کد خبر: ۸۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲
با رد هرگونه عافیت‌طلبی و مسؤولیت‌گریزی؛

خاتمی:‌ یا من کاندیدا می‌شوم یا میرحسین موسوی/ اوضاع باید تغییر کند

تا خون در رگ دارم از دموکراسی، آزادی، حق و حرمت مردم دفاع می‌کنم،
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی گفت: «من به همه اصلاح‌طلبان و نیز کسانی که ممکن است جزء اصلاح طلبان نیز نباشند ولی دل‌شان می‌خواهد در وضع کنونی تحولی ایجاد شود، ضمن احترام به همه کسانی که کاندیداتوری خود را اعلام کردند یا اعلام خواهند کرد، می‌گویم به یاری خداوند یک نفر از میان من و آقای مهندس موسوی نامزد خواهد شد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، سید محمد خاتمی در دیدار با اقشار مختلف استان ایلام گفت: «مردم خوب و نجیب و برجسته ایلام نسبت ویژه‌ای با ماه محرم دارند. ارادت این مردم به اباعبدالله و اهل بیت و در عین حال مظلومیتی که دارند و در همان مقاومت و سرافرازی آنان، مردم ایلام را دارای نسبت ویژه‌ای با عاشورا و اباعبدالله می‌کند. افتخار می‌کنم که از نزدیک در خدمت شما هستم».

رئیس بنیاد باران در ادامه گفت: «آشنایی اول من با مردم ایلام در دولت جناب مهندس موسوی بود. در جریان جنگ که به عنوان نماینده دولت ایشان به ایلام آمدم و آن روحیه و علاقمندی مردم این خطه به امام و نظام برایم شگفت انگیز بود زیرا حتی یک نفر از من تقاضا نکرد که اینجا فلان کم و کاستی وجود دارد و این خصوصیت را در هیچ مردمی‌ندیدم».

وی تصریح کرد: «همه طبقات مردم ایلام فوق‌العاده هستند و در عین حال ایلام یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است که ان‌شاالله با ظرفیت‌هایی که دارد بتواند روی پای خود بایستد».

وی در ادامه گفت: «6-7 استان در کشور ما دارای محرومیت مزمن هستند که نیازمند درمان ویژه می‌باشند. یعنی باید زیرساخت‌ها و پایه ها در آنجا شکل بگیرد تا زمینه رقابت استانهای محروم با استانهای پیشرفته فراهم شود. در دولت من تصمیم گرفته شد تا چند کار اساسی و زیربنایی مانند سدها و راه‌های ارتباطی و ایجاد طرح‌های مهم در این نقاط ایجاد شود که الحمدالله کارهای مناسبی انجام شد».

خاتمی افزود: «این کارها بایستی تداوم پیدا می‌کرد ولی متاسفانه چنین نشد. مساله مهمتر اینکه رغبتی ایجاد کنیم تا بخش خصوصی وارد کار شود».

رییس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه یکی از شعارهای بنده زدودن جلوه های خشن فقر در جامعه بود، گفت: «این به معنای این نیست که فقر به کلی در جامعه ازبین می‌رود. بلکه اولویت دادن به زدودن جلوه های خشن فقر در جامعه و حرکت به سوی برخورداری است و زدودن جلوه خشن محرومیت از نقاط محروم نیز گام اول است».

وی خاطر نشان کرد: «اگر برنامه چهارم درست انجام می‌گرفت، امروز چهره ایلام، لرستان، کردستان و کرمانشاه و ... چهره دیگری بود».

خاتمی در ادامه افزود: «ما دوره های مختلفی را در این مملکت طی کردیم. دوره ده ساله اول انقلاب که تؤام با جنگ و ترور و سختی بود که عظمت و نقش ممتاز امام توانست این مملکت را از تهدید های داخلی و خارجی حفظ بکند».

وی با اشاره به اینکه آن روزها واقعا روزهای سختی بود گفت: «یکی از افتخارات دوران مهندس میر حسین موسوی این سیاست بود که مردم که فشار جنگ و این مشکلات را تحمل می‌کنند حداقل فشار زندگی بر آنها کمتر باشد. البته باز هم فشار وجود داشت. با امکانات اندکی که بود توزیع نسبتاً عادلانه‌ای میان اقشار مردم صورت پذیرفت که همه دسترسی داشته باشند. در آن دوره درآمد ارزی بسیار کمی‌داشتیم که نیمی ‌از آن صرف جنگ می‌شد و می‌بایست بشود، زیرا مردم و جوانان جان و سرمایه خود را می‌دادند و دولت هم می‌بایست حداقل‌ها را فراهم آورد. نیم دیگر این درآمد نیز صرف گرداندن مملکت می‌شد و سیاست بر این بود که مردم لااقل فشار زندگی را کمتر تحمل کنند. البته از کارهای اساسی هم غافل نبودیم».

رئیس جمهور سابق کشورمان تأکید کرد: «در دوره مهندس موسوی بود که بعضی کارهای اساسی شد و افتتاح بعضی از پروژه‌های دوره آقای هاشمی‌ سرمایه گذاری دوران مهندس موسوی بود. در دو لت سازندگی نیز انصافا کار های بزرگی صورت گرفت و جهت آن بود که مملکت از امکاناتش استفاده کند، خرابی‌ها جبران شود و جامعه به سوی پیشرفت حرکت کند و این جهت گیری درست بود».

وی در ادامه گفت: «در دوره اصلاحات نیز علاوه بر ادامه کار سازندگی و تقویت بنیه کشور بر توسعه همه جانبه، به خصوص توسعه سیاسی تأکید شد، چرا که معتقدیم توسعه سیاسی که مهمترین شاخصه آن پایدار شدن دموکراسی و مردم سالاری است از اهداف بزرگ انقلاب بود. وقتی که من روی کار آمدم ما در وضعیت بین‌المللی خوبی نبودیم. بسیاری از سفرای کشورها ایران را ترک گفته بودند و حتی احتمال حمله نظامی ‌به ایران وجود داشت. می‌بایست در این وضع تغییر داده می‌شد. تصمیم مردم چهره ایران را عوض کرد و خیلی از مسائل حل شد. از جمله زمینه برای ورود سرمایه و تکنولوژی خارجی در ایران ایجاد شد و تحول عظیمی‌ در کشور به وجود آمد که نمونه‌اش تأسیس عسلویه و و پارس جنوبی و بسیاری از طرحهای مهم و در عرصه های بین‌المللی و سیاست داخلی هم تحولات درخور توجهی پدید آمد».

رئیس بنیاد باران در ادامه گفت: «بعد از آن درآمدهای نفتی شگفت انگیزی طی سه سال گذشته برای کشور حاصل شد که سابقه نداشت. جا دارد بپرسیم با این درآمد چه تحولی در کشور رخ داده است»؟

وی تصریح کرد: «به نظر ما آمد که بهترین کار در عرصه عدالت اجتماعی گسترش و تقویت تأمین اجتماعی در کشور بود که قانون وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و ایجاد این وزارت تصویب و اجرا شد و اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، با وجود درآمدهای هنگفت مردم زیر چتر تأمین اجتماعی می‌آمدند؛ هم سربلند بودند و هم مشکلاتشان کمتر می‌شد».

خاتمی افتخار انقلاب اسلامی‌را به طرح جمهوری اسلامی‌دانست و گفت: «در مقابل دیدگاه‌های تنگی که از اسلام وجود داشت و دارد، اسلام مردم‌سالاری می‌خواهد و مردم ارباب کشور هستند و این یعنی توسعه سیاسی».

رئیس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: «در تمام دوران جنگ البته با محدودیت هایی که بود، گرچه تا حدودی آزادی‌ها و گشایش‌های چند سال اول انقلاب محدود شد ولی بازهم روی حقوق و آزادی‌های مردم، به خصوص میزان بودن رأی آنان تأکید شد و در همین جهت عمل شد».

وی در ادامه با اشاره به رفتار امام خمینی (ره) در برگزاری انتخابات در سخت‌ترین شرایط گفت: «امام حتی زیر بمباران نیز حاضر نشد انتخابات را برگزار نکند و یک بار که میان وزارت کشور و شورای نگهبان اختلافی وجود داشت با اعزام نماینده مسأله را به نفع مردم حل کردند».

رئیس مؤسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با اشاره به رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات های اخیر گفت: «در انتخابات گذشته مجلس دیدید چه کسانی و با چه اتهاماتی رد صلاحیت شدند. با اینکه اصلاح‌طلبان در تمام شهرستان‌ها و تهران در 104 کرسی امکان رقابت داشتند بسیاری از چهره‌های شاخص رد شده بودند، امروز حدود 60 نفر آنها در مجلس هستند و اگر در 290 کرسی امکان رقابت داشتیم امروز ترکیب مجلس چیز دیگری بود».

رئیس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: «توسعه سیاسی ما تؤام با توسعه اقتصادی و علمی‌ و به عبارت دیگر توسعه همه جانبه و پایدار بود و در این زمینه گام‌های خوبی برداشتیم. بنده معتقدم با اینکه بر دموکراسی، آزادی، حق و حرمت مردم تکیه کرده و می‌کنم و تا خون در رگ دارم از آن دفاع می‌کنم، ما که شعارمان توسعه همه جانبه بود و نه فقط توسعه سیاسی در برنامه اقتصادی موفق‌تر از برنامه سیاسی بودیم».

خاتمی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی برنامه پنجم از سوی مقام معظم رهبری به دولت گفت: «این روزها سیاست‌هایی که رهبری برای برنامه پنجم ابلاغ فرمودند و جالب هم هست که خیلی از آنها در برنامه چهارم هم بود، و ما بر اساس آن جلو می‌رفتیم، این امر قابل تأمل است که چرا در این سیاست‌های کلی در بعضی از جاها به امور ریز پرداخته شده است؟ علت ریز شدن این نیست که بعضی سیاست‌ها و برنامه‌هایی که جاری است مورد پسند نیست، بلکه برای این است که سیاستها طوری تنظیم و ابلاغ شده که دستگاه اجرایی موظف شود منضبط‌تر و قابل محاسبه‌تر حرکت کند و نه اینکه فقط شعار دهد و بعد به آنها عمل نکند».

سید محمد خاتمی تاکید کرد: «معتقدم اگر برنامه چهارم با این درآمد نفتی که در سالهای اخیر داشتیم درست اجرا شده بود، مطمئن بودم اهداف چشم انداز نه در 20 سال که در 10 سال تحقق پیدا می‌کرد».

وی گفت: «کم‌هزینه‌ترین و مطلوب‌ترین وضع این بود که مسوولان و دست اندکاران متوجه شوند روند کنونی درست نیست و آن را اصلاح کنند. مگر اشکالی دارد از مردم عذرخواهی کنیم؟ اگر از مردم عذرخواهی کنیم، آنها می‌بخشند. ولی وقتی از آنها عذرخواهی نمی‌شود و این احساس نمی‌شود که مسوولان تشخیص داده‌اند که روند کنونی غلط است، می‌گوییم باید اوضاع تغییر پیدا کند و این وظیفه اسلامی، انقلابی و ملی ماست. و این روند متناسب با شأن انقلاب و کشور ما نیست».

خاتمی تصریح کرد: «انتخابات از جاهایی است که همه باید نسبت به آن حساس باشیم».

رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: «خدا می‌داند که وقتی می‌گویم برای آمدن یا نیامدن در حال تأمل هستم به این معنی نیست که از زیر بار مسئولیت بگریزم و یا عافیت طلبی کنم بلکه صحبت سر این است که چگونه می‌توان خدمت کرد و روند را به نفع انقلاب و کشور و مردم تغییر داد و خدمت کرد».

وی در پایان خاطر نشان کرد: «معتقدم اگر از امکانات موجود سوء استفاده نشود، سخت گیری‌های بی‌جا نشود و واقعاً رای مردم مورد حرمت قرار گیرد، تردید ندارم وضع طور دیگری خواهد بود و حتی کسانی که امروز سر کار هستند و می‌خواهند دوباره بیایند باید شعار‌های خودشان را عوض کنند . به هر حال آنچه باید مورد احترام باشد رأی مردم است که در فضای آزاد و با استفاده از آنچه قانون معین کرده است ابراز شود و مورد حمایت قرار گیرد. نتیجه هر چه باشد مبارک است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۰/۲۴
0
0
خبر خوبي بود_
خاتمي جان بيا_
منتظريم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین