کد خبر: ۱۲۳۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷

متکدیان، معضل شهر بروجرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بروجرد به عنوان یکی از گردشگر پذیرترین شهرستان‌های لرستان همواره مورد توجه مسافران و گردشگران بوده است اما در ایام تعطیلات نوروزی مردم و مسافران این شهر همچنان از وجود متکدیان رنج می‌برد. 

شهرستان بروجرد با دارا بودن هکتارها بافت تاریخی، بناهای منحصر به فرد و طبیعت بکر یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که قابلیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری در غرب ایران را داراست. 

این در حالی است که موقعیت جغرافیایی این شهرستان، مسافر پذیر بودن آن و اینکه یکی از شهرهای دانشگاهی لرستان با ظرفیت بالای دانشجویان غیربومی محسوب می‌شود همه دست در دست هم داده تا ضرورت توجه بیشتر به معضلات اجتماعی در آن بیشتر احساس شود. 

تکدی‌گری به عنوان یکی از عواملی که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی دیگری را در پی داشته باشد امروز در سطح این شهر تاریخی مطرح است که به نظر می‌رسد چاره اندیشی برای رفع این معضل باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

از سوی دیگر تکدی گری فعلی مجرمانه است که در حاشیه آن علاوه بر امر تکدی گری، افراد متکدی می توانند به کارهای ناهنجار اجتماعی دست بزنند که عواقب وخیمی در جامعه بدنبال خواهد داشت. 

برای دیدن متکدیان در سطح شهر بروجرد نیازی به گشتن در یک محل خاص نیست بلکه برخی از گداها ممکن است هنگامی که داخل تاکسی نشسته اید کنار دست شما نشسته باشند و تا زمانی که پیاده می شوید با عجز و لابه اعصابتان را به هم بریزند. 

این در حالیست که با وجود برگزاری جلسات متعدد در خصوص جمع‌آوری متکدیان و قول مساعد همه دستگاه‌های ذیربط متاسفانه هنوز شاهد حضور انبوه و گاهی گروهی این قشر در سطح شهر بروجرد، ورودی‌های شهر، پایانه‌های مسافربری، میادین و.. هستیم. 

یکی از شهروندان بروجردی اظهار داشت: ما هر روز در سطح شهر رفت و آمد داریم و در هر ده قدم یک متکدی سر راه ما قرار گرفته است که به زور و با التماس می‌خواهد به او کمک کنیم. 

رضا گودرزی با اشاره به آغاز تعطیلات نوروزی خواستار ساماندهی این وضعیت توسط مسئولان شد. 

یک شهروند دیگر نیز در این رابطه اظهار داشت: با وجود صندوق صدقات متعددی که در سطح شهرستان وجود دارد وجود متکدیان در خیابان‌ها فقط چهره شهر را مکدر می‌کند و مسئولین باید بطور جدی به فکر جمع‌آوری آنها باشند. متاسفانه برخورد برخی از متکدیان به گونه‌ای است که مردم نه از روی ترحم و دلسوزی بلکه از روی ترس به آنها پول می‌دهند! 

این شهروند بروجردی افزود: مشاهده می‌شود حتی برخی از دختر بچه‌ها برای گرفتن پول به خانم‌ها و رهگذران آویزان می‌شوند و با التماس از آنها پول می‌خواهند و مردم نیز مجبورند که دست در جیب کرده و به آنها پول بدهند که البته به مبالغ کم هم قانع نیستند! 

این در حالیست که با نزدیک شدن ایام نوروز در جلسه هماهنگی رسیدگی به متکدیان مسئولین تصمیم گرفتند جمع‌آوری را از 15 راسته شهر شروع کنند اما عملا دیده می‌شود که در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است. 

آنچه مورد مطرح می‌شود این است که این پدیده اجتماعی نتیجه ضعف مدیریتی ارگان‌های مربوطه می باشد یا واقعا این دستگاه‌ها امکانات لازم را برای جمع آوری، اعزام و اسکان متکدیان شهرستان را ندارند؟ 

سجاد معین معاون استاندار لرستان و فرماندار شهرستان بروجرد در این رابطه اظهار داشت: تکدی‌گری یک پدیده و آسیب اجتماعی است که چهره شهر بروجرد را زشت کرده است. 

وی افزود: وجود انبوه این گروه در شهر واقعا مشکل ایجاد کرده است به طوریکه حتی مشاهده شده است که برخی از این گروه‌ها عامل یک باند قاچاق مواد مخدر هستند. ما به شدت با امر تکدی گری مخالفت می‌کنیم و از شهروندان انتظار داریم ما را در شناسایی و جمع‌آوری این افراد یاری کنند. 

معاون استاندار لرستان و فرماندار شهرستان بروجرد یادآور شد: من مجدانه پیگیر مسئولین و اجرایی شدن مصوبات جلسات رسیدگی به جمع‌آوری متکدیان هستم و نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری نیز باید در این خصوص جوابگو باشند و نهایت همکاری را در خصوص جمع‌آوری، اعزام و اسکان متکدیان را در روزهای پایانی سال با یکدیگر داشته باشند. 

به هر حال به نظر می‌رسد با وجود اینکه تکدی‌گری پدیده‌ای خاص شهرستان بروجرد نیست اما وضعیت کنونی متکدیان در سطح این شهرستان موجب ایجاد چهره‌ای نادرست از شهر بروجرد در اذهان مسافران خواهد شد که این امر ضرورت توجه مسئولین را هر چه بیشتر روشن می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین