کد خبر: ۸۹۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۴
فردا سه‌شنبه در مشهد انجام می‌شود؛

یک اقدام بی‌سابقه: سخنرانی یک کاندیدا در حرم رضوی!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در حالی که قانون انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده از امکانات و اموال عمومی را برای نامزدها ممنوع اعلام کرده و بر اساس مواد 68 و 88 این قانون، استفاده از وسایل و امکانات دولتی و عمومی از سوی نامزدهای انتخاباتی جرم و قابل مجازات می‌باشد، اما ظاهراً رئیس دولت نهم قصد ندارد حتی در روزهای تبلیغات انتخابات و در واپسین ماههای ریاست‌جمهوری‌اش هم از اعمال شائبه برانگیز، حداقل در این‌باره پرهیز نماید.

به گزارش خبرنگار آفتاب در مشهد، محمود احمدی‌نژاد قرار است ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه 12 خرداد‌ماه؛ یعنی در روزهای اوج تبلیغات انتخاباتی در صحن جامع رضوی آستان مقدس امام رضا (علیه السلام) سخنرانی نماید. 

این نخستین باری است که یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در محل حرم مطهر امام رضا(ع) که به‌طور طبیعی مملو از سیل عاشقان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت است، سخنرانی می‌کند و استفاده از این محل در کنار دیگر رفتارهای ویژه رئیس دولت نهم برای تبلیغات، از جمله حمایت علنی صدا و سیما از وی، نگرانی از عدم رعایت بی طرفی توسط برگزار کنندگان انتخابات را فزونی می‌بخشد، کما اینکه در اسفندماه سال گذشته در شرایطی که سید محمد خاتمی قصد حضور در صحن مقدس شاهچراغ در شیراز را داشت با مخالفت جدی دولت نهم مواجه شد.

فرماندار شیراز: خاتمی به شاهچراغ برود، ما پاسخگو نیستیم [+]
کیهان: حامیان خاتمی می‌خواستند از عزاداران استفاده تبلیغاتی کنند [+]
پشت پرده لغو سخنرانی خاتمی در شاهچراغ شیراز [+]

از قرار معلوم سفر احمدی‌نژاد به مشهد تا چندی پیش در دستور کار نبوده‌است، اما ظاهراً نگرانی اعضای ستاد انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به افزایش زایدالوصف آرا میرحسین موسوی در خراسان، باعث شده تا آنها به‌عنوان گزینه آخر حضور احمدی‌نژاد را در مشهد طلب کنند تا شاید در وضعیت پیش آمده کمی شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

عنابستانی؛ رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در خراسان، پس از سفر به تهران و تشریح وضعیت این استان و روند نزولی آرای رئیس دولت نهم، اعضای بلندپایه ستاد در تهران را مجاب کرده‌است که حتماً باید سفر احمدی‌نژاد به مشهد انجام پذیرد. 

نگرانی اعضای ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد آنجایی‌ بیشتر می‌شود که هم‌زمان با شهر مقدس قم بسیاری از علما و شخصیت‌های طراز اول مذهبی در مشهد نیز تائید خود را نسبت به میرحسین موسوی ابراز داشته‌اند و روند پیشرفت اوضاع به‌گونه‌ای است که گروه باقیمانده از مذهبیون که تاکنون نسبت به رای دادن به احمدی‌نژاد یا موسوی در تردید به سر می‌بردند هم تصمیم خود را برای حمایت از میرحسین موسوی قطعی کنند و آخرین روزنه‌های امید ستاد احمدی‌نژاد را نیز مسدود نمایند.

از روز یک‌شنبه پیامک‌هایی برای شهروندان مشهدی ارسال شده و از آنها برای شرکت در مراسم استقبال احمدی‌نژاد که قرار است ساعت 8 صبح فردا در میدان 15 خرداد مشهد برگزار شود و نیز حضور در مراسم سخنرانی در صحن جامع رضوی دعوت به‌عمل آمده‌است. 

هرچند منبع اصلی ارسال این پیامک‌ها هنوز مشخص نیست ولی در صورتی‌که از سوی ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد انتشار یافته باشد، سفر وی عملاً به یک سفر انتخاباتی تبدیل خواهد شد که در آن به صورت علنی از امکانات و اموال عمومی به نفع او استفاده می‌شود و چنانچه ارسال کننده پیامک‌ها استانداری خراسان رضوی ـ که هماهنگ کننده سخنرانی احمدی‌نژاد با آستان قدس رضوی هم بوده‌است- باشد، شائبه دخالت رسمی ارگانهای دولتی در تبلیغات انتخاباتی تقویت می‌شود.

ناظران سیاسی معتقدند شائبه استفاده از اموال و امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاد که طی روزهای اخیر و با بهره‌برداری از امکاناتی چون بالگرد و هواپیما ... در جریان سفرهای رئیس دولت نهم به شهرستانهای اطراف تهران تقویت شده، با سخنرانی احمدی‌نژاد در صحن حرم مطهر امام رضا(ع) ابعاد تازه‌تری خواهد یافت.

به اعتقاد صاحب‌نظران مسائل حقوقی برای تعیین استفاده یا عدم استفاده از وسایل و امکانات دولتی و عمومی از سوی شخصی که هم‌زمان رییس‌جمهور و نامزد دوره بعد انتخابات ریاست‌جمهوری است بهترین معیار توجه به وظایف و اختیارات رییس‌جمهور است و از این منظر سفرهای استانی و سخنرانی در مجامع مردمی -آن‌هم در ایام تبلیغات انتخابات -به هیچ‌وجه نمی‌تواند مصداق وظایف و اختیارات مُصرَّح رئیس‌جمهور در قانون اساسی باشد و بالعکس امضای پیمان‌نامه‌ها و مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی، پذیرش استوارنامه سفیران کشورهای خارجی و... از جمله مواردی است جزء وظایف قانونی رئیس‌جمهور است که انجام آنها، حتی در ایام تبلیغات ریاست‌جمهوری هم هیچ شبهه‌ای ندارد.


همچنین بر اساس گزارشهای رسیده افتتاح یک کارخانه و حضور در یک جمع دانشجویی از دیگر برنامه‌های احمدی‌نژاد برای سفر به خراسان -که تا چهارشنبه ادامه می‌یابد-، خواهد بود.

هنوز مشخص نیست محل سخنرانی احمدی‌نژاد در کدامیک از دانشگاه‌های مشهد است اما به طور هم‌زمان زمینه سخنرانی او در هریک از دانشگاههای فردوسی، آزاد اسلامی و پیام نور و یا یکی از سالن‌های اجتماعات شهر مشهد فراهم شده است تا با توجه به شرایط پیش‌آمده، محل قطعی سخنرانی او اعلام شود. 

برخی معتقدند که نگرانی از عدم اقبال دانشگاهیان نسبت به احمدی‌نژاد و حتی احتمال بر هم خوردن جلسه سخنرانی توسط دانشجوبان معترض، دلیل اصلی پنهان نگه‌داشتن محل اصلی سخنرانی این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در یک جمع دانشجویی است.

به‌هر حال سفر احمدی‌نژاد به خراسان، می‌تواند آزمون بزرگی برای میزان پایبندی او و اعضای ستاد انتخاباتی‌اش برای رعایت ضوابط قانونی تبلیغات در ایام انتخابات باشد، آیا احمدی‌نژاد از این آزمون سربلند بیرون خواهد آمد؟

همچنین نحوه برخورد دستگاه‌های ناظر بر انتخابات همچون شورای نگهبان و ... نیز با این‌گونه رفتارهای انتخاباتی موضوع دیگری است که افکار عمومی بیش از هر زمان دیگر در انتظار آن هستند.



 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
آگر اين امكان براي همه نامزدهاي رياست جمهوري فراهم شود شهر مقدس مشهد وآستان قدس پذيراي آنها خواهد بود واشكالي ندارد .ولي اگر فقط احمدي نژاد در حرم رضوي سخنراني كند بدانيد كه كسي از سخنراني او استقبال نخواهد كرد زيرا ساختار وروحيه مردم مشهد خيلي بدهكار اين آقايان نيست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
این خبر رو با اضافه کردن شاهچراغ خاتمی در تیتر؛ بیشتر هایلایت کنید؛ خیلی اهمیت دارد...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
دولت سیب زمینی نمی خوایم نمی خوایم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
چه كسي گفته كه آستان قدس دولتي است .آستانه در اختيار مطلق توليت آن است.لذا ميتوانند در اختيار هر كس كه صلاح بدانند قرار دهند!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
پس محمدزاده [...] را بیخود از شهرداری تهران فرستاده استانداری خراسان؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
من مشهدي هستم
و حضور اين شخص در حرم امام رضامون رو مايه ننگ ميدونم.

مو به تو مگم احمدي نژاد مردم مشد ازت بيزارن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
چي شده به تب و تاب افتادين.از حالا مي خواهين بگين اگه جمعيت زيادي اونجا بيان نبايد به حساب احمدي نژاد نوشته بشه؟؟؟؟؟شما فقط منتظر باشين تا حمايت مردم مشهد را از ايشون ببينين.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
یعنی ابقا در این مقام آنقدر مزه کرده از امام غریب هم باید خرج کرد. امام رضا خدا را شکر دولتی نیست اما امام معصوم است یادمان رفت! حرمت مایه افتخار ابدی ایرانیان را قسمتی از کمپین انتخاباتی می دانیم؟ یا باشگاه یا سالنی که می شود اجاره کرد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۱
0
0
اینکارا نشان دهنده پیروزی میرحسین است. به مردم تبریک می گم.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
0
0
احمدی نژاد را خدا از چشم حسودان زمانه نگه میدارد - این زمستانها خواهد رفت وسیاهی است که به پیشانی ذغال میماند....قران کریم: بسیاری میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند اما این نور خاموش شدنی نیست....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
0
0
به نظر بنده آز آقای احمدی نژاد که این کارها را زیاد دیده ایم وعجیب نیست بلکه باید از آقای واعظ طبسی که تولیت آستان هست پرسید که چرا اجازه این سخنرانی را داده اند واجازه داده اند که حق دیگر نامزد ها ضایع شود؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
0
0
من فكر مي كردم احمدي نژاد رو فقط نور خدا احاطه كرده، نمي دونستم خودش نور خداست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
0
0
حسود هرگز نیاسود حالا چرا را دارین گریه می کنید ههههههههههههههههههه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین