کد خبر: ۱۱۳۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶
84 درصد طلاق‌ها در شهرها اتفاق می‌افتد

افزایش جمعیت مجردها در ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با تاکید بر اینکه هر چه جامعه از سنت‌ها فاصله می‌گیرد طلاق‌ها بیشتر می‌شود، گفت: 84 درصد طلاق‌ها در شهرها اتفاق می‌افتد که 30 درصد آن در تهران است. 

شهلا کاظمی‌پور در نشست تخصصی "طلاق بحران یا راه‌حل" که عصر شنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: با توجه به تحولات اجتماعی امروز اهمیت خانواده بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی طلاق در ایران ازدواج‌های نادرست است گفت: دلیل اصلی رشد ازدواج افزایش جمعیت است.

به گفته کاظمی‌پور، با توجه به اینکه سن تجرد قطعی در کشور ما بین 35 تا 39 سال است، در حال حاضر 6 تا 7 درصد جمعیت کشور ما مجرد قطعی هستند که پیش‌بینی می‌کنم این میزان به 10 درصد برسد.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه بر اساس آمار از سال 45 سن ازدواج مردان از 25 به 27 سال و زنان به 23 سال رسیده ادامه داد: تفاوت سنی زن و مرد در تمام این مدت 5 سال بوده است. اغلب ازدواج‌ها در سال 88 بین زنان 15 تا 19 ساله و 20 تا 24 ساله و مردان بین 20 تا 24 سال و 25 تا 29 سال بوده است.

وی با بیان اینکه نیمی از طلاق‌ها در 4 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد، گفت: از هر 100 ازدواج 1/14 مورد به طلاق منجر می‌شود و اغلب طلاق‌ها در سنین 20 تا 24 سال و 25 تا 29 سال رخ می‌دهد.

کاظمی‌پور با تاکید بر اینکه طلاق در ایران شهری است گفت: 84 درصد طلاق‌ها در شهرها اتفاق می‌افتد که 30 درصد آن در تهران است در شرایطی که تهران 20 درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه تحولات اجتماعی در جهان خانواده را با چالش‌ها و نیازهای جدیدی رو به رو کرده اظهار داشت: خانواده در برخی موارد در معرض تهدید جدی است. وقتی کارکرد خانواده آسیب می‌بیند زوجین هم آسیب می‌بینند.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه افزود: تجربه نشان داده هر چه جامعه از سنت‌ها فاصله می‌گیرد طلاق‌ها بیشتر می‌شود. مدرنیته ناخواسته تهاجمی، روند طلاق را شتاب بخشیده است. طلاق از یک سو بحران است و از سوی دیگر راه‌حل است چرا که در طلاق‌های عاطفی بی‌وفایی عاطفی و جنسی اتفاق می‌افتد که عواقب سخت‌تری نسبت به طلاق دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین