کد خبر: ۱۶۷۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
رئیس ستاد استهلال استان تهران:

شاید دوشنبه عید فطر باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسملین محمد تقدیری، رئیس ستاد استهلال استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص رؤیت هلال ماه شوال اظهار داشت:‌ با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، منجمان و کارشناسان نجومی نیز با محاسبات خویش، نظریاتی را درباره رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال ارائه می‌دهند.

وی افزود: در شامگاه شنبه بیست و نهم ماه مبارک رمضان، هلال ماه با چشم غیر مسلح در برخی نواحی‌ مانند جنوب آفریقا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی قابل رؤیت است و به اجماع تمام فقها در این مناطق، رمضان 29 روزه است و یک‌شنبه اول شوال خواهد بود.

*فتوای حاکم شرع بر سایر فقها ارجح است

رئیس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار داشت: در ایران، عراق، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، شبه‌قاره هند، افغانستان، مصر، لیبی، مراکش و مناطق استرالیا و آمریکای شمالی، هلال ماه شوال با چشم مسلح و غیر مسلح در «شامگاه» بیست و نهم رمضان میسر نخواهد بود و فقط در «روز» و با تلسکوپ‌های قوی و توسط رصدگران ماهر امکان‌پذیر وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اختلاف نظر مراجع درباره رؤیت پذیری هلال گفت: برخی مراجع معتقدند رؤیت هلال، فقط بعد از غروب آفتاب آن روز معتبر است در حالی که مقام معظم رهبری رؤیت هلال ماه شوال را در طی روز و قبل از غروب آفتاب نیز مورد تأیید می‌دانند و صد البته که فتوای حاکم شرع بر سایر فقها ارجح است.

وی ادامه داد: امکان رؤیت هلال ماه شوال در «روز» شنبه با تلسکوپ‌های قوی توسط رصدگران ماهر وجود دارد لذا اگر این موضوع ثابت شود، براساس فتوا و نظر مقام معظم رهبری، احتمال 29 روزه بودن ماه مبارک رمضان صحیح است.

وی تصریح کرد: دسته دیگری از مراجع که رؤیت هلال را فقط «پس از غروب آفتاب» معتبر می‌دانند چون در آن زمان امکان رؤیت با چشم مسلح و غیر مسلح در غروب آفتاب در مناطقی مانند ایران، عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ... میسر نیست و بنابراین از نظر آنان ماه رمضان به احتمال فراوان سی روزه خواهد بود و روز دوشنبه اول شوال و عید فطر است.

تقدیری با اشاره به فتوای دسته سوم از مراجع برای اثبات آخر ماه مبارک رمضان و روز عید سعید فطر گفت: هلال ماه شوال در روز بیست و نهم رمضان در جنوب آفریقا با چشم غیرمسلح قابل رویت است از این رو برخی فقها بر این باورند که هر جایی که ما در شب با آنها مشترک هستیم مانند جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی، پس وقتی رؤیت هلال در این مناطق امکان‌پذیر باشد برای ما هم اطمینان‌آور خواهد بود و بر این اساس احتمال اینکه یکشنبه عید باشد و ماه مبارک رمضان 29 روز باشد را صحیح می‌دانند.

* اعزام 8 گروه رصدی برای رؤیت هلال ماه شوال

رئیس ستاد استهلال استان تهران درباره اقدامات این ستاد برای رویت هلال ماه شوال گفت: ستاد استهلال استان تهران هشت گروه را برای رؤیت هلال ماه شوال معرفی کرده است که سه گروه از آنها در نقاط خاصی که هیئت علمی دفتر ستاد استهلال مقام معظم رهبری تعیین خواهد کرد، مستقر خواهند شد و مابقی نیز در نقاط دیگر مانند برج میلاد، دماوند، ورامین، کرج و ماهدشت کرج‌ و هشتگرد می‌روند.

وی با بیان اینکه تکثّر گروه‌ها نیز در جای خود، مفید است، افزود: تکثیر گروه‌ها و جست‌وجوی بیشتر به احتمالات دقیق‌تر ما کمک خواهد کرد و از این رو گروه‌های برجسته و ماهرتر را به نقاط احتمال‌پذیرتر فرستاده می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
0
0
ماه قبل 30 روز بوده دانشمندو این ماه دیگر اصولاً و فقهاً نمی تواند 30 روز باشد. بی خود مردم را کمراه نکنید. یکشنبه بدون هیچگونه شکی عید است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
0
0
اینطور که تقویم نشان می دهد ماه ها انظباط نداشته و ماه ربیع الثانی و جمادی الاول و دوم هرسه 30 روزه بوده اند پس ماه هم اختیار دست خودش نیست .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
0
0
خداکنه یکشنبه عید باشه وگرنه تمام برنامه هامون به هم میریزه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین