کد خبر: ۱۱۱۲۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۹
بیش از 80 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند

وزیر علوم: فرار مغزها نداریم

نماینده مجلس: فرار مغزها از کشور رو به‌فزونی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که روز گذشته یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که ایران دارای بالاترین آمار فرار مغزها است، امروز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: ما فرار مغزها نداریم، هم اکنون بیش از 80 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. 

کامران دانشجو در حاشیه سفر هیأت دولت به استان اردبیل اظهار داشت: 80 درصد این دانشجویان در مقطع کارشناسی به تحصیلات خود ادامه می‌هند.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه 20 درصد بقیه نیز در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند، ادعا کرد: ما به هیچ عنوان در کشور فرار مغز نداریم و تکرار این جمله از سوی برخی از افراد، توهین به جامعه دانشگاهی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پیشرفت‌های حاصل در کشور در سایه تلاش همان دانشگاهیان است که به کشور متعهد بوده و سرشار از هوش هستند.

دانشجو همچنین با اشاره به بازبینی اساسنامه موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و هدفمندی آموزش عالی کشور خاطر نشان کرد: بسیاری از این موسسات در فضاهای نامناسب و با رشته‌های مشابه اداره می‌شوند که باید اصلاح شود.

این در حالی است که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از عملکرد وزارت علوم رضایت نداریم، گفت: متاسفانه گاهی بدسلیقگی‌هایی صورت می‌گیرد و انگیزه تحصیل را در دانشجویان و دانشگاه‌ها پایین می‌آورد و شاهد این امر فرار مغزها از کشور است که آمار آن رو به‌فزونی است

دکتر نصیری قیداری نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و ‌گو با تابناک،  با اشاره به پتانسیل‌های بالقوه کشور در حوزه علم نجوم، اظهار داشت: دانشجویان و دانشگاهیان و اساتید ما بارها نشان داده‌اند که اگر حمایت مختصری از آنها شود ارزش افزوده پژوهش‌های آنها قابل توجه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه از عملکرد وزارت علوم رضایت نداریم، گفت: ما هر چیزی نداشته باشم از طریق پژوهش و تحقیق می‌توانیم آن را به‌دست آوریم، ولی اگر تولید علم و تحقیق را نداشته باشیم حتی منابع و مخازن دنیا نیز در اختیار داشته باشیم در عصر علم و فنآوری نمی‌توانیم با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم. متاسفانه گاهی در این زمینه بدسلیقگی‌هایی صورت می‌گیرد و انگیزه تحصیل را در دانشجویان و دانشگاه‌ها پایین می‌آورد و شاهد این امر فرار مغزها از کشور است که آمار آن رو به‌فزونی است و به ما اخطار می‌دهد که روال‌مان را در حفظ و حراست از نیروهای نخبه کشور عوض کنیم و با بکار بردن الفاظ تند و با برخورد بتونی با دانشمندان و نخبگان پرهیز شود.

نصیری در ادامه تاکید کرد: بر اساس آمار کشور ایران مقام اول را در فرار مغزها داشته است و این زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و انتظار این است که نظام جمهوری اسلامی نظامی باشد که نخبگان دنیا به سوی آن سرازیر شوند همانگونه که در سالیان دور اینگونه بوده و بسیاری از کشورهای شرق و غرب در مرکز علم و دانش آن دوران علم می‌آموختند این انتظار وجود دارد که در این راه گام برداریم نه اینکه شاهد فرار مغزها باشیم. 

بعد از سخنان این نماینده مجلس، وزیر علوم گفته بود که موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغزها جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست.

کامران دانشجو در جلسه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این استان گفت: موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغزها جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست و مطرح کردن این موضوع، توهین به مجموعه‌های داخلی است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشگاهیان اردبیل، مطرح کردن فرار مغزها را جوسازی و بر اساس جهالت و یا غرض‌ورزی توصیف کرد و با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: ۸۰ درصد این‌ها در مقطع کارشناسی و در کشورهایی مشغول به تحصیل هستند که از مرتبه علمی پایین‌تری نسبت به ایران برخوردارند.

دانشجو در ادامه افزود: در سال‌های پس از انقلاب ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان بورسیه به کشورهای خارجی برای تحصیل اعزام شده اند که تنها ۴۰۰ نفر از آنها به کشور باز نگشته‌اند و ما بقی که از نخبگان ایران محسوب می‌شوند به کشور بازگشته و به تدریس و کارهای علمی و پژوهشی مشغول هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
0
0
عزيزمي،چون تو مي گي نداريم . باشه نداريم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
0
0
خدایی دمت گرم کلی خندیدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
0
مغز به تنهایی فرار نمیکند !!!در ضمن تو محله ما مغز با سیرابی میفروشند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین