کد خبر: ۸۲۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۲
ادامه چالش نمایندگان با وزارت نفت

دولت سه برابر مجوز قانونی بنزین وارد می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود اعمال سهمیه‌بندی بنزین دولت تا پایان سال بیش از 3 برابر بودجه مصوب مجلس برای واردات بنزین اعلام نیاز کرده است.

سیروس سازدار، عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اعلام این خبر افزود: «بر اساس آنچه که وزارت نفت اعلام کرده تنها در شش ماه اول سال در حدود دو برابر بودجه مصوب بنزین وارد و به مصرف رسیده است».

وی توضیح داد: «وزارت نفت برخلاف قانون بودجه که در آن تنها مجوز واردات 3/3 میلیارد دلار واردات بنزین برای کل مصرف سال 87 صادر شده، اقدام به واردات 8/5 میلیارد دلار بنزین در شش ماه اول سال بدون لایحه و مجوز قانونی از مجلس کرده است».

این عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: «با واردات بنزین به اندازه دو برابر پیش‌بینی قانون بودجه برای کل سال 87 آن هم تنها در 6 ماه اول سال این سوال مطرح می‌شود که نقش و تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در مصرف بنزین چیست؟».

وی با اشاره به افزایش مصرف گازوئیل نسبت به سال گذشته ادامه داد: «مصرف 8/5 میلیارد دلار بنزین وارداتی در شش ماه اول سال 87 با وجود اعمال سهمیه‌بندی برابر با مصرف شش ماه اول سال 86 است».

سازدار خاطرنشان کرد: «همچنین وزیر نفت از نیاز 11 میلیارد دلاری کشور برای واردات بنزین تا پایان سال خبر داده است که این مبلغ بیش از 3 برابر مصوبه مجلس برای واردات بنزین در سال 87 است».

وی با بیان اینکه توزیع بنزین آزاد 400 تومانی نیز با استقبال مردم مواجه نشده است گفت: «در حالی که روزانه در حدود 70 میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود سهم بنزین آزاد در مصرف مردم تنها در حدود 2 میلیون لیتر است این میزان ناچیز گویای آن است که مصرف مازاد بر سهمیه افراد از راه‌های مختلف همچنان به وسیله همان بنزین 100 تومانی تامین می‌شود و سهمیه‌بندی تاثیری در میزان مصرف بنزین نداشته است».

سازدار با اشاره به اقدام غیرقانونی دولت برای واردات بنزین در نیمه اول سال 87 تصریح کرد: «اگر دولت نیاز به واردات بنزین بیش از مصوبه داشت باید لایحه به مجلس می‌آورد. اکنون نیز با وجود آنکه فرصت ارائه لایحه واردات بنزین تمام شده و وزارت نفت 11 میلیارد دلار برای واردات اعلام نیاز کرده هنوز لایحه‌ای به مجلس ارائه نشده است».

سازدار با بیان اینکه مجلس بارها به دولت درباره واردات غیرقانونی بنزین تذکر داده است افزود: «از سوی دیگر وزارت نفت برخلاف قانون برنامه و قانون بودجه هنوز اساسنامه خود را تقدیم مجلس نکرده است که این موضوع نیز مورد اعتراض نمایندگان قرار دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین