کد خبر: ۱۰۱۷۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۲
رئیس هیات تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه:

دولت بیشترین انحرافات را در زمينه رشد اقتصادی، بهره‌وری و اشتغال از برنامه توسعه داشته است

دولت به بسیاری از احکام برنامه چهارم توسعه ورود نیافته است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیات تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه، با اخذ گزارشاتی از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و مرکز پژوهش‌ها، گزارش مقدماتی خود از میزان عملکرد دولت به این برنامه را آماده کرده و دیروز تقدیم کمیسیون تلفیق بررسی لایحه برنامه پنجم، کرده است. 

علی‌اکبر اولیاء رئیس این هیات تحقیق و تفحص، با بیان اینکه گزارش مذکور امروز در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار می‌گیرد، در پاسخ به سئوالی که به بیشترین انحرافات عملکردی دولت در اجرای برنامه چهارم توسعه اشاره داشت، گفت: متاسفانه با پایان یافتن مهلت اجرای این برنامه، هنوز بخش مهمی از آئین‌نامه‌های اجرایی آن تهیه نشده و اصلا دولت به بسیاری از احکام برنامه چهارم توسعه ورود نیافته است. 

وی با اشاره به انحرافات زیاد دولت در دستیابی به اهداف تعریف شده در برنامه چهارم، در زمینه رشد اقتصادی، بهره‌وری و اشتغال، ادامه داد: به طور کلی اغلب اهداف کمی برنامه محقق نشده است. چرا که بخشی از منابع مورد نیاز آنها در تدوین این برنامه در نظر گرفته نشده بود و از سوی دیگر در بخش‌هایی که منابع تعیین شده بودند، دولت به احکام برنامه بی‌توجهی کرده است. 

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه لوایح بودجه سنواتی که سالانه از سوی دولت به مجلس ارائه شده بودند، در موارد متعددی برخلاف اهداف برنامه چهارم توسعه بودند، ادامه داد: انحراف لوایح بودجه از قانون برنامه نیز اگرچه باکسب مجوز از مجلس بوده اما سبب شده که به بسیاری از اهداف قانون برنامه دسترسی نیابیم. 

به گفته وی، در مجموع انحرافات دولت سبب شده تا اولین گام برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، درست برداشته نشود. 

اولیاء در پاسخ به اینکه چرا علی‌رغم افزایش قیمت نفت به نسبت نرخ پیش‌بینی شده آن در برنامه چهارم، دولت به اهداف تعریف شده در این برنامه دست نیافته است؟، اظهار داشت: منابع در نظر گرفته شده برای تحقق برنامه چهارم، 70ـ80 میلیارد تومان بود، اما با افزایش نرخ نفت در بازارهای جهانی این درآمد به 270 میلیارد تومان رسید. اما از آنجا که دولت پایبند به اهداف و احکام برنامه چهارم نبود، نتوانست به تحقق آنها دست یابد. 

عضو فراکسیون خط امام (ره) با اشاره به اینکه دولت احمدی‌نژاد بیشتر وقت خود را صرف سفرهای استانی کرد، ادامه داد: به این ترتیب بسیاری از پروژه‌های در نظر گرفته شده برای برنامه چهارم توسعه نیمه‌تمام باقی ماند و رها شد. 

اولیاء در پاسخ به اینکه چند درصد از اهداف برنامه چهارم محقق شده است؟، گفت: اگرچه با توجه به منابع در نظر گرفته شده و افزایش قیمت نفت انتظار می‌رفت که بیش از 70 درصد اهداف برنامه چهارم محقق شود، اما حدود 50 درصد و در مواردی کمتر از این میزان محقق شده است. 

وی با اشاره به گزارشات دیوان محاسبات و سازمان بازرسی از تحقق اهداف برنامه چهارم، خاطر نشان کرد: بر اساس گزارشات این دو نهاد نظارتی، میزان تحقق اهداف برنامه چهارم بیش از 50 درصد نیست.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد برنامه چهارم از گزارش مرکز پژوهش‌ها در این زمینه یاد کرد و افزود: در گزارش آقای توکلی آمده است که 70 درصد گزارشات معاونت مدیریت راهبردی رئیس‌جمهور (سازمان مدیریت سابق) از تحقق اهداف برنامه چهارم از سوی دولت، غیرقابل ارزیابی است و نمی‌توان گفت که احکام این برنامه محقق شده است یا نه؟ 

به گفته وی در این گزارش آمده است که تنها 20 درصد اهداف برنامه چهارم محقق شده و دولت در ده درصد احکام مندرج در برنامه چهارم اصلا ورود نیافته است. 

اولیاء با ابراز امیدواری نسبت به اینکه گزارش هیات تحقیق و تفحص از عملکرد برنامه چهارم، بتواند چشم‌انداز مناسبی برای تصویب برنامه پنجم در مجلس باشد، تصریح کرد: البته آنچه که دولت تحت عنوان لایحه برنامه پنجم به مجلس ارائه داده است، اصلا برنامه نیست. 

وی با اشاره به نامه چند روز پیش توکلی به سران قوای مجریه و مقننه، ادامه داد: همان‌طور که رئیس مرکز پژوهش‌ها گفتند، برای تحقق برنامه پنجم، منابع قابل بهره‌برداری در نظر گرفته نشده و اهداف متناسب با منابع پیش‌بینی نشده‌اند. از این رو نمی‌توان ارزیابی کرد که دولت به درستی به این برنامه عمل خواهد کرد یا نه؟ 

عضو کمیسیون عمران در پایان گفت: به نظر می‌رسد دولت بسته‌ای را تحت عنوان لایحه برنامه پنجم به مجلس ارائه داده که نمی‌خواهد مجلسی‌ها در این بسته را باز کنند و خواستار اجرای بند بند آن از سوی دولت شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین