کد خبر: ۱۲۷۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۸

بودجه‌ دولتی برای استقلال حوزه خطرناک است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو شورای عالی حوزه گفت: هر چند شرایط دولت فعلی برای کمک به حوزه خوب است و نظام وظیفه دارد به حوزه کمک کند، اما نباید وابسته به دولت و مجلس شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی طی سخنانی در جمع اساتید، فضلا و مدیران حوزوی استان گفت: نباید انتظار داشت که حقوق و مزایای اساتید و مدیران حوزه همانند اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد. 

وی با اشاره به تامین بودجه حوزه‌ها اظهار داشت: هرگز حوزه‌های علمیه را نباید با دانشگاه‌ها مقایسه کرد، زیرا افتخار می‌کنیم که از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنیم و مستقل هستیم و آنچه اهمیت دارد، استقلال حوزه است که مورد تاکید رهبری و مراجع است. 

غروی بیان داشت: بزرگان و مراجع نسبت به وابستگی حوزه به دولت و استفاده از بودجه‌های ملی و فرهنگی اعلام خطر کرده‌اند و تأکید دارند این بودجه‌ها برای استقلال حوزه خطرناک است. 

وی گفت: مدارس و حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها نباید به بودجه دولتی و ملی وابسته باشند، بلکه باید با رایزنی و تعامل مستقیم با مردم مومن و متعهد، سنت حسنه وجوهات و خیرات برای حوزه‌ها را تقویت و گسترش دهند. 

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: فرهنگ سازی در زمینه تقویت و گسترش وجوهات و خیرات برای مخارج مدارس علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است، گرچه حکومت اسلامی و دولت و نظام وظیفه دارند به حوزه‌ها کمک کنند، ولی نباید وابسته به دولت و مجلس شد و حوزه باید روی پای خود بایستد. 

وی عنوان کرد: شرایط در این دولت خوب است، ولی این تفکر و عقیده معلوم نیست در دولت‌های آینده وجود داشته باشد، هر چند شرایط و نگاه مثبتی که امروز در دولت نسبت به حوزه‌ها وجود دارد، موجب شده حوزه تکانی بخورد، ولی نباید وابسته شود. 

غروی تاکید کرد: مدیران و مسئولین حوزه‌های علمیه خواهران و برادارن نباید به گونه‌ای در میان مردم عمل کنند که مردم به این پندار برسند که روحانیت و حوزه از طریق بودجه دولتی اداره می‌شوند، بنابراین نیازی به وجوهات و خیرات مردم ندارد. 

وی تصریح کرد: این وجوهات و خیرات برکات فراوانی برای حوزه‌ها داشته و نباید از کمک‌های مردمی برای ساخت و تعالی حوزه اجتناب نمود. 

غروی گفت: یکی از بارزترین و مهمترین اقدامات فرهنگی مغفول مانده، توسعه حوزه‌های علمیه بود که در این زمینه کار چندانی صورت نگرفته، حتی حوزه علمیه قم نیز این توسعه را در چند سال گذشته پیدا کرده است. 

وی تاکید کرد: حقیقت این است که همه باید تلاش کنند، تا وضع شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر کشور از نظر فرهنگی بهبود یابد، این وضع برای شهری که روزی جایگاه مراجع و بزرگان تشیع بوده اصلاً قابل قبول نیست. 

غروی تاکید کرد: اگر از همان ابتدای پیروزی انقلاب برای تامین اساتید و بزرگان آینده شیراز و سایر شهرها سرمایه گذاری می‌کردیم، امروز این مشکلات را نداشتیم، ولی متاسفانه با اینکه این شهر از اهمیت فراوانی برخوردار بود، سرمایه گذاری لازم انجام نگرفته است. 

وی تاکید کرد: اساتید خوب استان فارس در حوزه علمیه قم باید شناسایی و جذب شوند، البته حوزه علمیه و شورای عالی نیز در بخش‌های مربوطه حمایت‌های لازم را خواهند داشت، بنابراین نباید فضلای شیرازی در قم بمانند و مردم از نعمت آنها محروم باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین