کد خبر: ۱۱۹۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۳

صادق خرازی: رفیق حریری با سوریه مشکل داشت نه باحزب‌الله

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید محمد صادق خرازی، در وبلاگ خود مطلبی را در مورد نحوه مقابله حزب‌الله با پدیده‌ها نوشته است. 

به نوشته تهران امروز، وی در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به آخرین تحولات لبنان می‌نویسد: وضعیت پیچیده لبنان در این دوره با گذشته تفاوت ماهوی دارد و احزاب و طوایف و بازیگران سیاسی را با نوع دیگری از وقوع پدیده‌ها روبه‌رو خواهد ساخت و ائتلاف‌ها و جدایی‌های تازه‌ای را رقم خواهد زد. خرازی عدم عملکرد شفاف شخص سعد الدین حریری در قبال حزب‌الله را عامل اصلی این بحران می‌داند و به این نکته اشاره می‌کند که حزب‌الله امروز با پدیده دو گانه و رفتار متناقض شخص سعد حریری و برخی متحدان منطقه روبه‌رو شده است.

این دیپلمات با سابقه ضمن اشاره به ترور رفیق حریری و تبعات آن می‌گوید: من در ماموریت پاریس با شادروان رفیق حریری، روابط دوستانه برقرار کرده بودم ومعمولا وی هر گاه که به پاریس می‌آمد با من تماس می‌گرفت و ملا قات‌های متعددی با هم داشتیم. در آخرین ملاقات با وی که درپاریس در منزل مسکونی‌اش در میدان آنا انجام گرفت، وی مطالب مهمی راجع به سوریه مقاومت حزب‌الله و مسائل خاورمیانه بیان کرد. وی به اینجانب گفت: حزب‌الله لبنان سمبل و اصالت مقاومت لبنان است و ما برای حزب‌الله نه تنها احترام قائل هستیم بلکه حزب‌الله را تضمینی برای ثبات وامنیت لبنان قلمداد می‌کنیم. سید حسن نصر الله فرزندش را تقدیم لبنان کرد. خون داد تا لبنان حفظ شود ولی من این کار را نکردم او از من شجاع تر و نستوه است. اما باور ما نسبت به سوریه متفاوت است. دوران حضور نیرو‌های امنیتی و نظامی و دخالت آشکار سوریه در لبنان سپری شده است. وی از ملاقات اخیرش با بشار اسد به تلخی یاد می‌کرد که ملاقات تلخ وتهدید آمیزی بوده است. رفیق حریری در ادامه سخنانش به من گفت: ما برای وادار کردن سوریه به ترک خاک لبنان، به اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر نهاد‌های بین المللی و حقوقی متوسل خواهیم شد.

به گفته خرازی، حریری آگاهی داشت که حزب‌الله در پاسداری از شرف لبنان پایگاهی عظیم در میان همه احزاب و طوایف به‌دست آورده است. وی هر گونه تعارض با حزب‌الله را به ضرر جریان معارض لبنانی می‌دانست. وی هیچ‌گاه در خصوص خلع سلاح مقاومت با من صحبتی نکرد. ولی به دلیل حضور امنیتی سوریه و دخالت‌های آشکاری که در مسائل سیاسی لبنان داشت، سوریه را فاقد مشروعیت و محبوبیت لبنانی تشخیص داده بود.

خرازی درادامه ضمن اشاره به تحولات منطقه‌ای وقت، می‌گوید: در تمامی دولت‌های بعد از رفیق حریری حزب‌الله لبنان نقش ملی ایفا کرد و برای ثبات و امنیت لبنان گام‌های تعیین کننده ای برداشت. اما هیچ‌گاه به نقش تاریخی حضور نیروهای سوریه پشت نکرد. حزب‌الله در معادلات فرا لبنانی هم پیمان استراتژیک سوریه و در معادلات درون لبنان، معیار وحدت لبنان قرار داشت. مزیت حزب‌الله در انعطاف و مقاومت به عنوان دو شاخصه مهم تصمیم گیری مورد توجه همه قرار داشت.

خرازی در آخر می‌گوید: اینک بحران بر منطقه با حرکت و مانور خروج حزب‌الله از دولت سعد حریری شکل جدیدی به خود گرفته است. جالب است که بدانیم حزب‌الله لبنان آنچنان در حیات مدنی لبنان ریشه دارد که با ایفای نقش آفرینی در فرهنگ مقاومت و فرهنگ مشارکت سیاسی، تبدیل به فرزندان زمانه خود شدند به روزگار اشغال در تاریخ امت عربی تنها حرکتی است که توانست اسرائیل را زمین‌گیر کند. همین نقش عظیم مجاهدت‌های مقاومت در جنگ‌های سی‌و سه روزه که هدفش کاهش نقش بازدارندگی مقاومت در برابر امیال برخی از رهبران عرب و خواسته رژیم صهیونیستی بود وحزب‌الله سر افراز از این کارزار نامتوازن بیرون آمد. اینک با سقوط دولت حریری در این بحران خود ساخته در لبنان که توسط برخی از دولت‌های منطقه و گروه 14 مارس که برای فرار به جلو انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله نشانه رفته اند، ساخته و پرداخته شده است، حزب‌الله می‌تواند با دفاع از مظلومیت و حقانیت مقاومت و ایفای نقش سیاسی در معادلات منطقه‌ای بحران را مدیریت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین