کد خبر: ۱۲۹۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹

پیروزی کاذب مجلس برابر جریان انحرافی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «محمد شریف ملك زاده»، معاون مالی و اداری وزیر امور خارجه، امروز با ارسال نامه استعفای خود به «علی اكبر صالحی» مواضع شفاف دادستانی تهران، وزارت اطلاعات و نمایندگان مجلس در خصوص فساد مالی اش را «اتهامات و جوسازی‌های ناجوانمردانه» خواند و اعلام كرد «تاكنون در هیچ محكمه‌ای دارای پرونده نبوده و فاقد هرگونه سابقه سوء می‌باشم.»

صالحی نیز ضمن موافقت با استعفا ملك زاده، همان یار غار مشایی است كه دو روز پیش در مراسم معارفه وی، صالحی «فردی توانمند و متعهد» خوانده بودش، نوشت كه «خودت را به خداوند بزرگ و متعال واگذار كن كه یقینا بهترین پناهگاه است.»

این پرده آخر جنجالی بود كه قریب به یك هفته، فضای سیاسی و رسانه ای كشور را ملتهب كرده و در روز معرفی وزیر «ورزش و جوانان» به مجلس، سایه سنگین آن در جلسه كاملاً محسوس بود تا وقتی «مصطفی كواكبیان» به نقل از صالحی، اعلام كرد معاون مالی و اداری وزارت خارجه از مقام خود كناره گیری نموده است.

به زعم برخی، صبح امروز احمدی نژاد با این خبر (كناره گیری ملك زاده) به مجلس آمده بود تا شاید با دلجویی از نمایندگان بتواند رای اعتماد وزیر مورد نظرش را بدست آورد، كه البته نتیجه ای نگرفت. در نگاه اول اینگونه به نظر می رسد كه نمایندگان مجلس، كه این روزها به شدت از دولت شاكی اند و پرونده های خاك خورده تخلف اش را پس از سه سال سكوت و مدارا، بررسی و برملا می كنند، امروز بدون اینكه امتیازی به دولت بدهند دو امتیاز دلچسب نیز گرفته اند:

هم به وزیری كه مورد قبولشان نبود رای اعتماد ندادند و هم معاون متخلف اداری و مالی وزارت خارجه را وادار به استعفا نمودند. نمایندگان مجلس امروز با خوشحالی و در حالی به خانه بازمی گردند كه به گمان خود دست «فرقه انحرافی» را از دخالت و تصرف در وزارت خارجه كوتاه كرده اند. اما این چیزی نیست جز «احساس كاذب پیروزی».

به زبان ساده پیشفرض اساسی این دیدگاه آن است كه: رحیم مشایی و برخی دیگر از نزدیكان احمدی نژاد كه سردمدار «فرقه انحرافی» اند، رئیس جمهور را احاطه كرده و چشم ایشان را بر واقعیات بسته اند. حتی برخی كه نمی خواهند باور كنند احمدی نژاد از اتهامات و انحرافات نزدیكانش مطلع است، از «سحر و جادو» شدن رئیس جمهور توسط فرقه انحرافی سخن می گویند!

ذكر چند نكته در این خصوص شاید راهگشا باشد:

1- بین احمدی نژاد و مشایی تفاوت/فاصله ای نیست
اساساً برای مردم قابل باور نیست كه عده ای اتفاقات مربوط به دولت را به دو گروه خوب و بد تقسیم كنند و اینگونه القاء كنند كه هر چه كار خوب است تصمیم احمدی نژاد و هر چه كار بد است ناشی از تاثیر گذاری اطرافیان رئیس جمهور است.

واقعیت این است كه مشایی چهره با نفوذ و قدرتمندی در دولت است، اما واقعیت مهم تر این است كه رئیس جمهور نیز با مشایی هم فكر و نزدیك است و به گفته برخی چهره های سیاسی مانند «عماد افروغ» و حجت الاسلام «مجتبی ذوالنور»، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه، این دو یك روح اند در دو كالبد و جدایی آنها ناممكن است. ذوالنور افزوده است: «بارها احمدی‌نژاد گفته كه من یعنی مشایی و مشایی یعنی من بنابراین الان فضای اینها به گونه‌ای است كه اگر عمل (جراحی ای) صورت گیرد، هر دو از بین می‌روند.»

بازی انتساب كارهای بد دولت به مشایی اصلاً عاقبت خوبی برای كشور ندارد چرا كه دولت و رئیس جمهور می توانند هر تصمیمی بگیرند بدون اینكه عواقبی برای آنان داشته باشد. اگر نتیجه كار مثبت بود كه حق با رئیس جمهور بوده است و اگر نتیجه كار منفی بود كه باز هم كار مشایی بوده است.

مشایی هم كه رئیس دفتر رئیس جمهور است و نه می شود استیضاحش كرد، نه می شود مورد سوال قرار داد و نهایتاً باز هم باید از احمدی نژاد خواهش كرد تا از مشایی دور شود! بنابراین هر چقدر هم برخی مداحان و مصیبت خوانان در منابر خود دعا كنند كه «خدایا مهر مشایی را از دل رئیس جمهور ببر»، آب در هاون می كوبند.

2- بین مشایی، صالحی و ملك زاده تفاوت/فاصله ای نیست
دیدگاه مرسوم دیگر كه اتفاقاً در مسئله معاونت ملك زاده آشكار شد، این گمان است كه این معاون از جایی خارج از وزارت خارجه به صالحی تحمیل شده است و تصمیم شخصی ایشان نبوده است. به عنوان مثال «زهره الهیان» عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اخیراً با بیان اینكه ملك زاده، انتخاب آقای دكتر صالحی نیست، تصریح كرد: «این فرد با فشارهایی از خارج از وزارت خارجه از سوی اشخاص نزدیك به رئیس جمهور منصوب شده است.»

بر اساس این خبرسازی كه برخی سایت ها نیز به آن دامن زده اند، صالحی در گفتگو با یكی از چهره های سیاسی با اشاره به انتصاب ملك زاده گفته است: «من تا به امروز وزیر خارجه بودم ولی با این انتصاب، جریان انحرافی تسخیر وزارت خارجه را كلید زده و من دیگر هیچ كاره هستم.» تا در این شرایط مجلس تصور كند صالحی همچون متكی مظلوم واقع شده و ملك زاده به او تحمیل شده تا مجلس در عوض استیضاح صالحی، صرفاً به انتقادات لفظی از رئیس جمهور برخیزد و به حمایت از صالحی همچون حمایت در ماه های آخر از متكی برآید.

به نظر می رسد مردم و فعالین سیاسی دیگر به این گزاره اعتقادی ندارند و معتقدند كه احمدی نژاد و مشایی بسیار به هم نزدیك اند و در بسیاری از موارد بسیار به هم شبیه اند و لذا ماجراهایی مانند انتصاب ملك زاده كار خود احمدی نژاد است. هر چند مشایی به عنوان مشاور و یار و همراه نزدیك رئیس جمهور ممكن است نقش مجری یا مشاور را بازی كند، اما تصمیم نهایی با احمدی نژاد است.

از همان ابتدای انتصاب صالحی به عنوان وزیر امور خارجه، وی رویه ای ملایم و همراه با اسفندیار رحیم مشایی داشته و برخلاف «منوچهر متكی»، وزیر خارجه قبلی، ساز مخالف با سیاست ها و مشی مشایی نزد و به همین دلیل جایگاهش را تثبیت شده یافت. تصاویر متعدد او كنار مشایی در همایشها و اجلاس بین المللی، كه در قیاس با متكی قابل مقایسه نیز نیست، نشان می دهد صالحی مشكلی با مشایی نداشته و ندارد و از همان ابتدا همراه و همگام منتفذترین چهره حال حاضر دولت بوده است. نمود عینی این مسئله تجلیل از او به عنوان مرد برتر سیاست سال ۱۳۸۹ به دست اسفندیار رحیم مشایی بود.

3- نتیجه گیری
دولت و تصمیم گیرندگان این ارگان، مجموعه یكپارچه ای را تشكیل می دهند كه هیچ فاصله ای بین آنها نیست چرا كه اساساً خلقیات آقای احمدی نژاد اختلاف نظر را در مجموعه مدیریتی خود بر نمی تابد.

از اینرو این شخص احمدی نژاد است كه تصمیمات نهایی را در هر زمینه ای اتخاذ می كند. در ماجرای عزل برخی وزرا، استانداران، سفرا و همین انتصاب جنجالی در وزارت امور خارجه این تصمیمات شخصی احمدی نژاد است كه چه كسانی بروند و چه كسانی بیایند و صالحی نیز طبق رویه خود كه تامین نظر مقام بالاتر است، با رضایت به آن تن داده و می دهد.

حال كه بی بنیاد بودن پیشفرض مرسوم درباره نفوذ فرقه انحرافی در بدنه دولت و «سحر و جادو» شدن رئیس جمهور توسط ایشان آشكار شد، به «پیروزی كاذب» نمایندگان مجلس بازمی گردیم. اگر نمایندگان مجلس تصور می كنند «فرقه انحرافی» در حلقه اطراف احمدی نژاد نفوذ كرده، و آنان مانع از دخالت و تصرف این فرقه در وزارت خارجه شده اند و بار دیگر رئیس جمهور را از شر این فرقه نجات داده اند، سخت در اشتباهند.

مدیریت دولت، مدیریتی یكپارچه و از بالا به پایین است. به همین دلیل فرقی نمی كند محمد شریف ملك زاده یا فرد دیگری در معاونت مالی و اداری وزارت خارجه باشد، سیاستهای كلان دولت با محوریت احمدی نژاد و اطرافیانش به صورت متمركز و منسجم گرفته شده و از بالا اعمال می شود و انچه خواست ایشان باشد، همان اتفاق می افتد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین