کد خبر: ۱۱۹۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۶

۲۰۱۰؛ گرم‌ترین سال در داده‌های ثبت شده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان جهانی هواشناسی، وابسته به سازمان ملل متحد، می‌گوید که شواهد جمع‌آوری شده، ثابت می‌کند که سال ۲۰۱۰ گرمترین سال در تاریخ ثبت دمای جهان بوده است.

بنا به این گزارش، جهان قبلا هم دو بار در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۵، با دمای بالایی نزدیک به دمای سال گذشته میلادی مواجه شده بود، اما میانگین دمای جهان در سال گذشته میلادی از میانگین دما در آن سال‌‌ها کمی بالاتر بوده است.

سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه (۲۰ ژانویه)، منتشر کرد، گفت که امیدوار است تازه‌ترین آمار بتواند سرانجام به همه تردیدها درباره واقعی بودن گرمایش زمین خاتمه دهد.

این سازمان می‌گوید شدیدترین عواقب گرمایش زمین که پیش‌بینی شده بود، به واقعیت پیوست؛ جاری شد سیل در پاکستان و موج گرمای شدید و آتش گرفتن مناطق جنگلی در روسیه در اثر گرمای شدید از جمله نمونه‌های عواقب تغییرات اقلیمی در جهان است.

بنا به تازه ترین گزارش سازمان ملل، وسعت منطقه‌ای از قطب شمال که با یخ پوشیده شده است نیز به کمترین حد خود رسید. وسعت این منطقه در سال ۲۰۱۰ یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار کیلومتر مربع کوچکتر از سطح آن در سال ۱۹۹۰ شد.

بنا به تازه ترین ارقام منتشر شده سازمان جهانی هواشناسی، میانگین دمای جهان در سال ۲۰۱۰، نیم درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دما در سال ۱۹۹۰ بوده است.

ایموجین فاکس، گزارشگر بی بی سی در گزارشی از ژنو می‌گوید که شاید اروپا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ با سرمای شدید مواجه شد، اما سازمان جهانی هواشناسی گفته است که در دراز مدت جهان گرمتر می‌شود.

گرمایش زمین به ویژه در آفریقا، آسیا و قطب شمالی شدید بوده است.

حمله به بازار معامله کربن اروپا

در تحولی دیگر، اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که یکی از برنامه های مهم مبارزه با تغییرات اقلیمی خود را به حال تعلیق در آورده، چون از طریق اینترنت مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

برنامه "بازار معامله کربن" اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازار معامله کربن جهان است.

در بازار جهانی معامله کربن، هر موسسه‌ای می‌تواند براساس نیازهای خود، به خرید و فروش مجوز تولید گازهای گلخانه‌ای مبادرت کند.

کشورهایی که فعالیت صنعتی آنها باعث افزایش میزان بی‌رویه دی اکسید کربن در اتمسفر کره زمین می‌شود و به گفته کارشناسان به گرمایش زمین دامن می‌زند، برای خرید سهمیه دی اکسید کربن کشورهایی که کمتر گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند، "معامله کربن" صورت می‌دهند.

اصطلاح "بازار معامله کربن" به ترتیباتی اطلاق می‌شود که بر اساس آن، سقف معینی برای تولید گاز دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای در سطح ملی یا بین‌المللی منظور و برای این مقدار مجوز خاصی صادر می‌شود که قابل خرید و فروش است.

در بازار جهانی معامله کربن، هر موسسه‌ای می‌تواند براساس نیازهای خود، به خرید و فروش مجوزها مبادرت کند و در نتیجه، روش محدودیت تولید گازهای گلخانه‌ای نیز تابع عملکرد بازار آزاد خواهد بود.

با تبدیل مجوز تولید گاز گلخانه‌ای به یک کالای قابل خرید و فروش، شرکت‌ها می‌توانند هزینه مالی تولید گاز گلخانه ای عملیات خود را هم مانند سایر هزینه‌های تولید در برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلند مدت منظور کنند.

اکنون مقامات اتحادیه اروپا نگران هستند که مجوز تولید دی اکسید کربن به ارزش میلیون‌ها دلار ناپدید و احتمالا ربوده شده است.

اخیرا تدابیر امنیتی که برای برنامه "معامله کربن" در نظر گرفته شده بارها نقض شده است که حمله هکرها تازه ترین مورد آن قلمداد می‌شود.

انگیزه از راه‌اندازی برنامه معامله کربن، ترغیب گردانندگان صنایع به محدود کردن تولید گازهای گلخانه‌ای و الگویی برای برنامه‌های بالقوه مشابه در سراسر جهان بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین