کد خبر: ۸۸۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
سخنرانی کروبی در دانشگاه ایلام با درگیری خاتمه یافت

کروبی: مگر رییس جمهور می‌خواهد بیل بزند که جوان باشد

آیت الله صانعی از پاسخ من به شریعتمداری تشکر کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی در جمع دانشجویان ایلامی گفت: «اگر کسی بخواهد بسیج را ابزار انتخابات کند، سکوت نخواهیم کرد». 

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، مهدی کروبی کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مرحله از سفر به استان ایلام، وارد دانشگاه ایلام شد و در جمع دانشجویان این دانشگاه به سوالات آنها پاسخ گفت. 

کروبی در ابتدای سخنان خود، با بیان اینکه آنکه حرف و اول آخر را در تعیین سرنوشت کشور مردم می‌زنند، گفت: «هر اراده‌ای در برابر اراده مردم ناچیز است و نابود می‌شود و این تنها مردم هستند که می‌توانند سرنوشت خود را تغییر دهند». 

مهدی کروبی در ادامه همگان را به شرکت در انتخابات تشویق کرد و گفت: «آنهایی که از وضعیت کشور راضی هستند و می‌خواهند اکنون دنیا را مدیریت بکنند و چه آنها که فکر می‌کنند باید در مدیریت کشور تغییری حاصل شود، همه باید در انتخابات حضوری پرشور داشته باشند». 

وی در ادامه اظهار داشت: «اتفاق جالبی که در این دوره از انتخابات رخ داده است، اتحادی است گسترده بین نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب، چپ و راست برای ایجاد یک تغییر در کشور». 

کروبی با بیان اینکه با ذکر گفتن و ورد خواندن مشکل کشور حل نمی‌شود، اظهار داشت: «مردم باید حضوری محکم و گسترده در انتخابات داشته باشند. امروزه عده‌ای در پی حضور کمرنگ مردم در صحنه انتخابات هستند. ولی اگر مردم حضوری گسترده در انتخابات داشته باشند، آنها تا ماه‌ها به کما خواهند رفت». 

رئیس مجلس اصلاحات در ادامه با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها در طول دوران دولت نهم، گفت: «وضعیت دانشگاه در این روزها وحشتناک است و هر روز عده‌ای دانشجو یا ستاره می‌گیرند یا تعلیق می‌خورند و یا دستگیر می‌شوند. اگر با حمایت و رای شما مردم، رئیس جمهور شوم، حتما در پی تغییر وضعیت موجود بر خواهم آمد و در دولت من دانشجوی ستاره دار معنا نخواهد داشت». 

کروبی تاکید کرد: «دانشجویان ستاره‌های پرفروغ آسمان کشور هستند». 

وی در ادامه افزود: «چه آنگاهی که در مجلس بودم و چه در دورانی که خارج از قدرت بودم، هرگاه تعرضی به مردم می‌شد یا شاهد ناراستی و کاستی بودم، برای رفع مشکل آنها تلاش کردم و از قوه قضاییه استمداد می‌کردم». 

مهدی کروبی با بیان اینکه وضعیت کشور و رقابت در انتخابات بسیار مشکل است: «من آدمی نیستم که کوتاه بیایم و قضیه را رها کنم».
 
کروبی در ادامه سخنانش به اظهارات اخیر فرمانده سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: «اگر کسی بخواهد بسیج را ابزار انتخابات کند، سکوت نخواهیم کرد. من مدافع بسیج هستم، آن بسیجی که در جنگ شرکت کرده بود. آن عشایری که بسیج شدند و میمک از دست نیروهای دشمن آزاد کردند. ما مدافع این نوع بسیج هستیم و هر بسیجی که در این راه باشد، مخلص آن خواهیم بود. البته نه اینکه کفش آنها را واکس بزنیم».
 
کروبی در ادامه خطاب به سپاه، بسیج و سردار جعفری گفت: «به خدا انتخابات باید آزاد باشد. آنگونه که امام و رهبری می‌خواهند. اگر پیروز شویم، که خوشحالیم و اگر نه، هرکس با رای مردم به روی کار آید، از او حمایت خواهیم کرد». 

در این لحظه دانشجویان با سر دادن شعار «کروبی سلحشور، دیده دشمنت کور» از مواضع و شعارها و برنامه های کروبی حمایت کردند. پس از آن کروبی پاسخگوی سوالات دانشجویان شد. 

 پس از پایان سخنان مهدی کروبی، نوبت به پرسش دانشجویان رسید. مجری مراسم به عنوان اولین پرسشگر، به انتقاد از عملکرد دولت‌های پیشین پرداخت و گفت: «آن توجهی که می‌باید به مناطق محروم و جنگ زده صورت نگرفته است». 

کروبی در پاسخ گفت: «ضمن اینکه همه دولت‌ها تلاش‌هایی را انجام دادند، اما من هم اعتقاد دارم اقداماتی فوق‌العاده صورت گیرد تا رنگ محرومیت از این مناطق زدوده شود. متاسفانه هنوز در برخی از شهرهای کشور مشکل آب و برق وجود دارد».

کروبی همچنین با اشاره به عملکرد دولت نهم گفت: «گرچه دولت کارهایی را هم انجام داده است، اما این دولت در جمهوری اسلامی و از زمان دولت بازرگان تاکنون بی‌نظمی و وضعیت خاصی دارد. زیرا برنامه‌ریزی را به کناری گذاشته و وضعیت این‌چنینی را به وجود آورده است».

وی همچنین افزود: «از آقای نعمت زاده که سال‌ها به عنوان وزیر در چند دولت حضور داشته و اکنون نیز مشاور بود، سوال کردند که چقدر برنامه‌های احمدی‌نژاد به برنامه‌های شهید رجایی نزدیک بوده است که وی در پاسخ گفته بود برنامه‌های احمدی نژاد 180 درجه با برنامه‌های شهید رجایی فرق دارد و به همین دلیل از کار برکنار شد».

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان دومین سئوال کننده به طرح سئوالاتی از کروبی همچون خبر کیهان مبنی بر اینکه مشارکتی‌ها برای کروبی آشی پخته‌اند و اینکه کرباسچی با این قصد وارد ستاد کروبی شده و او را کنترل و کناره‌گیری از انتخابات تشویق کند. همچنین علت حمایت افرادی که امام زدایی را در سرلوحه کارهایشان داشته‌اند، در اطراف شما چیست که کروبی در پاسخ گفت: «من انسان شفاف و صریحی هستم. من همان مهدی کروبی خط امام هستم و همچنان اصلاح طلب خواهم ماند و به این خط عشق می‌ورزم. در سخت ترین شرایط حضور داشته‌ام و به اصطلاح طلب بودن خود افتخار می‌کنم».

وی افزود: «ما اگر بخواهیم به هر بهانه‌ای افراد را از خود طرد کنیم، یکی را بگوییم صهیونیست دشمن است، یک روز بگوییم پایگاه و بلندگوی دشمن است که درست نیست. دشمن سازی که هنر نیست ما باید سعی کنیم همه کسانی را که در کشور زندگی می‌کنند، زیر یک سقف گرد آوریم و اصل برای آن کشور و نظام است. ما برای جذب کردن آمدیم نه برای دفع کردن».

وی همچنین درخصوص کرباسچی گفت: «آقای کرباسچی مدیر توانمندی است و شما در مورد ایشان کم لطفی می‌کنید». 

کروبی در پاسخ به موضوعی که مشارکتی‌ها به نقل از کیهان که آشی برای کروبی پخته اند، گفت: «من با آش دیگران کاری ندارم. من با آش‌های خودم کار دارم که وقتی شریعتمداری نوشته‌هایش رنگ و بوی توهین پیدا کرد، به او پاسخ دادم و از همه کسانی که در طی این سال‌ها مورد طعن و تهمت و افترای کیهان بوده‌اند دفاع کردم. حتی آیت الله صانعی نیز در این خصوص از من تشکر و قدردانی کرده‌اند».

یکی دیگر از دانشجویان با حالت استهزا به سن کروبی اشاره کرد که کروبی در پاسخ گفت: «مگر رئیس جمهور باید برود بیل بزند که جوان باشد. امام 63 ساله بود که نهضت خود را در سال 42 شروع کرد و این حرف دشمنان بود که می‌گفتند سن امام زیاد است و نمی‌تواند کشور را اداره کند». 

وی افزود: «این حرف‌ها بهانه است. یک روز از سکه‌ای که در عروسی دختر نداشته‌ام پخش شده است، می‌گویند. یک روز می‌گویند رای ندارد، و یک روز دیگر می‌گویند سن کروبی بالاست».
 
نماینده بسیج دانشجویی به انتقاد از سخنان کروبی پرداخت و گفت: «بسیجی شعور دارد و در انتخابات له یا علیه کسی وارد صحنه انتخابات نخواهد شد و شما نباید به هر شیوه‌ای سم پاشی بکنید و فضای کشور را آلوده کنید سپس از کروبی در خصوص حمایت از دانشجویان در بند و ستاره دار، پرداخت. وی همچنین مدعی شد که کروبی در جلسه ای خصوصی گفته است که مهندس موسوی قبل از انقلاب هیچ سابقه‌ای نداشته است. 

رئیس مجلس ششم در برابر این انتقادات و پرسش گفت: «به جز آنکه حضور ایشان در صحنه انتخابات را گرامی داشته و خیرمقدم گفتم، تاکنون هیچ سخن دیگری نشده است». 

وی در خصوص عملکرد خود نیز گفت: «عملکرد من همواره روشن بوده است و همیشه از حقوق مردم دفاع کرده‌ام و دفاع کرده‌ام. من اگر می‌گویم دانشجویی خطایی هم کرد، باید بتواند به تحصیل خود ادامه دهد. من نه تنها از دانشجویان، بلکه از حقوق یک مسیحی هم میهن نیز دفاع می‌کنم». 

وی به ذکر خاطره‌ای در این خصوص پرداخت و گفت: «یک روز با شورای نگهبان تماس گرفتم و گفتم امروز می‌خواهم از کسی دفاع بکنم که اولا شراب می‌خورد و دوما نماز نمی‌خواند، سوما مسیحی است و می‌خواهد نماینده مجلس بشود. چرا وی را ردصلاحیت کردید». 

مهدی کروبی تاکید کرد: «از آنها پرسیدم وقتی که نمی‌توانید صلاحیت یک فرد را احراز کنید، چرا رد صلاحیت می‌کنید». 

کروبی در ادامه اظهار داشت: «در برابر انتقاد یکی از دانشجویان نسبت به سیاست خارجی بیان شده توسط کروبی در دولت احتمالی‌اش، گفت: «بارها گفته‌ام که با همه دنیا به جز اسرائیل که رژیم غاصبی است به گفت وگو خواهیم نشست و براساس حکمت و عزت و مصلحت کشور و منافع ملی با دنیا ارتباط برقرار خواهیم کرد».

وی افزود: «ما اگر انتقادی می‌کنیم، نسبت به برخی از سخنان نسنجیده است. اصلا یک نفر بیاید طرح مسئله هولوکاست را بررسی کند، ببیند این موضوع به نفع فلسطینی‌ها تمام شد یا اسرائیل». 

در این هنگام عده‌ای از دانشجویان اصولگرا، با هیاهو و جنجال، نسبت به سخنان کروبی در مورد دخالت بسیج در انتخابات، اعتراض کردند که کروبی در پاسخ به آنها گفت: «اگر بخشی از بسیج در انتخابات نقشی ندارد، چرا اینقدر ناراحت می‌شود. من تنها گفتم بسیج را ابزار نکنید، یعنی شما از خدا بزرگتر هستید. ما می‌گویم خدا را هم ابزار نکنید. من بارها گفته ام خدا را، دین خدا را، بسیج را و حتی اصلاحات را هم ابزار نکنید». 

کروبی همچنین در واکنش به اغتشاش این گروه سازمان یافته، تاکید کرد: «ما نیامده‌ایم که تنور انتخابات را گرم کنیم و خیلی جدی وارد انتخابات شده‌ایم. خط و مرزمان نیز مشخص است». 

در این هنگام و در میان اخلال گروهی سازمان یافته، یکی از دانشجویان با وجود مخالفت مجری مراسم و بدون رعایت نوبت خود را به پشت تریبون رساند و طی سخنانی و با بیان الفاظی نامناسبت و اتهام گونه، گفت: «چرا مقام رهبری بیشترین حمایت را از دولت کرده است، رابطه شما با جاسبی چیست». وی همچنین الفاظ رکیکی را نسبت به اصلاح طلبان به کار برد و پس از آن با برگزار کنندگان مراسم درگیر شد. در حالی که این درگیری در پایین سن ادامه داشت، کروبی نیز طی سخنانی گفت: «این یک سئوال نبود بلکه یک بیانیه بود. بنده همواره از یک چیز دفاع کردم و آن نظام جمهوری اسلامی است. آیا این صحیح است که برای کارهای تبلیغاتی خود از رهبری هزینه کنیم». در حالی که یکی از دانشجویان از فرصت به هم ریختگی جلسه استفاده کرد، طی سخنانی گفت: «چرا در دولت مدعی مهرورزی بیشترین آمار اعدام ها صورت گرفته. چرا میزان دستگیری و بازداشت‌ها زیاد شده است». 

در حالی سخنرانی مهدی کروبی در جمع دانشجویان دانشگاه ایلام پایان یافته که اغتشاش و درگیری در سالن میان گروه‌های دانشجویی ادامه داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
کروبی حمایتت می کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
نه ميرحسين نه خاتمي فقط شيخ مهدي كروبي.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
آقاي كروبي شما واقعاحق را ميگوييد.
ولي چه فايده....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
به قول دکتر سروش( در بیانیه چهار سال قبل)بهترین گزینه برای ریاست جمهوری کروبی است1
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
بنده به عنوان يك ايلامي دراين مراسم حضور داشتم ، برخي مطالب شما غيرواقعي است . علاوه براينكه اغتشاشي رخ نداد دانشجويان موافق ومخالف با فضاي كاملا باز سياسي به ارائه نظرات خود پرداختند . هيچكس هم بدون اجازه پشت تريبون فرار نگرفت . موردي كه اشاره كرديد با اجازه آقاي كروبي درپشت تريبون قرار گرفت كه بعدا نماينده انجمن اسلامي دفتر تحكيم باقرار گرفتن پشت تريبون به آقاي كروبي اعتراض كرد . ومجري به علت تمام شدن وقت سؤال كننده تقاضاي جلوگيري از ادامه ارائه پرسش دانشچوي مذكور توسط انتظامات را درخواست كرد كه باز هم با تقاضاي آقاي كروبي ايشان سؤال خودرا كامل كرد ومتأسفانه هنگام ترك تريبون توسط ايشان افرادي ديگر به او هچوم آوردند وموجب بروز چند دقيقه اي جلسه شدند . الله حاضر ، الله ناظر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
من دانشجوی دانشگاه ایلام هستم و خود در این جلسه حضور داشتم،در این جلسه توسط یک نفر از دانشجویان به شعور تمامی دانشجویان این دانشگاه اهانت شد که این حرکت با پیروزی آقای کروبی در انتخابات جواب داده خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
بهترين جمله اينست :«اتفاق جالبی که در این دوره از انتخابات رخ داده است، اتحادی است گسترده بین نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب، چپ و راست برای ایجاد یک تغییر در کشور».
پس احمدي نژاد در كدام دسته است؟
من فكر ميكنم كه ايشان درست ميگويند.خوش بحال جمهوري اسلامي كه چه زشت دارد پوست مياندازد.ظاهرا انقلاب ديگري بايد انجام شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین