کد خبر: ۱۲۱۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۵
عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب:

دموکراسی همچنان از جهان عرب به دور است، مبارک باید بماند

درگیری‌ها 5کشته و 100 زخمی بر جای گذاشت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر کل اتحادیه عرب گفت: «دموکراسی همچنان از جهان عرب به دور است اما تلاش می‌کنیم تا به آن نزدیک شویم، دموکراسی چارچوب است و برای کسانی که در داخل این چارچوب قرار گیرند، وضعیتی کاملا متفاوت ایجاد خواهد شد.»

دبیرکل اتحادیه عرب گفت:«حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوری مصر باید تا پایان دوران ریاست‌جمهوری خود که در پاییز سال آینده به اتمام می‌رسد بر مسند قدرت باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، «عمرو موسی»، دبیر کل اتحادیه عرب چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری محلی «منا» گفت که بر تعداد از افرادی که از این ایده حمایت می‌کنند، افزوده می‌شود.

عمرو موسی همچنین در مصاحبه با شبکه «روسیا الیوم» گفت که دموکراسی همچنان از جهان عرب دور است.

دبیر کل اتحادیه عرب گفت: «از 25 ژانویه تاکنون در مصر تحولی ایجاد شده و راه‌ها و منافذ دیگری باز شده و یک نیروی سیاسی بزرگ به دیگر نیروهای سیاسی موجود در مصر افزوده شده و این نیروی جوانان معترض بود.»

موسی تاکید کرد: «دموکراسی همچنان از جهان عرب به دور است اما ما تلاش می‌کنیم تا به دموکراسی نزدیک شویم، دموکراسی یک چارچوب است و برای کسانی که در داخل این چارچوب قرار گیرند و بر اساس ان حرکت کنند وضعیتی کاملا متفاوت ایجاد خواهد شد.»

وی افزود: «کشورهای عرب به سمت اصلاح وضعیت سیاسی و اقتصادی خود گام بر می‌دارند و این مسئله صوری نیست ولی به هر حال این اصلاحات کافی نبوده و در کوتاه مدت محقق نخواهد شد و این امکان وجود دارد که این اصلاحات بهتر و سریعتر و قوی‌تر از ان چیزی باشد که در حال حاضر است.»

عمرو موسی تاکید کرد: «نخستین نظری که من در رابطه با تظاهرات در مصر داشتم این بود که جو جدید در مصر بیان کننده یک چیز است، مردم مصر و سایر کشورهای عربی خواهان تغییر هستند آن هم تغییر واقعی».

وی توضیح داد: «تحقق تغییر مستلزم پیمودن راهی طولانی است و باید این تغییرات بر یک مبنای مشخص صورت گیرد باید برای انجام اصلاحات چارچوبی وجود داشت باشد که در آن چارچوب حرکت کرد و برای ان باید هدف و چشم انداز داشت.»

درگیری نیروهای پلیس و معترضان مصری 5 کشته و 100 زخمی بر جای گذاشت

با گذشت 16 روز از آغاز اعتراض‌های ضد دولتی در مصر و با وجود وعده‌های دولت برای انجام اصلاحات، چهارشنبه نیز تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان حمله پلیس به تظاهرکنندگان در شهر «الخارجه» دست‌کم پنج تن کشته و بیش از یک‌ صد تن دیگر زخمی شدند.

منابع بیمارستانی در شهر الخارجه، واقع در ۴۰۰ کیلومتری جنوب قاهره چهارشنبه اعلام کردند، دست‌کم پنج تن در این شهر بر اثر جراحات وارده در جریان تظاهرات ضد حکومتی جان باخته‌اند.

گفته شده، اعتراض‌ها در این شهر در روز دوشنبه به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شده بود، اما در سه‌شنبه با مداخله پلیس به خشونت گرائید و این اعتراض‌ها در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.

بر اساس این گزارش در جریان شلیک گلوله از سوی پلیس به تظاهرکنندگان بیش از یکصد تن زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر در قاهره، پایتخت مصر نیز تظاهرات مخالفان دولت در روز چهارشنبه ادامه یافت و ده‌ها هزار تن با تجمع در میدان «التحریر» خواستار کناره‌گیری «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوری مصر شدند.

در این روز همچنین شمار زیادی از تظاهرکنندگان همچنین در اطراف پارلمان، مقر کابینه و ساختمان وزارت بهداشت مصر که در نزدیکی میدان تحریر قرار دارند، تجمع کردند.

از سوی دیگر مخالفان دولت برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراض‌ها در این کشور خواستار اعتصاب فراگیر در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی شده‌اند و چهارشنبه گزارش‌هایی از اعتصاب کارگران در نقاط مختلف مصر و از جمله در کانال سوئز منتشر شده است.

این در حالی است که «عمر سلیمان»، معاون رئیس‌جمهوری مصر نسبت به پیامدهای «نافرمانی مدنی» برای این کشور هشدار داده و آن را «بسیار خطرناک»‌ خوانده بود.

سلیمان که خواست مخالفان را برای کناره‌گیری حسنی‌ مبارک، «توهین به مردم و رئیس‌جمهوری مصر» خوانده، همچنین هشدار داده بود، در صورت ادامه اعتراض‌ها، مصر با خطر کودتا روبه‌رو خواهد شد.

این اظهارات معاون رئیس‌جمهوری مصر خشم تظاهرکنندگان را در پی داشت که آن را نوعی تهدید برای سرکوب اعتراض‌ها تلقی می‌کنند.

از سوی دیگر «احمد ابوالغیظ»، وزیر خارجه مصر نیز چهارشنبه نسبت به احتمال مداخله ارتش در صورت ادامه اعتراض‌ها در مصر هشدار داده بود.

در واکنش به این گونه اظهارات مقام‌های دولت مصر ایالات متحده آمریکا یک بار دیگر خواستار خویشتن‌داری ارتش مصر در برابر تظاهرکنندگان شده است.

«فیلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته است: «ما به نقشی که ارتش مصر تاکنون ایفا کرده احترام می‌گذاریم و از آنها می‌خواهیم که به خویشتن‌داری خود که در روزهای اخیر از خود نشان داده‌اند، ادامه دهند.»

مخالفان که وعده‌های دولت مصر را برای انجام اصلاحات «ناکافی» دانسته‌اند، قصد دارند، روز جمعه نیز تظاهرات «میلیونی»‌ دیگری در این کشور برگزار کنند.
ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه خواستار «انتقال فوری قدرت»‌ در مصر شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین