کد خبر: ۸۴۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۷
وزیر نفت:

واریز نشدن یک میلیارد دلار به خزانه مربوط وزارت نفت نمی‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر نفت با حضور در مجلس شورای اسلامی، گزارشی از وضعیت فعلی حوزه‌های نفت و گاز كشور به نمایندگان ارایه داد.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، غلام‌حسین نوذری گفت: «اگر به آمار و ارقام نگاه شود، مشاهده می‌كنیم كه ذخایر نفتی كشور قبل از انقلاب حدود ‌90 میلیارد بشكه بوده كه با اكتشافاتی كه انجام شد، این ذخایر به ‌138 میلیارد بشكه رسید».

وی گفت: «اگر امروز ما به‌عنوان دومین كشور دارای ذخایر گاز شناخته می‌شویم، به‌لحاظ این است كه ذخایر گازی شناخته شده قبل از انقلاب كه حدود ‌8 تریلیون مترمكعب بود به ‌2/28 تریلیون متر‌مكعب رسید و توسعه‌هایی كه در بخش گاز در كشور انجام شد، به‌خصوص كشف میادین بزرگ گازی مانند پارس‌جنوبی و هم‌چنین كیش و ‌34 میدان دیگر نفتی و گازی مانند میدان آزادگان و یادآوران كارهای بزرگی بود كه در بخش توسعه نفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد».
نوذری با اشاره به ساخت ‌12 پالایشگاه گازی در كشور گفت: «رساندن ظرفیت فراوری كشور یعنی تصفیه نفت خام از ‌800 هزار بشكه به یك میلیون و ‌700 هزار بشكه از كارهایی است كه زحمات، تلاش و برنامه و سرمایه‌گذاری زیادی را به خود جلب كرده است».

وی در ادامه تصریح كرد: «از سال ‌1374 تا سال ‌1377 تقریبا همه زمستان‌ها در پیك مصرف، قطعی گاز داشتیم، به‌خصوص در سرشاخه‌های مصرف كشور و استان‌های شمالی و غربی».

نوذری تصریح كرد: «از سال ‌79 كه قرار‌داد صادرات گاز با تركیه را امضاء كردیم متاسفانه در زمستان‌ها نوعا مصرف گاز مورد نیاز طرف‌ قرار‌داد را نمی‌توانستیم تامین كنیم و در مقاطعی گاز صادراتی به تركیه قطع می‌شد».

وی اظهار كرد:« سال گذشته هم سال بسیار سختی را پشت‌سر گذاشتیم. به‌دلیل زمستان بی‌سابقه‌ای كه ظرف ‌50 سال قبل از آن در كشور اتفاق نیفتاده بود و هم‌چنین طولانی‌بودن سرما در كشور و فراگیر‌بودن آن بخشی از كشور دچار مشكل شد. البته در مجموع نسبت به كلان كشور ‌7/3 مشتركان ما قطعی گاز داشتند، اما به‌دلیل این‌كه بعضی از استان‌ها از زمانی كه گاز‌دار شده بودند وسائل نفت‌سوز و گاز‌سوز آنها از رده خارج شده بود، درنهایت تا تامین سوخت دوم مشكلاتی برای مردم پیش آمد».

نوذری افزود: «تقریبا از همان سال گذشته، تامین سوخت زمستانی امسال را برنامه‌ریزی كردیم. جلساتی در شورای عالی امنیت ملی تشكیل شد. جلسه‌ای خدمت رییس مجلس بودیم و جلساتی هم در دولت راجع به سوخت امسال داشتیم».

وزیر نفت در ادامه گزارش خود در مجلس با بیان این‌كه برای تامین سوخت زمستانی سال‌جاری دولت و مجلس دغدغه داشتند، گفت: «تامین سوخت زمستانی گذشته از این كه بحثی اجتماعی است، شكلی امنیتی یافته بود، از این رو وزارت نفت در سه محور كار را دنبال كرد تا بتواند سوخت زمستانی امسال را تامین كند».

نوذری افزود: «گاز مورد نیاز را تامین كردیم. با پیگیری‌های انجام شده فازهای ‌9 و ‌10 پارس جنوبی به میزان ‌50 میلیون متر مكعب در روز به بهره‌برداری رسید، هم‌چنین تولید ‌20 میلیون متر مكعب گاز از ‌17 حلقه چاه در چهار استان كشور را به انجام رسانیدم. با تولید ‌70 میلیون متر مكعبی گاز توانستیم در زمستان امسال هم صادرات را به صورت كامل حفظ كنیم، و هم گاز صنایع و نیروگاه‌ها كه پیش بینی كرده بودیم به نیروگاه‌ها روزانه ‌30 میلیون‌متر مكعب تحویل دهیم به متوسط ‌60 میلیون متر مكعب افزایش یافت؛ علاوه بر آن توانستیم گاز مورد نیاز بخش‌های خانگی و تجاری را تامین كنیم».


وزیر نفت گفت: «اگر بخواهیم به اهداف سند چشم‌انداز برسیم باید در بخش صنعت نفت ‌500 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری كنیم و بیش از ‌50 درصد آن به تنهایی در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت گاز مورد نیاز است، كه ما باید بتوانیم اعتبار و بودجه‌ی لازم برای توسعه‌ی میادین مشترك را اختصاص دهیم و سهمی هم از بازار گاز داشته باشیم و این در حالی است كه متوسط تزریق گاز امسال با سال‌های گذشته متفاوت بوده است؛ به طوری كه امسال ‌83 میلیون مترمكعب در روز بوده است و در حالی كه صادرات تداوم خود را داشته و یك روز نیز در این مدت، گاز صنعت ما قطع نشده است».

وزیر نفت با اشاره به گزارش دیوان محاسبات در خصوص یك میلیارد دلاری كه به خزانه وارد نشده است، گفت: «من بلافاصله با آقای رحمانی فضلی تماس گرفتم و اعلام كردم عدد و رقم‌های نفت خیلی روشن و واضح است و این یك میلیارد دلار ایجاد شبهه در جمع نمایندگان و افكار عمومی كرده است. به طوری كه بعضا مطرح می‌شود كه اداره به چه شكلی است كه یك میلیارد درآمدهای نفتی به خزانه واریز نشده است و ایشان خیلی صریح اعلام كردند این موضوع اصلا به نفت مربوط نمی‌شود كه من از رحمانی فضلی آن را تقاضا كردم، چون این مطلب از تریبون مجلس مطرح شده است».

نوذری با اشاره به نامه‌ای كه به ریاست مجلس تقدیم كرده است، گفت:«در آنجا بعد از بحث‌هایی كه با دیوان محاسبات داشته‌ایم، مشخص شد هیچ موردی از این قضیه به وزارت نفت برنمی‌گردد و اطمینان می‌دهم در بخش نفت بحث یك دلار و یك سنت هم محاسبات دقیق دارد و وزارت نفت خود را پاسخگوی حتی یك سنت درآمدهای نفت می‌داند».

وزیر نفت با اشاره به چالش‌های پیش‌روی نفت اعلام كرد: «نمایندگان مستحضر باشند كه ذخایر قابل استحصال با تكنولوژی امروز حدود ‌138 میلیارد است، ولی نفت در جای كشف شده ، قریب به ‌600 میلیارد بشكه است؛ لذا نه ملت ما و نه نیاز انرژی داخل و نه این سوخت ارزشمند به ما اجازه می‌دهد كه بگذاریم این بخش از نفت زمین بماند».

وی افزود: «لذا برای بالا بردن ضریب بازیافت نفت و تولید بیشتر از نفت در جا، قطعا نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری است، چرا كه هر چقدر ما به سمت عمر بیشتر میادین می‌رویم نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر است، چرا كه عمق مخازن بیشتر می‌شود و تعداد چاه‌هایی كه باید در هر میدان حفاری كنیم، بیشتر می‌شود». 

نوذری دومین چالش پیش روی صنعت نفت را نگهداری و جذب نیروهای متخص در این صنعت دانست و اعلام كرد: «صنعت نفت، صنعتی است كه در رقابت بین‌المللی ما در داخل این رقابت را نداریم و یكی از میدان‌های رقابت، میدان پرورش، تامین و نگه داشت نیروی انسانی است كه با توجه به بازار نیروی انسانی و نوع تخصصی كه در بخش نفت و گاز وجود دارد، یكی از تهدیدات صنعت نفت است، لذا هم سرمایه‌گذاری بیشتری می‌خواهد و هم باید زمینه‌های جذب و نگهداری نیروهایمان را در صنعت نفت حفظ كنیم».

وزیر نفت با بیان این كه در وزارت نفت بدون ریسك و مسوولیت نمی‌شود كار كرد، افزود: «اگر مجلس فرصتی را بدهد كه بنده در یك جلسه غیرعلنی و غیررسمی كه مسائل آن به بیرون درز نكند، ریسك‌هایی كه برای پیشبرد كار وزیری كه رای اعتماد از شما گرفته انجام داده را می‌گویم و شما قطعا آن را تصدیق خواهید كرد، ولی ما این ریسك‌ها را كردی». 

نوذری تامین سوخت را جزو وظایف این وزارتخانه دانست و گفت: «نباید و نمی‌توانم اجازه دهم یك روز صف بنزین تشكیل و یك روز یك نیروگاه خاموش شود. استنباط بنده هم این بوده و یك رویه‌ای در سابق هم بوده كه چند سال هم این رویه اجرا شده است. در دولت‌های قبلی هم بوده است. در زمان‌هایی كه نیاز به فرآورده بیشتری بود فرآورده وارد می‌شده و برای اعداد و رقم‌ها مجوز از مجلس گرفته می‌شده است».

وی تصریح كرد: «در جلسه گذشته دولت هم نامه‌ای خدمت دكتر داوودی و دولت دادم و در آنجا وضعیت واردات فرآورده را تشریح كردم و خواستم مراحل قانونی آن طی شود كه امیدوارم این دغدغه مجلس كه بنده از آن هم بی‌خبر نیستم، حل شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین