تحریف نیست و دفاع از آن وظیفه همه است».

وی همچنین گفت: «جو سازی‌ها در رابطه با اظهاراتم پیرامون بحرین به منظور این صورت گرفت که در مسئله غزه انحراف بوجود بیاید و بحث غزه مطرح نشود و به همین دلیل بحرین را علم کردند و اظهارات مرا تحریف کردند».

از سوی دیگر در ادامه بیانیه رسمی مراکش، وزارت خارجه این کشور مدعی شده است: «نمایندگان ایران در مراکش به دنبال تغییر بنیادین مذهب در پادشاهی مراکش و گسترش مذهب شیعه هستند».

‌وزارت امور خارجه مراکش افزوده است: «مذهب شیعه تهدیدی بر اتحاد اسلامی مراکشی است که براساس سنت بنا گشته و این اقدامات سازمان یافته شده برخلاف قوانین و اخلاق دیپلماتیک و دخالت درامور داخلی کشورها است».

دولت مراکش همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به افزایش نفوذ ایران در میان کشورهای سنی ابراز نگرانی کرده است.

منابع سیاسی در مراکش مدعی هستند که پیروان مذهب شیعه در مراکش به چند صد نفر نمی‌رسند ولی به دلیل افزایش محبوبیت جنبش حزب‌الله و حماس که از گروه‌های نزدیک به ایران هستند، محبوبیت مذهب شیعه نیز در این کشور روبه گسترش است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین