کد خبر: ۱۱۰۴۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۱

اجرای حکم قطع دست، به جرم سرقت در مشهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادستان مشهد با اعلام اجرای یک مورد حکم قطع ید گفت: این آخرین حکم نیست که اجرا می‌شود و در آینده نیز دست سارقانی که شرایط سرقت مستوجب قطع ید را داشته باشند، قطع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمود ذوقی در نشست خبری که امروز در محل دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه جرم سرقت از جمله جرائمی است که مردم از ارتکاب آن رنج می‌برند، اظهار داشت: ارتکاب جرم سرقت حتی به میزان کم نیز احساس نارضایتی مردم را در پی دارد.

وی جرم سرقت را دارای آثار مخرب حتی پس از ارتکاب آن دانست و افزود: ما سخت‌گیری‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برای جرم سرقت مقرون به آزار و یا زورگیری، یک بازپرس ویژه در مجتمع شهید قدوسی مشهد مستقر شده است، گفت: به نیروی انتظامی تاکید کرده‌ایم که این نوع پرونده‌ها را به هیچ وجه به مجتمع‌های دیگر نفرستد.

دادستان مشهد به ماده ۱۸۵ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و افزود: عمل یک فرد سارق با جمع شرایطی می‌تواند از مصادیق جرم محاربه باشد که مجازات سنگین اعدام را در پی خواهد داشت.

وی درخصوص سرقت‌هایی که از مصادیق محاربه نیست، به ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی و «آیه ۳۸ از سوره مائده» اشاره کرد و گفت: بر این اساس اصل بر قطع ید سارق است.

وی افزود: چون این افراد به مال و امنیت مردم رحم نمی‌کنند، ما به عنوان مدعی‌العموم و حافظ منافع عمومی مردم، رحمی در قبال آن‎ها نخواهیم کرد و برای آن‌ها امتیازاتی در نظر نخواهیم گرفت.

ذوقی تاکید کرد: حدود یک سال است که این افراد را از مرخصی محروم کرده‌ایم و به هیچ وجه با آزادی مشروط آن‌ها موافقت نشده است.

وی با بیان اینکه ما در مقام تعارض مصلحت جامعه و افراد، اصل را با مصلحت جامعه گذاشته‌ایم، گفت: اجرای حکم قطع ید، در مقابل تعدادی از زندانیانی بود که مرتکب جرم سرقت شده‌اند تا آن‌ها نیز عبرت بگیرند.

دادستان در ادامه درخصوص پرونده این اجرای حکم قطع ید اظهار داشت: این فرد با یک نفر دیگر، اتهام شرکت در دو فقره سرقت را داشته‌اند، به گونه‌ای که در یک مورد شبانه وارد مغازه‌ای شده‌اند و با شکستن گاو صندوق اسناد، مدارک و پول‌ها را سرقت کرده‌اند.

ذوقی در خصوص سرقت دیگر این افراد نیز گفت: این سارقین با پوشاندن صورت خود شبانه وارد منزلی می‌شوند و پس از اطلاع صاحب‌خانه از ورود آن‌ها، وی را تهدید به قتل می‌کنند و پس از بستن دست و پای صاحب خانه و همسرش، با اتومبیل وی وسایل را به سرقت می‌برند.

وی افزود: این پرونده در مرحله تجدید نظر نیز رسیدگی شد و با احراز شرایط صدور قطع ید، حکم قطعی صادر شد و این در حالی است که این افراد در زندان خواهند بود، تا اموال ربوده شده را مسترد کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین