کد خبر: ۱۰۹۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۷
در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین

توکلی: کشورداری با جنگ و دعوا امکان‌پذیر نیست

لایحه ارائه شده برنامه نبوده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در دفتر مرکزی این تشکل برگزار شد، با اشاره به حرف‌و‌حدیث‌های پیش آمده راجع به برنامه پنجم، گفت: عمده گله‌ای که دولت در رابطه با تغییرات ایجاد شده از سوی مجلس در برنامه پنجم داشت، این بود که برنامه منسجم است و تغییرات مجلس ماهیت آن را عوض کرده است و دوم آن‌که با تغییرات مجلس، تکالیف سختی بر دولت بار شده است.

وی در این خصوص گفت: ادعای انسجام یک برنامه باید زمانی مطرح شود که لایحه برنامه تقدیم مجلس شود و وقتی صحبت از برنامه‌ریزی می‌کنیم، مفهومی وجود دارد که زودتر از دومی به‌وجود می‌آید و آن محدودیت است؛ یعنی وقتی از نظر اقتصادی می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم، باید اولویت‌های کشور را معلوم کنیم و ببینیم چقدر منابع مالی، فیزیکی،‌ ساختاری و نیروی انسانی داریم و تا کجا می‌توانیم اولویت‌هایی را که لیست کرده‌ایم انجام دهیم.
 
توکلی در خصوص این لایحه گفت: در لایحه ارائه شده همه موضوعاتی که مطرح شده است، کارهای خوبی است و تک‌تک مطلوب است، اما معلوم نیست چه تناسبی با منابع وجود دارد پس دیگر اسمش برنامه نیست و من مدعی‌ام که لایحه ارائه شده برنامه نبوده است، بلکه مجموعه‌ای از اهداف خوبی بود که اگر اجرایی شود خیلی خوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: در جواب برخی‌ها که تصور می‌کنند تغییرات مجلس باعث تغییر ماهیت برنامه شده است، باید بگویم که این‌طور نیست و اگر مجلس به غایت بد عمل کرده باشد، اما در جهت کسب توافق با دولت تمام تلاش خود را انجام داده است که دولت را راضی کند که کار را با هم پیش ببرند. البته بخشی از تغییراتی که مجلس داد نیز قابل دفاع نیست، یعنی مصوبات تکالیف را اضافه کرد و جوازهای دولت را تکلیف کرد پس در نتیجه جوازها تکلیف شد و تکلیف جدید نیز به وجود آمد.

توکلی در خاتمه گفت: از آن‌چه کمیسیون تلفیق انجام داده است دفاع نمی‌کنم ولی ارزیابی‌ام در مورد ادعاهای دولت را مطرح کرده‌ام. در راستای برنامه پنجم نامه‌ای به لاریجانی و احمدی‌نژاد نوشتم و از هر دو خواهش کردم که بهتر است برنامه را در همان ابتدا پس بگیرند، چرا که قابل دفاع نیست و منطبق با برنامه‌های قابل دفاع اقتصاد توسعه، برنامه بنویسند و اگر دولت بر اساس مدل‌های اجرایی موجود که 4، 5نوع هستند برنامه می‌داد بسیار کاراتر می‌شد و قابل دفاع‌تر بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین