کد خبر: ۹۶۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹

افزايش 16 درصدی طلاق در سال جاری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرويس اجتماعی: نرخ طلاق در 9 ماه نخست سال جاری 7/15 درصدی افزایش یافت.

دكتر احمد برجعلی ـ استاد دانشگاه علامه طباطبایی ـ در مراسم افتتاح نخستین سامانه ملی آموزش الكترونیكی ازدواج جوانان در سخنانی با اشاره به سیر صعودی آمار طلاق پس از سال 85 در كشور، اظهار كرد: در حال حاضر میانگین طلاق در كشور 3/33 درصد و این رقم در تهران 3/22 درصد است و این آمار به جز رقم طلاق عاطفی در كشور است.

وی ادامه داد: بسیاری از محققان معتقدند میزان طلاق عاطفی دو برابر طلاق‌های ثبت شده است و این یعنی میزان طلاق عاطفی در كشور پس از سال 85 بیش از 50 درصد است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این كه در 9 ماهه نخست امسال 93 هزار طلاق در كشور رخ داده است، این رقم را در مدت مشابه سال گذشته 81 هزار طلاق عنوان كرد و یادآور شد: مدت زمان به طول انجامیدن آغاز اختلاف تا انجام طلاق توافقی در طی سه سال گذشته از پنج سال به سه سال رسیده است و این آمار نگران‌كننده‌ای است.

وی با اشاره به اظهارات رییس انجمن علمی مددكاران ایران مبنی بر زیر سوال بردن ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج به جوانان و تلقی دخالت در امور شخصی جوانان از این امر، خاطر نشان كرد: ما به دنبال مهارت‌آموزی به جوانان هستیم و این امری نیست كه بتوان با نگاه سیاسی آن را زیر سوال برد.

برجعلی امر آموزش را در پیشگیری از افزایش طلاق موثر توصیف و تصریح كرد: 50 درصد طلاق‌های كشور به دلیل مسایل جنسی است و این امر ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج را نشان می‌دهد.

وی با تاكید بر نگاه منصفانه به امر آموزش ازدواج جوانان تاكید كرد: «ساج» تنها دستاورد شورای عالی جوانان نیست و دغدغه‌ ای است كه بسیاری از كارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه سال‌ها آن را گوشزد كرده‌اند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اظهارات برخی از كارشناسان مبنی بر ضرورت تابوشكنی طلاق، بیان كرد: طلاق یك تابو و ضدارزش است و نباید به دنبال از بین رفتن قبح آن باشیم.

وی با اشاره به پراكنی جمعیت جوان در سطح كشور خاطر نشان كرد: هر چند ارتباط چهره به چهره بسیار موثرتر است، اما ساج می‌تواند به ارائه به هنگام آموزش به جوانان در هر نقطه از ایران كمك قابل توجهی كند.

برجعلی در پایان خطاب به رییس سازمان ملی جوانان پیشنهاد داد: ساز و كاری تدوین شود كه جوانان شاغل طی سه تا پنج سال نخست اشتغال خود از معافیت‌های مالی بهره‌مند شوند تا این امر بتواند موجب رغبت آنان به ازدواج شود.

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام مرتضوی ـ رییس انجمن مراكز خدمات مشاوره و روانشناسی ایران ـ در سخنانی از پیگیری طرح الزام ارائه آموزش قبل از ازدواج توسط این انجمن در كمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد و اضافه كرد: نمایندگان مجلس معتقدند این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی با بیان این كه سازمان ملی جوانان با این اقدام پرچمدار جنبش ملی از صیانت خانواده‌ است، توضیح داد: انجمن مراكز خدمات مشاوره از تمام ظرفیت برای پیگیری قانونمند كردن الزام آموزش قبل از ازدواج استفاده خواهد كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین