کد خبر: ۱۳۹۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۸

صالحی: برای همکاری بیش از پیش با آژانس آماده‌ایم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای کشورمان و اسنادی که از سوی رییس آژانس منتشر شده است را بی‌اثر خواند. 

علی‌اکبر صالحی روز یکشنبه بعد از جلسه هیئت دولت گفت: این اسناد قبلا هم به گونه‌ای دیگر منتشر شده بود، حالا ممکن است چند سند هم در ظاهر از دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی سایر کشورها به آن‌ها داده باشند، حالا آمدند و مطرح کردند ولی چیزی عایدشان نشد. جنبش عدم تعهد هم هشدارهایی در این زمینه به جناب آقای آمانو داده بود. 

وی تصریح کرد: آمانو راجع به یک کشور اسنادی منتشر کرده است در حالی که هیچ ضابطه‌ای در مقررات آژانس وجود ندارد که بر اساس آن آژانس علیه کشوری اسنادی منتشر کند و در تاریخچه آژانس چنین چیزی وجود ندارد. 

وی تصریح کرد: آن‌ها دو اشتباه مرتکب شدند؛ اول اسناد بی‌اعتباری را منتشر کردند و دوم این‌که اسنادشان بی‌اعتبار است. رییس آژانس تحت فشار دولت‌های غربی این کار را کرده است و در آینده متوجه اشتباهش می‌شود، حتی مجموعه افراد فعال در آژانس راغب به این کار نبوده‌اند. 

وزیر امور خارجه بر تداوم رابطه ایران با آژانس و شخص آمانو تاکید کرد و گفت: با این وجود تلاش ما این است که روابط خوب خود را با آمانو حفظ کنیم. ما آژانس را تنها مرجع قانونی برای فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو می‌دانیم و نمی‌خواهیم خدشه‌ای به اعتبار آن وارد شود، بی‌اعتباری آژانس خلائی در رابطه با عدم اشاعه ایجاد می‌کند و آن را به خطر می‌اندازد، تلاش ما پابرجا ماندن اعتبار آژانس است و امیدواریم آقای آمانو این حسن نیت ایران را درک کند و این‌که ایران علی رغم تمام فشارها و بی‌انصافی‌ها تلاش می‌کند که اعتبار آژانس مخدوش نشود. 

وی گفت: در آینده می‌بینیم که آژانس رویه خود را نسبت به ایران تعدیل خواهد کرد و راه دیگری ندارد و ما آماده هستیم که با آژانس بیش از پیش همکاری کنیم به شرط این‌که آژانس رویکرد خود را تعدیل کند و در چارچوب اساسنامه و مقررات پادمان عمل کند. در این صورت آمادگی همکاری کما فی‌السابق و حتی فراتر از آن را داریم. 

وی درباره قطعنامه هم گفت: صدور این قطعنامه هیچ اثری نداشت و تمام آن تهدیدهایی که آژانس می‌کرد، رو شد. بیانیه جنبش عدم تعهد و موضع‌گیری برخی کشورهای بزرگ دنیا هم گزارش آژانس را زیر سوال برد. این گذشت، ما این را هم به فال نیک می‌گیریم تا آژانس رفتار خود را اصلاح کند و رفتاری منصفانه و بدون سمت‌گیری در رابطه با اعضایش داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین